Sluit menu
Menu
Maandag, 16 december 2019

Fashion

Iris van Wees is het Ontwerp Talent van de Toekomst

Amsterdam Fashion Week

Wij zaten samen met Iris van Wees nadat ze haar 3D virtual fashion collectie presenteerde tijdens Lichting 2019.  Een aantal weken geleden werd de Nederlandse ontwerpster ook nog eens bekroond met de Fashion Makes Sense Award tijdens het Fashion Clash Festival. Genoeg redenen om ons te verdiepen in haar digitale werkwijze. 

 

Voor de collectie SCREENCATCHER gebruikte je left-over vlaggen en banners van festivals om je collectie op een duurzame manier tot leven te brengen. Zijn dit materialen die we in je volgende collecties opnieuw gaan zien? Of ga je ook andere manieren implementeren om je collecties duurzaam te houden?
De vlaggen en banners sloten precies goed aan bij de ontwerpen die ik digitaal had gemaakt, omdat ze het grafische, strakke en snelle gevoel goed lieten zien. Ik wilde graag werken met een glossy materiaal waarmee ik sterke silhouetten en prints neer kon zetten. Ik ben het materiaal echt gaan waarderen, ondanks dat het wordt gezien als een ‘afvalmateriaal’. Op het moment werk ik aan een vervolg collectie vanuit mijn afstudeerproject waarbij de banners worden verwerkt in een serie accessoires van tassen en hoedjes. In de toekomst wil ik een nieuw materiaal toevoegen die ingaat op een nieuwe emotie, waar de zachtheid van het materiaal centraal staat. Hierbij ligt het duurzame aspect vooral in de digitale verwerkingen, maar de fysieke materialen zullen hergebruikte (onverwachte) materialen blijven.

Het onderliggende doel van je werk is om een extra interactieve laag aan te bieden die de echte wereld met de virtuele wereld verbindt. Waarom denk jij dat dit de toekomst is?
De digitale wereld is fantastisch, daar sta ik 100% achter. Maar we blijven in een fysieke wereld leven, waar ik graag naar terug refereer. Zodra je 3D digitale ontwerpen maakt, blijven deze vaak in hun eigen ‘perfecte’ wereld. Het is mogelijk om super-realistische animaties of haarscherpe foto’s te maken, maar zelf blijf ik opzoek naar een vorm van interactie met de digitale ontwerpen. Hierbij gebruik ik op het moment de techniek van Augmented Reality – ook wel bekend van de Face-filters op Instagram, of het testen van meubels in de IKEA app. Op deze manier blijft de fysieke wereld altijd de basis waarvoor ik ontwerp, maar vormt de virtuele wereld een interessante ondersteuning die op verschillende manieren uitgewerkt kan worden, met als doel de fysieke productie te reduceren. Daarnaast voegt het een verassende experience toe, wat telkens blije gezichten oplevert en dat is echt leuk om te zien.

Vertel me over de grootste nadelen van virtueel ontwerpen, en hoe jij deze persoonlijk overbrugt?
Binnen de digitale wereld is er op creatief gebied oneindig veel mogelijk. Je kan overal het uiterste in zoeken, nieuwe materialen ontdekken en vrij experimenteren met vorm en kleur– zonder een materiaal te gebruiken en te verspillen! Om mezelf niet totaal te verliezen in alle mogelijkheden is focus heel belangrijk. Hierbij helpt het om bij mijn visie te blijven waarbij ik het belangrijk vind dat onze fysieke wereld wordt versterkt door de digitale wereld. Anders zou ik mijn tijd besteden aan het maken van roze olifanten met diamanten die door de ruimte heen vliegen, ook leuk! Maar voor nu hou ik het even bij een kleding-gerelateerd producten.

Hoe lang duurde het voor je een van je 3D creaties af had?
De eerste keer dat ik aan een digitale collectie begon heeft het ongeveer drie maanden geduurd voordat ik tevreden was met een volledig digitaal product. Nu ik de techniek goed beheers kan ik praktisch gezien binnen een dag een digitaal kledingstuk realiseren, maar dit staat dan wel los van het hele voorafgaande proces waarbij het concept en storytelling een grote rol speelt.

