In het atelier van Cornel Doornebosch, Lichting 2020 finalist

Lichting is het kloppend hart van Amsterdam Fashion Week. Een verzameling van de beste graduates van onze academies, het neusje van de zalm, vers van de pers. Anders gezegd: dit is de toekomst. Wij gingen op bezoek bij het atelier van 2020 finalist Cornel Doornebosch.

 

Wat is het verhaal achter jouw Lichting 2020 collectie?
In MANMAID wordt de kijker door vier verschillende habitats in een toekomstige human-zoo geleid. Menselijke zwaktes en sterktes worden onder de loep genomen vanuit een toekomstig AI-perspectief. Ik ben altijd heel geïnteresseerd geweest in sociologie en de manieren waarop het zich uit. Ik had veel research en referenties naar gebeurtenissen die zich de afgelopen periode hebben voorgedaan en wilde hier op reflecteren door middel van deze presentatie; een esthetische film met een sterke boodschap als basis.

Wat is in jouw ogen je signature als designer? Hoe komt dit terug in je collectie?
In mijn werk ligt een grote focus op het verhaal om het product zelf. De kleding in de film staat dus niet centraal. De uitwerking hiervan heeft vaak een donker uitgangspunt. Ik houd van diepe en aangrijpende kleuren en beelden met een sterke visie als backbone. In mijn film heb ik dit vertaald naar vier verschillende habitats met allemaal hun eigen stijl en verhaal.

De Lichting 2020 generatie moest hun collectie afmaken in het midden van de pandemie. Hoe zag een typische dag in de periode voor je afstuderen eruit?
Omdat ik volledig digitaal werk zagen mijn dagen er over het algemeen best vergelijkbaar uit; met vierkante ogen achter mijn laptop, muziek op en constante thee refills.

Hebben de maatregelen van de pandemie je tegengehouden in bepaalde dingen? Of gaf het je net de mogelijkheid om op nieuwe creatieve manieren te denken?
Ik vond het zelf heel erg jammer om niet samen met mijn medestudenten en vrienden de eindfase van deze achtbaan van een studie af te ronden. Ik denk dat ik er goed aan had gedaan om de mogelijkheid te hebben om samen in een ruimte te werken aan onze uiteenlopende projecten en om ideeën uit te wisselen.

Waren er dingen waar je tegenaan liep tijdens het maken van je afstudeerproject?
Eigenlijk ging het allemaal wel smooth omdat ik een vrij duidelijk beeld voor ogen had van wat ik wilde maken. Maar met digitaal werk (en veel dingen) is het toch altijd gaandeweg leren en uitvinden, en omdat mijn studie niet een divers digitaal team heeft om op terug te vallen met eventuele vragen was het soms moeilijk om bepaalde problemen op te lossen op eigen krachten.

Op welk deel uit je afstudeerproject ben je het trotst? 
De human-zoo in MANMAID bestaat uit vier verschillende habitats; de art gallery, het research lab, de gevangenis, en ‘a place of worship’. Ik denk wel dat ik het research lab het mooiste/interessantste vind. In deze habitat had ik veel dingen die ik wilde vertellen op basis van mijn research paper. Dit heeft ervoor gezorgd dat deze habitat vorm aan nam op de meest natuurlijke manier. Mijn favoriete scene uit deze habitat is de in-slowmotion-zwevende menselijke lichamen die zich een weg banen door een van de gangen van het lab. Dit was deels per ongeluk en half een idee wat ik al had. Het leuke is dat digitaal werken niet betekent dat je niet experimenteel kunt zijn, want dingen kunnen nog steeds anders uitpakken dan dat je in eerste instantie in gedachten had.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events