Met veel trots presenteren Amsterdam Fashion Week en CS Digital Media de ‘Face it Fashionably’ campagne, waarin top Nederlands designtalent en Nederlandse merken pronken met hun ontworpen mondmaskers. Wij spraken met CDSM’s Anniek Swanenberg over de samenwerking, en hoe een campagne die eerst bedoeld was om te inspireren nu ook de mogelijkheid bied om de designer mondmaskertjes zelf te dragen in de metro’s.
Waarom vind jij het belangrijk om een statement te maken over mondmaskers en waarom is het belangrijk dat de mode-industrie hier ook een mening over heeft of initiatief in toont?
CSDM verzorgt de digitale media in het openbaar vervoer. Vanaf het begin van de Corona outbreak was er een flinke daling van het aantal reizigers in het OV. Nadat vanaf begin juni het mondkapje werd verplicht binnen het OV, werd het weer wat drukker. De meeste reizigers kiezen echter voor de blauwe en witte mondkapjes die je bij de drogist kan halen. Onze uitdaging was om hier verandering in aan te brengen en mensen te inspireren met een campagne vol unieke mondkapjes. Aangezien we niet in de toekomst kunnen kijken en het er naar uit ziet dat deze mondkapjes toch nog wel even in het straatbeeld zullen blijven, benadrukken we met de campagne dat het anders kan en het mondkapje een mode accessoire is geworden waarmee men zich kan onderscheiden.
Onze eerste insteek was om mensen te gaan fotograferen met mondkapjes die uniek zijn. Naar aanleiding van het artikel dat AFW had geschreven over mondkapjes van Nederlandse ontwerpers, realiseerde ik me dat CSDM en AFW hetzelfde doel voor ogen hebben. Het was echt fantastisch om te zien hoeveel merken hieraan wilden meedoen.
Met deze campagne zet je ook meteen het talent van Nederlandse designers en merken in de kijker. Hoe zijn deze samenwerkingen tot stand gekomen?
Daar zijn we AFW vooral heel dankbaar voor aangezien de connecties met de designers al heel sterk waren. De merken die hebben meegedaan zijn gekend door hun signature designstijl. Bijzonder is dat veel brands speciale content hebben gemaakt voor deze campagne.
Is het doel van deze campagne om te inspireren? Of word er ook aangezet om de door designers gemaakte mondkapjes te kopen. Zo ja, waar kunnen de mensen deze verkrijgen?
Naast de doelstelling van inspiratie kan men er ook voor kiezen om de getoonde mondkapjes te kopen. Onder onze outdoor commerce brand Oohrder, zijn de maskers van Fé Atelier, G-Star, Liesbeth Sterkeburg, ByBrown en Bas Kosters via een QR code op de schermen direct online te bestellen!
Welk maskertje is jouw ultieme favoriet?
Allereerst zijn alle ingezonden materialen van hoog niveau. Om er een paar uit te lichten. De maskers van Ronald van der Kemp zijn door hun uitbundigheid zeer fascinerend. Hij heeft echt zijn eigen stijl erin verwerkt. Qua campagne beeld is de video van Wrangler dan weer heel inspirerend. Ninamounah creëert een beeld dat perfect bij hun merkidentiteit past.