Meet MARTAN: Het Creatieve Brein achter House of Salt

Meet MARTAN. Het Nederlandse designer duo maakte in 2017 zijn debuut op de openingsshow van Amsterdam Fashion Week en keert deze september editie terug voor een intieme kijk op hun nieuwste collectie en House of Salt, de kortfilm die op 10 juli voor het eerst gepresenteerd werd in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Een project waar mode, film en muziek samenkomen in één spektakel, en dat is precies waar MARTAN’s designfilosofie om draait. Ik zat samen met Luuk Kuijf en Diek Pothoven om hun carrière als creatieve duizendpoten door te nemen.

 

Het begin
Onze merknaam komt van onze tweede namen Marten en Kristan die we hebben samengevoegd. We zijn in 2015 aan ArtEZ afgestudeerd. Toen ben ik (Diek) in die showwereld gerold als regisseur en heb dus na mijn studies al heel veel dingen voorbij zien komen. Op een gegeven moment krijg je zo ontzettend de neiging om zelf dingen te maken omdat je constant bezig bent met andermans werk. Toen dachten we om gewoon zelf een collectie te maken en dat meteen groots aan te pakken. Niet één of ander lief schattig lab-showtje, maar als opener van de 2017 Amsterdam Fashion Week in de Gashouder. Je zet natuurlijk meteen je naam neer op een groot podium, en dat is precies wat we wilden bereiken. We zijn absoluut niet van plan om ieder half jaar een grote show te doen. Omdat het niet haalbaar is, maar ook omdat dat ten koste van de kwaliteit gaat. We vinden het daarom wel leuk dat de dingen die we doen volledig tot in de puntjes zijn uitgewerkt en dat je dus niet seizoen in seizoen uit aan dat systeem van halfjaarlijkse collecties moet blijven voldoen.

Foto door Team Peter Stigter

House of Salt
We werden geïnspireerd door een krantenartikel uit 2005 over de Piano man. Het ging over een jongen die aanspoelde aan het strand van Kent, niks zei en in plaats daarvan piano ging spelen. Wat er zo bizar was aan dit verhaal is dat toen zijn foto in de krant geplaatst werd, de hele wereld hem probeerde te claimen. Een enorm paradox met de wereld waar we nu in leven waar in zo’n situatie letterlijk de boot wordt afgehouden. Dit was het startpunt van House of Salt: hoe het hebben van een nieuwe gemeenschappelijke vreemdeling binnen een groep kan verbroederen, en hoe deze vreemdeling delen van zijn identiteit moet opgeven om toe te treden tot de groep.

Wij zijn beelddenkers, en begonnen meteen met het uitschrijven van situaties. Regisseur Willem Gerritsen (o.a. bekend van Penoza) heeft vervolgens met ons aan het script gewerkt om er een dramaturgisch kloppend verhaal van te maken. Het hele concept is gebaseerd op personages die gedurende de film droog worden. Iedereen komt vanuit de zee volledig doorweekt aan in het huis. Het opdrogen van de karakters is een metafoor voor het opgeven van hun identiteit. Dat is wat je ook één op één terug ziet in de kleding. Daarom hebben we met rubber en siliconen gewerkt om een soort wet-look te creëren.

Design identiteit
We hebben anderhalf jaar aan House of Salt gewerkt. Steeds weer sloot er een nieuwe partij aan waardoor het groter en spannender werd. Willem Gerritsen werd in eerste instantie gevraagd om feedback te geven, maar toen hij éénmaal het idee had gehoord zei hij „shit, dit wil ik gaan maken!”. Het Asko|Schönberg sloot aan en grote acteurs zoals Benja Bruijning, Olga zuiderhoek en Tanja Jess bonden zich aan het project. Luuk: “Als ik terugkijk op onze designidentiteit is die heel erg geworteld in dit soort samenwerkingen. Voor onze eerste collectie hadden we ook een gigantische lijst aan mensen die we hadden betrokken. Iedereen heeft zijn specialiteiten, en dat maakt het opmerkelijk en gelaagd. Bij deze film was het de bedoeling om muziek, mode en film gelijk op te laten gaan, en ik denk dat dat door alle mensen die er aan hebben meegewerkt ook gelukt is. Je raakt zo geïnspireerd door elkaar en laat je overtuigen door andere meningen en perspectieven.”

Foto door Barrie Hullegie

De huidige mode-industrie
We laten met House of Salt zien wat we creatief waard zijn. We focussen ons op het creëren van bijzondere dingen waar enorm veel onderzoek in zit, omdat we helemaal geen zin hebben om dingen te maken die gewoon leuk zijn en lekker zijn om aan te trekken. Dat is in onze opinie bijdragen aan de consumptiemaatschappij. We vinden niks heerlijker dan deel uit maken van de mode-industrie en we zouden doodongelukkig worden als we geen collecties zouden ontwerpen, maar het verkopen daarvan is niet de focus.

Niet alleen een modemerk
Wij werken als MARTAN met veel andere designers/merken zoals L’oreal en Bugaboo. Ook regisseren we veel shows waaronder die van Iris van Herpen en Hullekes. Diek: “Praktisch gezien is het heel erg leren van hoe grote merken dingen aanpakken. Ik ben verantwoordelijk voor een heel specifiek onderdeel maar zie wel de hele showmolen rond me heen. Het is eigenlijk een soort stage lopen bij grote merken maar dan wel met de macht om beslissingen te maken. Tijdens deze editie van Amsterdam Fashion Week regisseren we ook de shows van Batava Stad x Duran en de grote finale show van Natan. Je leert ontzettend veel mensen kennen die ook een andere kijk hebben op de industrie. Dat is voor mij de grootste leerschool.”

Foto door Team Peter Stigter

Brunchen tijdens AFW
10 juli was een stortvloed aan informatie. Een film, show, live concert; een hele dikke pil om te slikken. Het gevoel moest duidelijk zijn, maar het verhaal behoeft wel nog wat uitleg. Wat wij het allerleukste vinden om te doen is voor een grote groep vrienden koken. Tijdens Amsterdam Fashion Week doen we dan ook net alsof Droog onze zitkamer is, en hosten we een brunch die in het teken staat van het uitleggen van House of Salt. “Wees welkom, voel je relaxed, geen pretentieus gedoe. Je mag alles vragen.” Ik denk dat dat voor een intiemere kijk zorgt op ons werk. Op deze manier kan je met iedereen in gesprek gaan, en dat heeft deze collectie wel nodig, omdat het zo verhalend is. Iedereen heeft de tijd gehad om de collectie te interpreteren, nu is het tijd om je vragen op ons los te laten.

Capsule collectie
De nieuwe capsulecollectie zal bestaan uit verkoopbare kledingstukken rechtstreeks afgeleid van de House of Salt collectie. Niet omdat we toch opeens besloten ons te storten op het verkopen van kledingstukken, maar we hebben gemerkt dat er veel mensen zijn die graag een klein stukje MARTAN willen dragen en we graag in die behoefte voorzien.

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events