HUMANOID

In samenwerking met Amsterdam Fashion Week viert HUMANOID zijn 40e verjaardag met een ode aan vier decennia van toewijding aan het ontwerpen. De expositie vindt plaats in de parel van de Kröller-Müller beeldentuin: het Rietveldpaviljoen. Het museum in Otterlo is dan ook een grote inspiratiebron voor HUMANOID en zijn geschiedenis is de basis van het concept achter de HUMANOID presentatie.

Ter gelegenheid van hun 40-jarig bestaan worden er veertig toiles, die vaak worden gemaakt van grondstoffen zoals katoen, opgehangen aan het Rietveldpaviljoen. Gasten ervaren de kunst van het maken en het proces dat achter een kledingstuk zit. Een groot weefgetouw in het midden van de tuin houdt toiles aan elk touw met labels die aangeven uit welke collectie de stukken komen. Onder meer “Champ 2005”, “Prik 2013”, en “Round 2022 geven het pad aan dat het merk al deze jaren heeft bewandeld.

Ook de horizontale en verticale elementen van het Rietveld Paviljoen zijn gemaakt van eenvoudige materialen. Zo vullen plaatsing, architectuur en materiaalkeuze elkaar aan. Het type tentoonstelling in het paviljoen is een verwijzing naar het mijnerfgoed van Müller & Co, het bedrijf van de vader en latere echtgenoot van Helene Kröller-Müller, de oprichter van het museum. Vroeger hingen mijnwerkers hun kleren hoog en droog om ze veilig te bewaren en om ze tegen vuil te beschermen.

Als iedereen stil is wandelen vijf mensen naar het weefgetouw toe en trekken ze één voor één de toiles met touwen omhoog. Terwijl de toiles bewegen lopen modellen in soortgelijke kledingstukken door de tuin heen. Een linnen jurk met open rug in het beige en een katoenen kaftan met een beige quilt erover gedrapeerd bewandelen het Rietveld Paviljoen. De kledingstukken hebben ruwe afwerkingen. Pijlen die aantonen waar de pockets moeten komen zijn zichtbaar op een linnen tailored jasje. De kleding wordt vervolgens aan de haken van het weefgetouw vastgemaakt en glijd van de modellen hun schouders af wanneer de stukken naar boven worden gehesen door de mensen die het weefgetouw bedienen. Een tweede laag die voorheen nog niet zichtbaar was onder de kleding wordt onthuld.

De showpieces die vandaag werden getoond bestonden uit skeletten van creatieve concepten, wat het proces van de makers weerspiegelde in een collectie die elegant, nonchalant en vooral rauw was. De minimalistische benadering van de kledingstukken bracht de focus terug naar de essentie van het ontwerpen; van craftmanship, het belang van een goede basis.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events