Amsterdam Fashion Institute wunderkind en Adidas collaborateur Daniëlle Cathari kondigde gisteren haar langverwachte eigen merk aan. ‘DC’ speelt met contrasten, en stelt comfort, simplistische details en een moderne look centraal.
Cathari verscheen voor het eerst op de moderadar door haar collectie voor Amsterdam Fashion Institute’s honours program. Hierin transformeerde ze vintage Adidas Original tracksuits door ze uit elkaar te halen en er geheel nieuwe stukken van te maken. Dit ging niet onopgemerkt voorbij aan Adidas en al snel werd Cathari gevraagd om een samenwerking aan te gaan met het wereldbekende sportmerk. De Danielle Cathari x Adidas Originals collectie maakte nog maar pas zijn debuut, en was al in negen minuten uitverkocht.
De designer kondigde eerder dit jaar aan dat ze graag snel haar eigen collectie uit de grond wou stampen. Fast forward naar vandaag, en Cathari presenteert met trots haar eigen merk ‘DC’. De launch van het merk gaat gepaard met een capsule collectie van zes items: ‘DC Drop 1’. De focus ligt op sportswear, maar dan met unieke contrasterende details. “De trainingsbroeken in de collectie hebben bijvoorbeeld een klassieke pasvorm, maar ik heb er een elegant hand-gevlochten detail aan toegevoegd. Deze twee elementen botsen normaal met elkaar maar werken hier toch superleuk samen,” zegt de designer in een interview met WWD. Oog voor detail is duidelijk Cathari’s niche. Van de hoge kwaliteit stoffen keuze voor een premium gevoel tot verborgen prints aan de binnenkant van de kledingstukken als extra toevoeging. Haar collectie ziet ze zelf als een mix van elegant en eng. Met dit laatste refereert ze naar de spinnen en gotische letters die in haar gehele collectie terugkomen. Een merk met een verhaal van perfect gebalanceerde contrasten; we hadden niets anders van Cathari verwacht.