BLEECHED is een Nederlands merk dat belangrijke thema’s in onze samenleving opzoekt en deze vertaalt in collecties met een rauwe twist. Het merk is nog jong, maar vond zijn plek in de Nederlandse mode-industrie al snel door het gebruik van unieke details in elk kledingstuk en zijn sociaal-culturele benadering.
In 2018 werd jullie eerste collectie ‘LIFT OFF’ gelanceerd. Hoe is BLEECHED tot stand gekomen? Waar ligt de roots van BLEECHED?
BLEECHED is begonnen door de interesses in mode, kunst en ondernemerschap. Onze roots is dan ook geworteld in die drie termen. Wij wilden per collectie een nieuwe inspiratiebron kiezen, maar een rode draad doortrekken door de collecties heen, vandaar de naam Bleeched. Met ee (niet met ea) omdat we onze kleding niet persé bleken en dus verwarring hiermee tegengaan.
Wat waren de grootste uitdagingen bij het opstarten van BLEECHED?
Een aantal dingen, maar dit zijn twee belangrijke die voor opkomende merken ook handig zijn om rekening mee te houden. Op één lijn zitten met de fabriek waarmee je werkt, we hadden best wel uitdagende designs bij onze eerste collectie dus dan is het belangrijk dat de fabriek jouw aanwijzingen goed begrijpt en andersom. Verder is het ook wel een uitdaging om gezien te worden, omdat er tegenwoordig wekelijks/maandelijks nieuwe merken opkomen in ons land. Dankzij onze unieke designs en beelden/marketing is dat wel goed gelukt.
In maart, net voor de lockdown, hebben jullie een pop-up store geopend op Bijlmerplein. Perfecte timing lijkt het, hoe zijn jullie plannen geëvolueerd door Covid-19?
Inderdaad, achteraf gezien een goede timing. De pop-up store verliep goed en we konden onze klanten warm ontvangen. We hadden niet verwacht dat de lockdown zolang zou duren. Wel een goede tijd om goed na te denken over de kwaliteit binnen je persoonlijke leven, maar ook binnen je bedrijf. We hebben gereflecteerd, gereorganiseerd en een aantal nieuwe keuzes gemaakt. Binnenkort meer!
BLEECHED kaart thema’s aan met een sociaal-culturele impact. Hoe uit zich dat in jullie concept voor ‘Beautiful Chaos’?
Onze missie met ‘Beautiful Chaos’ is om bewustzijn te creëren in deze snel veranderende tijden. De gemaakte vooruitgang moet in goede en slechte zin worden verdeeld. Er wordt bijvoorbeeld vaak gekeken naar technologische/financiële vooruitgangen, wat ten kosten gaat van andere dingen zoals natuur of mental health. Hier wilden we graag stil bij staan voor Beautiful Chaos’.
Hoe wordt dit thema vertaald in de designs van de collectie?
De ‘Broken Mirror tee’ symboliseert een spiegel die kapot is. Daarmee bedoelen we dus dat het beeld wat men heeft van onze samenleving of zichzelf vaak vertekend is of niet klopt. Met de ‘Survival pants’ doelen we op functionaliteit die in deze ‘Beautiful Chaos’ goed van pas kan komen. Bij een lockdown kan het ooit zo ver komen dat je een ‘survival outfit’ moet hebben en de Survival pants van Bleeched zijn passend. In de warmte als korte broek, of in de kou als lange broek en verder ook zakken met ritsen waardoor je good to go bent!
BLEECHED werkte al samen met artiesten zoals Naomi Sharon, Sor en Rimon, en Ray Fuego. Wat is jullie maatstaf als het op collabs aankomt? Op welke samenwerking zijn jullie het meest trots?
Bij samenwerkingen kijken we naar de stijl van de individu, zowel naar de kledingstijl van de artiest en ook de manier waarop de artiest zijn/haar kunstvorm uit. Telkens betreft het een alternatief, creatief en uniek individu. Elke samenwerking heeft zijn eigen kracht en is iets om trots op te zijn, hopelijk zullen er nog vele aankomen!
Hoe ziet 2020 er verder uit voor BLEECHED? Hebben jullie nog grootse plannen op de agenda staan?
Zeker weten. Er staan uitdagende dingen op de agenda. We zijn dan ook benieuwd hoe men hierop zal reageren, altijd wel wat gezonde spanning. We hebben een paar samenwerkingen en releases gepland waar we nu nog niet veel over kwijt kunnen, maar hou ons in de gaten op Instagram: @bleeched.