Deze maand transformeert De Nieuwe Kerk, dat zijn prachtige interieur ter beschikking stelde voor de shows van AFW September 2019, in ‘s lands grootste modehuis. De tentoonstelling ‘MAISON AMSTERDAM’ opent zijn deuren op 18 september en presenteert ruim 150 creaties van diverse modeontwerpers, historische en hedendaagse, die Amsterdam als modestad portretteren.
MAISON AMSTERDAM neemt je zowel mee in de tijd als naar de verschillende buurten in Amsterdam. Uit de collectie van het Amsterdam Museum werden achttiende-eeuwse herenkostuums en hoge hoeden geïnspireerd door Felix Meritis verzameld. Negentiende en twintigste-eeuwse japonnen en accessoires uit de ateliers van onder meer Hirsch & Cie, Metz & Co en Maison de Bonneterie worden ook geëxposeerd. Het museum kijkt terug naar mode uit de Amsterdamse clubscene na de Tweede Wereldoorlog, waar clubs zoals de RoXy en DOK onder meer zorgden voor Amsterdam’s reputatie als Gay Capital. Ontwerpers als Frank Govers, Frans Molenaar en Edgar Vos markeren de jaren 60 en 70 in de tentoonstelling. MAISON AMSTERDAM toont in het Oosterpark-gedeelte hoofddoeken (angisa’s) en volumineuze rokken (koto’s) geïnspireerd door Keti Koti. Ook 4 en 5 mei, belangrijke dagen voor Nederland, worden gesymboliseerd in de expositie door onder andere bevrijdingsrokken uit de collecties van het Amsterdam Museum en Centraal Museum en de Amsterdam Rainbow Dress (2016), een initiatief van ontwerper Mattijs van Bergen, Arnoud van Krimpen, Jochem Kaan and Oeri van Woezik. De Nederlandse modetoekomst wordt voornamelijk gerepresenteerd door Amber Jae Slooten van virtueel modehuis The Fabricant.
Fotowedstrijd: Amsterdam Modestad
In het kader van de modetentoonstelling organiseert De Nieuwe Kerk in samenwerking met Amsterdam Museum de fotowedstrijd: ‘Amsterdam Modestad’. De wedstrijd is een oproep aan alle Amsterdammers om het Amsterdamse modebeeld van nu vast te leggen. Of dat nu gaat om het vastleggen van je eigen mode-uitingen, of het vastleggen van modeliefhebbers die kleur geven aan het Amsterdamse straatbeeld. Er worden vier maandwinnaars via social media gekozen door het publiek. Zij krijgen een vaste, digitale plek in MAISON AMSTERDAM. De grote eindwinnaar word gekozen door een vakjury, en word bekroond als een van de campagnegezichten van de tentoonstelling. De winnaar wordt bekend gemaakt in februari 2022.
Parallel met de fotowedstrijd dirigeerde Georgette Koning, hoofdredacteur van Mirror Mirror Magazine, samen met haar team een fotoreeks ter inspiratie voor deze wedstrijd. Onder leiding van Petrovsky & Ramone fotografie en style director Venus Waterman werden de geportretteerde modeliefhebbers gefotografeerd op diverse, herkenbare plekken in de stad. Helemaal in lijn met de opzet van MAISON AMSTERDAM.
Meer informatie over de fotowedstrijd vindt je op www.nieuwekerk.nl.