Love Letter: Hoe Uniqlo Mijn Hart Veroverde

Het weer begint minder te worden en mijn vriend David zoekt een jas die warm is. Waterafstotend. Met een grote kraag en bij voorkeur een capuchon die hem tegen de gure ochtenden op het tochtige station beschermt. Dit gegeven bracht ons naar de Bijenkorf, want: veel keus en prettige zaak. Daar hadden we na een rondje twee gegadigden, eentje van Colmar, de andere van Woolrich. Het merk Colmar kon ik wel mee leven, maar was toch aan de dunne kant voor de ruim €700 die daar tegenover stond, daarnaast was de jas een tikje te lang voor mijn allerliefste kabouter.

Dan de Woolrich. Die zat op zich goed, alleen dat enorme embleem.. Problematisch. En o ja, het feit dat alle criminelen in de Scheldestraat ermee lopen. Gewoon niet zo cool. Maar de gedachte aan warm de winter door, maakte dat de kogel voor David al door de kerk was, zo rationaliseerde hij: ‘comfortabel, capuchon, zit goed, precies wat ik zoek.’
Hij zou hem later online bestellen, want zijn maat hadden ze alleen nog in de webshop. Dat is weer 700 euro lichter, dacht ik terwijl ik wegfietste richting overbuurman Uniqlo, die diezelfde dag zijn deuren had geopend. De Japanse retailer die het maken van essentials tot kunst verheven heeft, eindelijk in Amsterdam.

Bij binnenkomst loop ik een jas tegen het lijf die precies lijkt op die van Woolrich, donkerblauw, capuchon, zo te zien waterafstotend en de bontkraag kan eraf geritst worden – bonus! De jas is voorzien van het predikaat ‘heattech’. Een van de paradepaardjes van Uniqlo, laat John Jay me weten, de CEO van Uniqlo. Een lichtgewichte stof die lichaamswarmte opslaat in de vezels van het materiaal waardoor de warmte behouden blijft en warmte afgeeft. Flashback naar een aflevering National Geographic over de ijskoude Taiga, waar ik leerde over de vacht van de caribou. De haren van dit rendier slaan de warmte van het dier op en zo overleven ze in poolklimaten. Beter goed ‘gejat’..

John Jay is een nogal soevereine kerel die voor zijn tijd bij Uniqlo, járen had doorgebracht bij reclamebureau Wieden + Kennedy. Iemand die het vak van positioneren, branding en verkopen verstaat. En dat maakt een leuke gesprekspartner, die niet alleen maar met cijfers dweept, maar ook echt begrijpt wat de consument wil en verwacht.

We spreken over de USP’s van Uniqlo. Zo is de tech achter hun LifeWear-producten beroemd. We kunnen rustig stellen dat Uniqlo van fleece een household name heeft gemaakt – ze kwamen in 1994 met de technologie van fleece. John Jay geeft me een mini-college: ‘Naast het eerder besproken heattech heeft Uniqlo ook patent op AIRism (een technologie die het lichaam het hele jaar door op de juiste temperatuur brengt), Ultra Light Down (superlichte dons die wel warmte biedt, maar zo licht en compact is, dat het in een handtas past) en dan Blocktech (regen en winddicht materiaal dat ademt).’ Een mondvol aan trouvailles die toekomen aan Uniqlo, en nog meer aan geloofwaardigheid wint wanneer living legend Roger Federer het epische Nike inruilt voor het tech savvy Uniqlo.

Maar, als ze iets goeds in handen hebben, dan rusten ze bij de Japanner niet op hun lauweren, verzekert John Jay: ‘We blijven doorontwikkelen. Onze LifeWear pay off is niet voor niets ‘simple made better’ – we maken simpele dingen, en maken ze beter.’
Dat laatste impliceert ook een zekere kwaliteit. Ook die wordt gewaarborgd, weet ik uit eigen ervaring. De Uniqlo evergreen – het Ultra Light Down bodywarmertje, dat wat tot pakketje op te vouwen is – bewijst al zeker tien jaar trouwe dienst, zonder één enkele reparatie. En wat ook opvalt, is dat als je iets terugbrengt in de winkel, de kassamedewerker vraag om de reden voor de retour. ‘Ja, ik wil dat graag weten, want als er iets niet in orde is aan het product, dan horen we dat graag. Dan kunnen we er iets aan doen.’ Feedback is een cadeautje, hoor ik John Jay tegen zijn medewerkers zeggen. Noem het Amerikaans, noem het geslijm, of noem het slim.

Maar de troef van Uniqlo komt in de vorm van Christophe Lemaire. Samen met Sara-Linh Tranvan runt hij het gelijknamige modehuis Lemaire, maar daarnaast is hij creatief directeur van de ‘modische’ lijn bij Uniqlo: Uniqlo U. Een meesterlijke zet om hem hiervoor te strikken, want dat maakt dat je er een prachtig wollen coltruitje vindt van de hand van Lemaire, voor maar €49,95 (in plaats van voor €395 bij Lemaire zelf). En dan gemaakt volgends het 3D knit principe – wéér die tech – wat zoveel betekent dat de trui met één draad gesponnen is en dus geen naden heeft, wat erg flatteus uitpakt. Maar Lemaire is niet alleen van het design, hij bewaakt ook de kwaliteit van de stoffen, legt Jay uit. ‘Dan zegt Christophe: de wol moet beter. En omdat wij zulke volumes draaien, kunnen we de consument betere wol bieden zonder de prijs te hoeven verhogen.’ Om dezelfde reden kunnen ze deze truitjes in alle kleuren en vormen aanbieden, waardoor ze de hele markt beslaan. Van kakker in donkerblauwe V-hals tot hipster in mosgroene crewneck. Van arty in zwarte roll neck tot opa in bruine cardigan.

Made For All, was dan ook de slogan die direct op het merk Uniqlo volgt. Heel erg van nu, alleen had Uniqlo deze kreet al jaren geleden. Van voor het transgender lhbtqi-tijdperk. En zo bewijst het merk dat het niet alleen op gebied van technologie haar tijd ver vooruit is, maar ook als het aankomt op mentaliteit.

Maar wat het aller, allerbest is aan Uniqlo in deze fast fashion society, waarbij we dagelijks hebberig gemaakt worden met de nieuwste trends en waar de mode per week, en per drop wisselt: Uniqlo gaat niet met de mode mee en maakt classics. Kwalitatieve basics, essentials, die door hun tijdloze karakter áltijd  – nu, volgende week, over drie jaar – on trend zijn. En laat een goede basic nou de beste tegenspeler van een it-item zijn. Die twee combineren juist fantastisch. Genoeg. Ga zelf een keer kijken. Ze zitten in de oude For Ever 21 (Kalverstraat 11, Rokin 12, Amsterdam).

Hoe het afliep met de jas? De jas die ik bij Uniqlo zag hangen, die ging dus mee naar huis, voor een bedrag van €159,95, waarmee ik het noodlottige Woolrich-lot heb weten af te wenden. En dat is niet alleen €540 winst, dat betekent ook een vriend in een Uniqlo jas. Sympathiek, cool want pretentieloos en nonchalant. The way I like it.

 

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events