De kans is groot dat de nieuwigheid van zelfisolatie nu echt is uitgewerkt, en verveling, stress en angst steken hun lelijke kop op. Degenen in de creatieve industrie die gewend zijn aan praktisch werk, moeten zich op dit moment nogal onrustig voelen. Opgesloten in de kleine kamertjes van de Amsterdamse grachtenpanden, zijn de mogelijkheden om je creatief uit te drukken behoorlijk onhaalbaar op dit moment. In plaats van een hele dag scrollen door negatief nieuws over COVID-19, zet de creatieve industrie over heel de wereld zich in om je quarantaine tijd iets verdraagzamer te maken.
Lectures
Het Institut Français de la Mode geeft een gratis online cursus van vier weken. In ‘Understanding Fashion: from Business to Culture’ delen industry professionals als modeontwerper Paul Smith, Sidney Toledano, CEO van LVMH Fashion Group, en Bruno Pavlovsky, directeur van Chanel, hun kennis met het grote publiek. Je vindt de cursus vanaf vandaag op het online trainingsplatform FutureLearn. Als je je registreert, kan je de lessen gratis meevolgen.
Ook zet Alexander McQueen zijn Sarabande Foundation in om elke dag gratis talks te hosten. De ‘Sarabande Sessions’ covert zowel kunst, mode en design en heeft nu al grote namen op de planning staan. Zo werd er onlangs bevestigd dat Britse modeontwerpster Molly Goddard in gesprek zal gaan met legendarische fotograaf Tim Walker. Je kan hier het volledige programma bekijken.
Magazines
Talloze magazines bieden hun archieven aan tijdens de lockdown. Het Duitse modeblad INDIE Magazine hebben een selectie van favoriete issues publiek gesteld. De volledige magazines kunnen hier gedownload worden.
Je kan nu ook het volledige archief van Nederlands fotografie magazine FOAM inkijken. Zelfs de issues die eerder uitverkocht waren zijn nu opnieuw beschikbaar. Je kan er voor een beperkte tijd van genieten door je hier in te schrijven.
Podcasts
Een van mijn favoriete podcasts als iemand die geobsedeerd is door magazines is die van magCulture; een platform die de wonderen van print weer tot zijn recht laat komen, een soort Athenaeum van de wereld, maar dan zowel off- als online. Tijdens hun laatste podcast nodigde Jeremly Leslie Ricarda Messner van SOFA Magazine (ook een geweldige quarantaine read) uit om over haar favoriete tijdschriften te praten en het concept van SOFA uit te lichten. De hoofdredacteur van ZEITmagazin Christoph Amend brengt je op de hoogte van zijn plannen vanuit Amsterdam. Klik hier om naar de podcast te luisteren!