Nieuw modemerk Madomorpho presenteert de Marionette collectie

Madomorpho zoekt voor hun nieuwe collectie het theater op. Het creatieve duo is nog kersvers binnen de mode-industrie, maar laat toch al hoofden draaien met hun unieke manier van deconstrueren en materiaalgebruik. AFW sprak Emma Poesma en Saga Peterson over de SS22 collectie “Marionette” die onlangs voor het eerst gepresenteerd werd in De Nieuwe Kerk als deel van de modetentoonstelling “MAISON Amsterdam”.

 

Jullie hebben elkaar leren kennen op het Amsterdam Fashion Institute. Waarom hebben jullie besloten om samen een modemerk te beginnen? Wat is jullie gedeelde visie en hoe complimenteren jullie elkaar?
Emma: “Saga stopte een paar jaar geleden met AMFI en ging verder studeren in Berlijn aan de Weissensee. Toen ik daar ook naartoe verhuisde voor een stage, waren we erg enthousiast om weer in dezelfde stad te wonen. We zijn begonnen met het verkopen van tweedehands kleding op Depop en wilden daar ook wat zelfgemaakte items gaan verkopen. Wat begon met een paar avonden stoffen aan elkaar naaien, veranderde in serieuzere ideeën en we besloten een duidelijke scheiding te maken tussen onze Depop tweedehands finds en onze persoonlijke ontwerpen.
Wat ik geweldig vind, is dat we allebei verschillende kwaliteiten hebben die ons volgens mij een heel sterk merk maken. Saga heeft heel veel affiniteit met 3D-ontwerpen en is goed in het draperen en bedenken van nieuwe interessante vormen. Ik hou er echt van om me meer te concentreren op hoe het item is gemaakt, materialen en naaien. Ik denk dat we elkaar heel goed aanvullen. We hebben enorm veel geluk dat we elkaar hebben gevonden. Het is bijzonder om iemand te hebben die zowel je vriend is als je businesspartner.”

Waarin verschillen de modescènes van Amsterdam en Berlijn? Waar leunt Madomorpho het meest tegenaan?
Emma: “Ik vind het moeilijk om de verschillen tussen de modescènes van Amsterdam en Berlijn te duiden, maar ik denk dat je zou kunnen zeggen dat er veel vrijheid is in Berlijn om je creativiteit te ontwikkelen. Ook al denk ik dat de modescène in Berlijn vrij klein is, zijn er hier een aantal geweldige ontwerpers en ook veel creatieve mensen, dus er is veel feedback van de stad zelf.”

Saga: “Dat klopt, maar ik heb wel het gevoel dat het belangrijk is om op een gegeven moment verder te kijken dan Berlijn om je merk uit te breiden en te laten groeien, omdat je jezelf in een kleine cirkel bevindt. We praten er nogal veel over tussen ons twee, dat we op een dag zouden willen verhuizen, misschien naar Londen of Parijs. Berlijn heeft echter veel te bieden aan kleinere merken en we voelen dat op dit moment Berlijn de perfect plek is om nu te zijn.”

De nieuwe collectie “Marionette” is een meer theatrale versie van Madomorpho’s vorige werk en roept gevoelens van nostalgie, glamour en etherische elegantie op. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om het Marionette te noemen? Wat waren de grootste inspiratiebronnen?
Emma: “Wauw, deze collectie was zo’n reis… Ik word zo blij als ik aan het hele proces terugdenk. We werden allebei geïnspireerd door bepaalde hebbedingetjes zoals kant, kralen, balletschoenen, stoffen en kleine tweedehandsvoorwerpen. Op een middag hebben we alles wat we vonden op tafel gelegd, maakte foto’s en kwamen zo tot een enorm moodboard. Daarna begon Saga te tekenen en het was allemaal heel spontaan en voortgestuwd door enthousiasme. Sindsdien is er veel veranderd, maar veel ideeën waarmee we begonnen zijn, zijn gebleven.”

Saga: “Deze collectie is zeker een grote stap verwijderd van ons eerdere werk. Ik denk dat we in het begin van onze reis niet veel hebben nagedacht over wie we als merk wilden zijn en voor deze collectie hebben we echt geprobeerd ons te concentreren de essentie van Madomorpho en waar we onze merkidentiteit zien.”

Emma: “Een algemeen gevoel van de collectie is theater. We hebben heel letterlijke elementen in de collectie zoals clownshalsbanden, harlekijnprints, balletschoenen en de poppenspeler verwerkt. We wilden veel spanning en diepte in de collectie brengen doormiddel van de combinatie van stoffen en silhouetten, maar ook door de keuze van modellen en de kapsels. Deze spanning en sterke theatertoets wilden we weerspiegeld zien in de naam van de collectie. In onze collectie heeft de “Marionette” alles onder controle en houdt de touwtjes in handen, terwijl de koningin als het ware de onderliggende geest van de collectie wordt, volledig onder de macht van de marionet.”

Met welke materialen heb je geëxperimenteerd voor dit concept?
Saga: “Ik heb altijd gedacht dat concepten iets zijn waar modescholen te veel nadruk op leggen als je studeert. Het is iets dat je aan het begin van het project schrijft en iets dat niet te veel of helemaal niet zou moeten veranderen. Het is alsof het verhaal dat je toewijst aan een project op de een of andere manier belangrijker is dan het uiteindelijke resultaat.
Om helemaal niet te zeggen dat jouw concept en verhaal niet belangrijk zijn, maar dit verhaal kan een merkidentiteit zijn of iets dat zich ontwikkelt terwijl je werkt en creëert en zou niet in een schrijfvorm moeten worden vastgehouden voordat je ontwerpt, maar een deel moet uitmaken van de essentie van de collectie. Bij “Marionette” gingen we juist eerst uit van de materialen en spullen die we vonden op de meest willekeurige plekken.”

