Vandaag presenteert Amsterdam Fashion Week het programma van de aankomende september editie. Deze editie vindt van 1 t/m 4 september plaats met jong talent en gevestigde namen op verschillende plekken in Amsterdam én daarbuiten. De openingsavond is voor het internationaal succesvolle modemerk Wandler.
PROGRAMMA
Woensdag 1 september
Op woensdag trapt AFW af met het vooraanstaande designer duo Schepers Bosman met een show in de Raadzaal van hotel The Grand in Amsterdam. Zij presenteren hun overzichtscollectie in samenwerking met artiesten van het Amsterdamse label Bloomer Records. Op de openingsavond vindt de collectiepresentatie van Wandler plaats.
Donderdag 2 september
Donderdag wordt gestart met een statement van couture designer Ronald van der Kemp. Na zijn spraakmakende ‘mind vaccine’ presentatie in juli tijdens de Parijse couture week, zal hij ook tijdens AFW weer laten zien dat van trash treasures gemaakt kunnen worden. Batavia Stad Fashion Outlet viert zijn 20-jarig bestaan door middel van een expositie in Amsterdam genaamd ‘H20RA! Trade for Charity’ waarin twintig Nederlandse designers een unieke look creëren met twintig gevestigde merken uit Batavia Stad. De expositie wordt gelanceerd tijdens AFW en de looks zijn daarna zichtbaar in Batavia Stad, waarbij ze ingezet worden voor een goed doel. Daarna keert high-end streetwear label jenneskens terug op AFW met een 360 experience show op het industrieterrein van Amsterdam Sloterdijk. In de avond reizen we af naar het Kröller-Müller Museum in Arnhem waar Humanoid zijn 40-jarig bestaan viert met een presentatie van speciaal gemaakte looks geïnspireerd op het Humanoid archief.
Vrijdag 3 september
Op vrijdag staat ook deze editie Duran Lantink op het programma. Vanzelfsprekend biedt AFW in samenwerking met de Meester Koetsier Foundation weer plaats voor Lichting, waarbij de veertien beste graduates van de zeven Nederlandse modeacademies hun werk presenteren aan professionals en pers. De winnaar van Lichting 2021 wint €10.000 en een eigen show tijdens de volgende editie van Amsterdam Fashion Week. AFW keert voor deze performance terug naar Capital C, waar tevens de ‘REligion’ show van REconstruct te zien is in samenwerking met Bud.
Zaterdag 4 september
Zaterdag showt aan de Nieuwezijds Voorburgwal het Belgische couture huis NATAN zijn nieuwste SS22 collectie. De jonge Armeens-Nederlandse designer Wannes Akop maakt zijn show debuut op AFW met een salon presentatie van zijn SS22 collectie in hotel De L’Europe. In de avond keert Bodil Ouédraogo terug met een live setting en een capsule collectie in samenwerking Patta. Het werk verbindt thema’s als Afro Modernisme, West Afrikaanse couture en Afrikaanse diaspora streetwear vanuit persoonlijke context.
Deze editie zal backstage de creatieve leiding in handen zijn van onze vaste beauty partners MAC Cosmetics, Wella Professionals en Sebastian Professional. Voor het vervoer is Honda onze officiële automotive partner. Zij faciliteren het vervoer voor gasten en pers tussen de verschillende shows in de 100% elektrische Honda e.
THE HUB & FOUR AMSTERDAM
Op donderdag en vrijdag, op de Stadhouderskade 85 in het pand van The Collection Amsterdam, bevindt zich ‘The HUB’. In deze concept store zijn fashion, kunst en design brands te vinden, is er ruimte voor pers in de ‘Press Room powered by Logitech’, is het nieuwe sustainable platform Fairbee aanwezig en kan bij de Moët&Chandon bar een glas champagne worden gehaald. Fairbee biedt een nieuw platform voor een conscious lifestyle en lanceert haar platform op zaterdag 4 september.
Op zaterdag is de winkel FOUR Amsterdam aan de Van Baerlestraat 9-11 dé centrale plek voor het customizen van sneakers/ kleding en is de nieuwe merchandise van AFW te koop. The HUB en FOUR Amsterdam zijn beide toegankelijk voor consumenten.
PODCASTS
Tijdens aankomende editie zal AFW wederom een serie podcasts lanceren. In samenwerking met HEARST worden in The HUB gesprekken gevoerd met uiteenlopende designers, brands en ondernemers over onderwerpen zoals duurzaamheid, innovatie en digitalisering. De podcasts zijn te beluisteren via amsterdamfashionweek.nl.
Quote Danie Bles – eigenaresse AFW
“We zijn blij dat we deze editie van Amsterdam Fashion Week weer fysieke shows en presentaties kunnen organiseren én die online met de rest van de wereld kunnen delen. Als we één ding geleerd hebben tijdens deze pandemie is dat iedereen de combinatie tussen fashion in fysieke en digitale vorm omarmt”.
EARTH TODAY
Amsterdam Fashion Week slaat dit jaar de handen ineen met EarthToday, een community van changemakers met de missie om 50% van de aarde te beschermen voor het einde van 2050. Voor elke bezoeker van AFW beschermt EarthToday 1m2 natuur. Zo kunnen we onze planeet samen beschermen, meter voor meter. Voor meer informatie over EarthToday verwijzen we naar de website: www.earthtoday.com.
AMSTERDAMFASHIONWEEK.NL
Amsterdam Fashion Week heeft een nieuwe website gelanceerd! Naast een frisse look&feel is het nog makkelijker om op de hoogte te blijven van fashion, beauty, lifestyle en upcoming events. Op www.amsterdamfashionweek.nl zal ook de volledige programmering van AFW met shows, presentaties, locaties en tijden gepubliceerd worden.
COVID-19
AFW organiseert de shows en performances op alle locaties binnen de gestelde regels van het RIVM en de specifieke regels van de locaties. AFW draagt zorgt voor livestreams, zodat iedereen digitaal deel kan nemen.
Amsterdam Fashion Week wordt mede mogelijk gemaakt door: American Express, Amsterdam Marketing, blowUP media, Bud, CS Digital Media, Honda, hotel De L’Europe, HTNK, JUR, Kroonenberg Groep, Logitech, MAC Cosmetics, Marie-Stella-Maris, Meester Koetsier Foundation, Möet & Chandon, Philips, Sebastian Professional, Style School ByDanie, Team Peter Stigter, The Citydressers, The Collection Amsterdam, The Models Health Pledge en Wella Professionals.