Elzinga Verzorgt de Openingsshow van AFW Studio

Elzinga verzorgt dit jaar de openingsavond van AFW Studio. Het label opgestart door Gerrit Rietveld alumni Lieselot Elzinga en Miro Hämäläinen is een voortvloeisel van Lieselot’s jaren als muzikant en showt voor de eerste keer tijdens Amsterdam Fashion Week. Hoogtijd voor een fatsoenlijke introductie.

 

Jij en Miro Hämäläinen hebben elkaar gevonden op de Gerrit Rietveld Academie. Hoe zijn jullie tot de beslissing gekomen om samen een merk op te starten?
Tijdens onze studie werkte we al heel veel samen, het idee om samen Elzinga te beginnen was daarom ook bijna vanzelfsprekend. Ook omdat we met Parrot Agency in contact kwamen en ons dus realiseerde dat we het merk internationaal op de kaart konden brengen. Dus toen raakte alles in een stroomversnelling en zijn we nu een jaar verder!

Wat is jullie individuele rol binnen Elzinga?
Elzinga heeft mijn achternaam omdat de esthetiek van het merk is gebaseerd op mijn ervaringen in een meidenband vanaf jonge leeftijd. Hierdoor is de sfeer en beeldtaal van het merk heel persoonlijk met mij verbonden, en doe ik dus de creatieve directie. Maar Miro is hierin onmisbaar. Hij werkt het product uit van het begin tot het einde. Vanaf de schets naar een ontwikkeld item wat in de winkel kan hangen. Gouden combi dus!

Je hebt sinds je 13 deel uitgemaakt van de punkband FUZ, waarmee je al snel geïnteresseerd geraakte in de look rondom de band. Welk stukje van je jaren als podiumartiest heb je meegenomen in het merk?
Ik denk vooral dat het feit dat ik sinds een jonge leeftijd zo veel op het podium heb gestaan, mijn ontwerp esthetiek heeft gevormd. Als je op het podium staat moet je heel direct een boodschap kunnen overbrengen. Mensen moeten je zien staan en gelijk begrijpen waar je voor staat en wat je wilt doen. Dat neem ik vooral mee in mijn ontwerpproces; ik wil iets maken dat simpel is qua vorm maar nog steeds expressief en vrouwelijk.

Je showt tijdens aankomende AFW Studio een sample collectie die zoals al je collecties een vleugje rock Rock’n’Roll bevat. Wat maakt deze collectie zo anders?
Met deze collectie hebben we ons vooral laten inspireren door Teddy Girls; een naoorlogse subcultuur uit Engeland. Het gaat hier over veel tailored referenties en veel Edwardian invloeden. Dit is duidelijk terug te zien in de collectie. Ook hebben we gekeken naar verschillende vormen van power dressing, dus hoe buit je je vrouwelijkheid uit om zoveel mogelijk power te voelen. We wouden iets neerzetten wat lichtelijk over de top is, heel erg uitgesproken; een beetje historisch maar ook hartstikke draagbaar en FUN!

Met deze collectie wil je het klassieke formaat van een modeshow uitdagen. Wat kunnen we hierbij verwachten?
Omdat dit onze eerste show is willen we dat het publiek ons merk meteen begrijpt. Daarom is de Maloe Melo de perfecte locatie! Ik heb daar zelf veel op het podium gestaan en die plek ademt mijn merk helemaal.

 Wat was de rol van Parrot Agency in het creëren van deze collectie?
Parrot Agency heeft een hele grote rol gespeeld in het ontwikkelen van de kern van het merk naar een draagbaar en uitgewerkt product. Na mijn afstudeer show van de Rietveld Academie heeft Bart van Parrot Agency mij benaderd. We hebben in het eerste jaar van het merk veel feedback gekregen over hoe we ons product verder moeten ontwikkelen. Vooral de omslag maken van een afstudeerproject naar een commercieel product wat nog steeds dezelfde kern bevat was lastig voor ons, en daar heeft Bart Ramakers ons ontzettend bij geholpen. En natuurlijk hebben we samen met Parrot uiteindelijk onze collectie aan Matches kunnen pitchen. Wat een fantastische kans is!

Naast Elzinga heb je met namen als Hardeman, Sadie Williams en Charles Jeffrey Loverboy gewerkt. Wat is het belangrijkste dat je van deze ervaringen hebt geleerd als designer?
Het was vooral goed om bij verschillende bedrijven te werken om te zien hoe anders iedereen zijn werkplek en bedrijf inricht. Ik heb voorbeelden gezien van hoe je het wel en ook vooral niet moet aanpakken. Mode doe je altijd met een team en het is heel belangrijk om goed te weten hoe jij een bedrijf wil runnen. Ik vind het belangrijk dat iedereen die met mij werkt zich gewaardeerd voelt, dat mensen kunnen ontwikkelen waar ze goed in zijn en dat ik ze dezelfde energie meegeef die in mijn collecties zit. Dat is iets wat ik vooral bij Loverboy heb gezien en ook geleerd.
Ook was het heel goed om te zien hoe ontwerpers allemaal verschillende processen doormaken als ze een collectie ontwikkelen. Als je op de academie zit lijkt het soms alsof alles in 1 mal wordt gegoten. Maar eigenlijk is het heel belangrijk om je eigen proces te volgen, zo worden je collecties persoonlijk en uniek!

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events