Emma: “Precies, daar ben ik het mee eens. In deze collectie, die sterk geïnspireerd is door theater, drama en ballet, wilden we aspecten uit deze creatieve disciplines zichtbaar maken  in de uiteindelijke kledingsukken om een ​​sterk gevoel voor verhaal en inspiratie toe te voegen. Ik kwam in contact met het Conservatorium in Den Haag en een danseres in Berlijn die mij hun gebruikte balletschoenen gaven. De balletschoenen ging ik vervolgens gebruiken om patchwork, een bh en schoenen van te maken. De schoenen dragen zoveel leven met zich mee omdat ze op zo’n mooie manier beschadigd zijn. De namen van de ballerina’s zijn erop geschreven, het kant is met de hand genaaid en ik vind zo’n schoonheid in de natuurlijke vlekken die ze hebben. Ik heb talloze uren besteed aan het knippen en scheuren van de schoenen om er nieuw leven in te blazen.”

Saga: “Enkele andere materialen waarmee we ook mee hebben gewerkt zijn leer en een oude kroonluchter. Leer is een materiaal waar we uren mee hebben geëxperimenteerd in deze collectie, omdat het heel anders is om te naaien dan andere stoffen. We hebben een aantal geweldige tweedehands leren jassen gekocht waar we nieuwe kleding van hebben gemaakt. Een van de tops werd ook gebruikt als structuur voor de stukken van een kroonluchter. De kroonluchter kwam op een avond in mijn handen terecht toen ik wat aan het drinken was met een paar vrienden. Ik vond het zo mooi en kreeg te horen dat ik het mee naar huis mocht nemen omdat mijn vriend het net op straat had gevonden. Ik droeg de zware kroonluchter terug naar huis en haalde hem uit elkaar om te zien wat er in de kledingstukken kon worden gebruikt. Ik denk dat dit soort dingen zoveel diepte aan een collectie geven.”

Als ik de kleding die jullie maken voor Madomorpho vergelijk met de tweedehandskleding die jullie verkopen op Depop, is het duidelijk dat Madomorpho een echt verlengstuk is van jullie persoonlijke smaak. Wat zijn de criteria voor een perfecte tweedehands vondst? En hoe maken jullie een selectie voor de items die worden verwerkt tot Madomorpho-kledingstukken?
Saga: “Kunnen leven van het ontwerpen is erg moeilijk. Het is ook heel gemakkelijk om vast te komen te zitten in een artistieke omgeving waarin je je gemeenschap steunt, maar dat betekent niet dat je een stabiel inkomen hebt. Vooral hier in Berlijn waar niet veel geld op dit gebied is. Voorlopig gebruiken we onze Depop als ondersteuning voor ons merk, dus we zien Depop als iets waar we meer dan dankbaar voor zijn, omdat het de mogelijkheid biedt om ons merk verder uit te breiden. Naast het verkopen van onze vintage finds gebruiken we er ook heel om mee te ontwerpen. We houden ervan om naar markten te gaan om hardware te vinden en deze opnieuw te gebruiken. Voor deze collectie hebben we bijvoorbeeld veel koperen deur- en kastgrepen gevonden die we in de kledingstukken hebben geïntegreerd.”

Emma: “Het is gewoon zo leuk om naar rommelmarkten te gaan en items te kopen die je uit hun context haalt en in een kledingstuk integreert. Dit geeft zoveel verrassende ideeën en resultaten!”

Wat is de volgende stap voor Madomorpho? Waar zouden jullie het merk in de toekomst graag heen zien gaan?
Saga: “Al onze energie kroop de laatste tijd in klein onderdeel van deze collectie en alles eromheen. Het was een veel groter project dan we allebei hadden gedacht. Momenteel zijn we ook bezig met het lanceren van onze webshop waar we items gaan verkopen die geïnspireerd zijn op de Marionette-collectie. Dit zal een combinatie zijn van kledingstukken maar vooral ook accessoires. We zouden heel graag een mooie balans hebben tussen extravagante stukken en meer alledaagse.”

Emma: “We hebben een aantal doelen gesteld die we dit jaar met Madomorpho willen bereiken, waaronder ook het maken van een gloednieuwe collectie valt!”

Fotocredits:
Fotograaf: Miss Toto Rodgers @miss_toto_rogers
Fotograaf Assistent: Nelke Mast @nellydansen
Haarstyliste: Julia Heijligers @O_zzy__
Make-up artiesten: Samuel Does @samu.el, Carmelita @carmelitasart, Dean van Zanten @dvzten
Styling: Lea Wilbrand @leawilbrand
Styling Assistent: Naomi Tarazi @naomi.tarazi

Modellen:
Mateo Arangok @mateoarangok
Bas Draak @basdraak
Barros @______barros______
Robin Walvisch @foxylittlebitch
Val @valdechev
Donja Darroodi @donjakartonja
Loïs de Vries @lo.islois
Roze @rozepaars
Emi Schlosser @emischl
João d’Orey @joao.dorey
La Uyi Ihasee @boblebebe
Bas Draak @basdraak
Donja Darroodi @donjakartonja
Nomi Sladko @nomisladko
Samuel Does @samu.el
Roze @rozepaars
Robin Walvisch @foxylittlebitch

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events