Sluit menu
Menu
Maandag, 17 december 2018

Designers

Yoko Maja

De Japans-Deense Yoko Maja Hilfling Rahbek Hansen (1989) is geboren en getogen in het Deense Kopenhagen. In haar mode-ontwerpen verwerkt ze haar grafische en Japanse achtergrond.

Japan

Yoko Maja’s ontwerpen zijn geïnspireerd op verschillende tijden en plekken, waarvoor ze vaak de geschiedenisboeken induikt. Maja is half-Japans en ondanks dat ze nooit in Japan heeft gewoond en de taal ook niet spreekt, voelt ze zich erg verbonden met haar Aziatische wortels. Dit is volgens haar docenten vooral te zien in haar Japanse manier van ontwerpen, namelijk vanuit 2D naar 3D en kleding waarvoor slechts een paar elementen nodig zijn.

Vormenmanipulatie

Yoko Maja houdt van de mogelijkheid om in haar werk te manipuleren met makkelijke vormen om deze “klassieker” te laten lijken. Volgens de Japanse filosofie groeit je verbeelding, door bepaalde onderdelen weg te halen. Met dit idee in haar achterhoofd, knip Maja vaak stukken uit haar ontwerpen of laat ze soms alleen die elementen die we kennen zien. Op deze manier ligt de invulling van het geheel bij de verbeelding van de kijker. 

Architectuur en grafische vormgeving

Voordat Maja zich in mode specialiseerde, begaf ze zich in de werelden van de architectuur en het grafisch ontwerp. In 2012 verhuisde Maja naar Amsterdam voor een mode-opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie. Tijdens haar studie werkte ze een half jaar voor Maison Margiela onder leiding van John Galliano. In 2016 studeerde ze af met een collectie waarin ze relatief iconische materialen transformeerde in semi-surrealistische items. Ontwerpen gemaakt van 2D- naar 3D-patronen en de helft van de collectie was letterlijk plat. Het werk kon als een kunststuk aan de muur worden opgehangen, maar zodra het werd aangetrokken, kwam er een pasvorm in. 

Weg met de ongeschreven regels

In haar collecties speelt Maja met de conventionele ideeën over klassieke kleding en het feit dat er geen goed of fout is. Persoonlijk vindt ze het idee interessant dat hoewel we in 2016 leven, er nog ontzettend veel ongeschreven regels zijn over hoe we ons moeten kleden. Volgens haar heeft kleding te veel verstopte symbolen van macht en respect, zoals de bankier die alleen serieus wordt genomen zodra hij in een pak aanheeft. Om deze reden wil Maja in verschillende contexten met klassieke kledingstukken spelen, om de horizon van mensen te verbreden.

In 2016 was Yoko Maja finalist voor zowel Lichting als de Frans Molenaar-prijs. Momenteel is ze bezig aan haar masteropleiding aan de School of Design in Kopenhagen. Tijdens de 26ste editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam presenteerde ze haar werk tijdens Future Generation presents The Painting. In februari 2017 verhuisde ze naar Parijs om haar carrière daar verder voort te zetten. 


Lookbook Credits: Team Peter Stigter

Contact details