MOAM Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. MOAM verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter Martijn Nekoui en kwamen erachter wat we bij deze editie kunnen verwachten.

 

Je bent zelf afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute. MOAM was ook je afstudeerproject, en had als doel jonge talenten dichter bij mensen in de industrie en hun vakkennis te brengen. “Generation” is hier ook een voortvloeisel van. Waarom ligt dit doel zo nauw aan je hart?
Ik vind mode en kunst heel interessant. Waar ik ook naartoe ga in de wereld, ik zal telkens weer grijpen naar innovatieve en creatieve ervaringen. Daarbij vind ik “the new generation” super interessant om te volgen. Wat houdt hun bezig? Wat vinden zij belangrijk? Die vernieuwing en die drang om jezelf te bewijzen is bij jongeren het grootste. Ik vind het fijn om te zien hoe jongeren zich gaan positioneren. Zij hebben nog niet zoveel kaders en durven een sky-is-the-limit attitude aan te nemen, en ik vind het dan ook belangrijk om deze jongeren een podium te kunnen bieden met MOAM.

Hoe worden de talenten voor de “Generation” expo’s gekozen? Waar zijn jullie naar opzoek?
Ik ga zelf bij alle afstudeer exposities langs; dit vind ik dan ook het allerleukste om te doen. Of het nu de toneelschool is in Maastricht, de grafische opleiding in Arnhem, of fotografie in Den Haag. Ik vind dit persoonlijk de beste manier om de allernieuwste talenten te ontdekken. Vervolgens kijk ik per project wat het best bij ons past, wat de mogelijkheden zijn en in hoe verre wij hun potentieel kunnen ondersteunen en versterken.

Welke deelnemer is jou het meest bijgebleven over de jaren heen?
Elk jaar zitten er geweldige talenten bij, dus ik vind het heel lastig om er eentje te kiezen. Ook omdat het al de vijfde editie is, en we elk jaar rond de twintig talenten in de kijker zetten. Daarnaast is het heel moeilijk om bijvoorbeeld een 3D glasblazer met een documentairemaker te vergelijken. Wat ik wel heb opgemerkt is dat de concepten elk jaar beter worden en de artiesten echt proberen iets maatschappelijks bij te dragen, of dat nu is door een bepaalde niche op positieve manier uit te lichten of door het gebruik van nieuwe duurzame stoffen. Ik vind het heel mooi om te zien dat onze talenten maatschappelijk betrokken kunst produceren zonder zichzelf en hun design identiteit te verliezen.

Elke editie van “Generation” is net ietsje anders dan de vorige. Zo focust Ne-gen’-tien op vrouwelijk talent en zullen er deze editie alleen vrouwelijke kandidaten meedoen. Waarom deze keuze?
Dat was bijna puur toeval. Wij selecteren op heel veel verschillende aspecten zoals relevantie, leeftijd, achtergrond, discipline etc. Daarna hebben we een selectie gemaakt en zagen we dat 80 % van deze selectie uit vrouwen bestond. Toen dachten we: “hoe leuk zou het zijn als al deze mensen ja zeggen?”. Uiteindelijk heeft iedereen toegezegd en was het opeens een female edition; een heel mooi natuurlijk voortvloeisel van onze grondige en diepgaande research. Ik vond dit een te mooie bijkomstigheid om te laten vallen. We willen met “Generation” niemand uitsluiten maar juist omdat het zo natuurlijk kwam leek het mij interessant om het toch op te pakken.

Perrine Philomeen

Dit jaar vindt er ook een interactief element plaats op de expositie, waarin bezoekers een stukje creativiteit van de deelnemers uit de FEBO trekmuur kunnen halen. Kan je al iets zeggen over wat we zo kunnen bemachtigen voor 2 euro? Zullen alle stukken uniek zijn? Of heeft elke artiest één extra kunstwerk gemaakt?
De kunst die je donderdag kan kopen werd exclusief gemaakt voor het evenement en zal alleen dan te koop zijn. Zo hebben we sleutelhangers, 3D kunstwerken; stuk voor stuk one-of-a-kind. Ik vind het zo fijn dat de kandidaten hier extra tijd en energie in hebben gestoken. Voor de gasten is het een unieke ervaring en de opbrengst gaat volledig naar kunstenaars; ik zie het als een extra platform om de kunstenaars te kunnen belichten.

Een aantal jaren geleden zei je in een interview dat deze expositie verder niet georganiseerd wordt voor commerciële doeleinden, maar volledig in teken staat om deze opkomende talenten aan connecties te helpen. Waarom is dit in het klimaat waar we nu in leven, zo belangrijk?
Door middel van social media en commerciële belangen verandert er best wel veel. Mensen gaan zich aanpassen en een betere versie van zichzelf neerzetten, of ze gaan zichzelf vormen naar het bedrijf waar ze in werken. Je gaat dan automatisch wat commerciëler denken of binnen de lijntjes kleuren, maar ik vind juist dat je bij kunst de creatieve vrijheid centraal moet zetten. Dat doen we dus ook bij MOAM. We laten de talenten zelf beslissen wat ze willen tonen waardoor ze 100 % zichzelf zijn.

“Generation” is een weerspiegeling van de creatieve zeitgeist die in Nederland heerst. Hoe zou jij de Nederlandse creatieve zeitgeist van 2019 omschrijven?
Divers, maatschappelijk betrokken, krachtig en met grote focus op duurzaamheid

“Generation” vond eerder plaats in onder andere De School, Looiersgracht 60, en VondelCS. Waarom kozen jullie dit jaar voor LAB111? Wat voegt de locatie toe aan de editie van dit jaar?
LAB111 is niet alleen een hele mooi locatie maar bevind zich ook in een stadsdeel waar we nog nooit eerder een expositie hebben gehouden. We proberen met “Generation” elk jaar een ander deel van Amsterdam uit te kiezen. Nu is het de beurt aan Amsterdam West. Ook vind ik het multidisciplinaire aspect van LAB111 heel goed passen bij het “Generation” concept.

Liesbeth Piena

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events