Sluit menu
Menu
Woensdag, 12 december 2018

Live

Supermarktketen Lidl

Supermarktketen Lidl – Basics become eyecatchers

Lidl gebruikte de catwalk op het Museumplein letterlijk als een podium om te laten zien dat mode betaalbaar en voor iedereen is, én dus gewoon in de supermarkt te koop. In samenwerking met Heidi Klum, kreeg deze show het thema ‘Basics become eyecatchers’ en werd er samengewerkt met 5 jonge talenten die volledige vrijheid kregen om een Statement Fashion Piece neer te zetten met als inspiratie de key pieces van de collectie.

De vijf afgestudeerden die hun ontwerpen voor Lidl lieten zien waren: Mirte Luijmes – HKU Hogeschool voor de kunsten Utrecht, Heidi Dai – WDKA Willem de Kooning Rotterdam, Lieselot Elzinga -Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, Amber Willemztijn – Artez University of Artz Arnhem, Laura Snijders – KABK Koninklijke Academie voor beeldende kunsten Den Haag.

De modellen kwamen in groepen tegelijk op in ofwel dezelfde outfits of een mix en match van de verschillende items. Door tien modellen dezelfde outfit te laten dragen werd er een heel duidelijk, sterk beeld neergezet. Tijdens de show werd duidelijk dat het draait om klassiekers zoals trendcoats, lange vesten en coltruien uitgevoerd in basic kleuren als bordeaux en zwart, maar ook in frisse rood en roze tinten – de persoonlijke favorieten van ontwerpster Heidi Klum. Ieder deel van de show werd afgesloten met de statement look van een van de vijf talenten. Uiteraard een stuk minder draagbaar van dan de voorgaande looks, maar dat zij de inspiratie vormden voor de statement looks was duidelijk te zien. Leuk detail: de getekende Lidl tattoo’s op de benen bij het ontwerp van Amber Willemztijn.

De show werd aan gekleed met vrolijke achtergrondbeelden van de supermarkt zelf en visuals van Lidl producten zoals espressoverpakkingen en broodjes en ijsjes. Als accessoires droegen de modellen afwisselend een tas en soms verpakkingen wasmiddel. Wellicht een knipoog naar de draagster van de collectie die haar outfit misschien ook noodgedwongen zo zou combineren na een bezoek de Lidl? De genodigden ontvingen in plaats van een goodiebag de laatste reclamefolder van de supermarkt en een paar sportsokken met het logo. (Catwalkfotografie: Team Peter Stigter)