De nieuwe expositie in het Fashion for Good Museum neemt het concept van fashion week onder de loep. Fashion Week: A New Era duikt in het verleden, het heden, en de toekomst van de internationale modeweek met duurzaamheid als rode draad.
Vorige week opende het Fashion for Good Museum op het Rokin zijn deuren met een nieuwe tentoonstelling. “Fashion Week: A New Era” onderzoekt alle factoren die betrekking hebben op het fenomeen fashion week, waaronder ook de impact die het heeft gehad en nog steeds uitoefent op de mode-industrie. Wij lieten onze ongerepte mening los op de expositie.
Het begin
Via designers als Dior, Chanel, maar ook Balenciaga en Vivienne Westwood kaart de expo de vroege fases van klimaatactivisme, politieke statements en anti-bont wetten in de mode aan. Van de rol die fashion week, in 1943 nog ‘persweek’ genoemd, speelde tot aan ‘The Battle of Versailles’, de voorloper van Paris Fashion Week; het stukje “geschiedenis” is een beknopt overzicht van hoe het ooit allemaal is begonnen.
De toekomst
De toekomst van de internationale fashion week is zowel digitaal als fysiek uitgebeeld. De expo werpt een blik op de allereerste Metaverse Fashion Week, met in de hoofdrol Nederlands digitaal modehuis The Fabricant. Belgische designer Botter reflecteert zowel het heden als waar het concept van de modeweek mogelijk in de toekomst naartoe kan gaan. Ook de rol van de pers komt aan bod, waarbij aan de hand van twee modejournalisten en statements van designers de urgentie van een inclusievere mode-industrie en de ruimte om politieke en socio-economische kwesties aan te kaarten wordt weergegeven.
The Good Shop
Dat Fashion for Good slim is in het betrekken van mensen bij duurzame modepraktijken is geen twijfel aan. Het museum is gevuld met tips over hoe jij duurzamer kan zijn als consument, tips die al dan niet vrij voor de hand liggend zijn maar wel de toon zetten van het doel van jouw museumbezoek. Op de begane grond bevinden zich dan ook designers die een voorbeeldfunctie hebben als het op duurzaam modeontwerpen gaat. The Good Shop belicht merken als Pure Waste, House of Useless, en I-did, en bied de mogelijkheid om meteen te consumeren. Dit zijn niet je meest uitgesproken catwalk worthy merken, en je ogen worden dan ook meer getrokken naar de presentatie van de RVDK Trashure collectie. Ronald van der Kemp is ondertussen een regular op zowel Amsterdam Fashion Week als de Parijse modeweek, en staat bekend voor zijn no-waste couture creaties. Het project Trashure (in samenwerking met I-did) werd dan ook voor het eerst aan het publiek voorgesteld tijdens AFW September 2021.
De tentoonstelling ‘Fashion Week: A New Era’ is nog te bezoeken tot en met September 2022. Kaartjes zijn via fashionforgood.com verkrijgbaar.