Sluit menu
Menu
Vrijdag, 16 november 2018

Fashion

Whispers: Fashion Fitty – Dior vs. Bihor

Amsterdam Fashion Week

Ja ja, er is een heuse fashion fitty aan de gang. Dior krijgt een vlammer van Bihor. Ken je niet? Dat kan kloppen. Bihor is namelijk een streek in noordwest Roemenië. De inwoners roepen head designer van Dior, Maria Grazia Chiuri, op het matje. Stukken uit haar Pre-Fall 2017 collectie tonen treffende gelijkenis met folklore kledingstukken uit de regio. Copycatting dus.

Het gaat specifiek om een shearling bodywarmer bewerkt met borduursels en mini-pomponnetjes. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het om een leuk souvenir uit Ibiza zou gaan. Op internet is het bodywarmertje omgedoopt tot de ‘Dior Beius Jacket’, die €30.000 moet kosten. Deze is ‘gebaseerd’ op de zogenaamde ‘cojoc binşenesc’ die al sinds 1912 gemaakt wordt in Roemenië.

Dior versus Bihor

Logisch dat er over de grens inspiratie wordt opgedaan, vindt de bevolking van Beius (het plaatsje in Bihorhet waar het jasje vandaan komt) maar het pijnpunt zit hem in het gebrek aan compensatie in termen van financiele bijdrage of PR voor de gemeenschap die worstelt om deze ambachten in leven te houden. Want deze traditionele klederdracht staat op uitsterven, en dat zou zonde zijn.

De Beau Monde van Roemenië (het tijdschrift) toonde al eerder vaderlandsliefde door alleen maar Roemeense content te plaatsen, maar omarmt nu ook de authentieke Roemeense ontwerpen. Ze hebben een sympathieke manier gevonden om de plaatselijke bevolking te steunen en de met uitsterven bedreigde ambachten in leven te houden. Samen met het Roemeense reclamebureau McCann Worldgroup Agency hebben ze een campagne opgezet: Bihor Couture. Een website waar je de prachtige folkloristische kledingstukken voor een schappelijke prijs kunt pre-orderen. Een bohemien geborduurd bloesje kost €40, de hierboven besproken bodywarmer kost een luttele €500. Zestig keer minder dan de copycat van Dior. De opbrengst gaat naar de gemeenschap die hun kunde aan nieuwe generaties zullen doorgeven.

Dat van die oorlog valt wel mee, het was meer een ludieke manier om het probleem aan de kaak te stellen. Niet zeuren over cultural appropriation, maar het heft in eigen hand nemen en de boel de juiste kant op spinnen. Met een hilarische en ontroerende video roepen ze op om de bevolking te steunen en bij te dragen aan het behoud van cultureel erfgoed. En je houdt er dus nog een prachtig, uniek, handgemaakt, én warm jasje aan over. In de video nodigt een omaatje Maria Grazia Chiuri om de volgende keer samen aan een ontwerp te werken. Zo kan het ook.

 

 

Meer in Fashion

Russian Brand KRAKATAU Is The Perfect Mashup of Street and Function

Russian Brand KRAKATAU Is The Perfect Mashup of Street and Function

Russian brand KRAKATAU is the perfect mashup of street and function. Just arrived in Amsterdam, we talked to the founder of the brand about his life in Russia, how KRAKATAU got his name, and exciting future plans.   You’re a self-taught designer from Russia, why did you decide to venture into fashion? How did your […]

Russian brand KRAKATAU is the perfect mashup of street and function. Just arrived in Amsterdam, we talked to the founder of the brand about his life in Russia, how KRAKATAU got his name, and exciting futur [...]

Helmut Lang’s Zine Werpt een Intieme Blik op de California Skater Jeugd

Helmut Lang’s Zine Werpt een Intieme Blik op de California Skater Jeugd

Helmut Lang’s denim lijn relaunch is een passie project van creatievelingen uit elke hoek. Het merk werkte samen met legendarische skate fotograaf Ed Templeton aan een zine die de jonge skaters van L.A. in beeld brengt. Het resultaat is een oprecht en rauw product dat de collectie in een nieuw daglicht plaatst. Alix Browne zette […]

Helmut Lang’s denim lijn relaunch is een passie project van creatievelingen uit elke hoek. Het merk werkte samen met legendarische skate fotograaf Ed Templeton aan een zine die de jonge skaters van L.A. i [...]