Veel kledingstukken op je website komen samen met een augmented reality experience. Kan je me uitleggen wat dit wilt zeggen voor de mensen die de app downloaden en iets op je website kopen?
Zodra je de app downloadt vanuit de App Store zijn er een drie opties. De eerste twee opties zijn twee digitale kledingstukken die je in elke ruimte waar je bent kunt plaatsen. Op deze manier kan je het kledingstuk in ware grote bekijken en ervaren, waarbij je ook echt rondom het kledingstuk kan lopen in 3D. Hiervoor hoef je dus geen product te kopen, dus ik zeg downloadt de app snel en ervaar het zelf! De derde optie is het ‘digi-shirt’ die alleen te gebruiken is bij de aankoop van een van de producten. Als je dit shirt bekijkt met het gebruik van de app, verschijnt er een uitgebreide digitale outfit om je heen en zorgt voor de interactieve experience.

Er zit ook een portie humor in je collectie verwerkt, niet alleen in de speelse patronen en de film die je maakte voor de minor: 3D Hypercraft, maar ook in de namen van de producten. Zo worden je broeken bijvoorbeeld “Broekkies” genoemd. Waarom is humor zo belangrijk in jouw design identiteit?
De toevoeging van de humoristische details gaan eigenlijk vanzelf. Ik ben heel serieus in mijn werk, maar ben van mening dat je meer impact creëert als dit met een vleugje humor wordt toegepast. Met de collectie SCREENCATCHER bevraag ik de waarde van digitale kleding en was ik opzoek richting een nieuw digitaal ontwerpproces. Maar als ik een broek maak, noem ik het gewoon een ‘broekkie’ om het verder niet al te ingewikkeld te maken.

Fotograaf Darren Smith / Haar en Make-up Sanne Schoofs

Je hebt laatst de publiek prijs van de Fashion Makes Sense Awards gewonnen, waarin je 1000 euro ontvangt om aan je volgende duurzame collectie te beginnen. Wat ga je met het geld doen? Heb je al inspiratie voor een nieuwe collectie?
Dat klopt! Deze award betekende veel voor mij omdat de focus echt lag op de duurzaamheid van de collecties. Het geld zal ten eerste naar de verbetering van de digitale techniek gaan, maar ook naar de zoektocht richting een circulair materiaal die ik kan combineren met deze digitale verwerkingen. Bij de nieuwe collectie wil ik de volledige experience van een fysiek product met de digitale wereld beter uitwerken.

Fotograaf Darren Smith / Haar en Make-up Sanne Schoofs

Meer in Fashion

Dit is de Nederlandse Mode-Industrie in December

Dit is de Nederlandse Mode-Industrie in December

De Nederlandse mode-industrie heeft het druk tijdens de kerstperiode. Deze maand gaat gepaard met nieuwe releases, sample sales, pop up shops en andere mode events. Gehost door Nederlands designtalent, de top modeschool in Nederland en mode merken gegrond in Amsterdam; deze december vind je je fashion fix gewoon hier.   The New Originals TNO stond […]

De Nederlandse mode-industrie heeft het druk tijdens de kerstperiode. Deze maand gaat gepaard met nieuwe releases, sample sales, pop up shops en andere mode events. Gehost door Nederlands designtalent, de to [...]

Jouw Persoonlijke Gift Guide voor deze Kerst!

Jouw Persoonlijke Gift Guide voor deze Kerst!

We weten maar al te goed hoe moeilijk het is om de juiste kerstcadeaus voor je geliefden te vinden. Je zus wil iets dat je alleen op een Japanse website kan bestellen, je broertje wil limited edition sneakers en je moeder zegt dat ze niets hoeft maar jij en ik weten allebei dat dat niet […]

We weten maar al te goed hoe moeilijk het is om de juiste kerstcadeaus voor je geliefden te vinden. Je zus wil iets dat je alleen op een Japanse website kan bestellen, je broertje wil limited edition sneaker [...]