Fairbee, het nieuwe platform voor een bewuste levensstijl, gaat live tijdens Amsterdam Fashion Week! Het platform is een online bestemming voor talrijke duurzame merken op het gebied van mode, huidverzorging, lifestyle artikelen en accessoires. Op donderdag 2 en vrijdag 3 september kan je voor het eerst een bestelling plaatsen op de Fairbee website in The HUB by AFW. Wij spraken Saja Chander, Founder van Fairbee, over de launch en de samenwerking met AFW.
Het verhaal achter de naam Fairbee?
Fairbee is een online conscious lifestyle platform in de vorm van een warenhuis in combinatie met een online magazine. Hierbij hoort een passende naam! Fair staat voor een plek waar mensen samen kunnen komen en ook voor eerlijk. Bee staat natuurlijk voor de bij die cruciaal is voor ons ecosysteem en als je het omdraait staat er bee fair. Wees als consument bewust van het verschil dat je kunt maken.
Wat is het doel van Fairbee?
Fairbee is opgericht om de transitie naar een bewustere leefstijl te versnellen, door het makkelijker te maken om duurzamere alternatieven te vinden, zonder met het vingertje te wijzen. Elke aankoop telt. Zeker als veel meer mensen dit gaan doen.
Wat zijn de criteria voor merken die op jullie website gerepresenteerd zullen worden?
De criteria zijn: milieu (welke stoffen, productieprocessen hanteert een bedrijf), arbeidsomstandigheden (krijgen werknemers een eerlijke beloning, welke rechten hebben ze,..) en dierenwelzijn (gebruik van dierlijke materialen en hoe wordt er omgegaan met deze dieren).
Welke duurzame merken zullen consumenten vanaf 1 september op Fairbee kunnen kopen?
Dat zijn een dertigtal merken, zoals Elsien Gringhuis, Ecoalf, Nae Vegan, Esme Studios, Crafted Society, Atelier Jungles, Ana Dyla, Athrthy, CeesNco, Denise Roobol, MYoMY, J-Label, Mud Jeans, Kuyichi, Furb Upcycled, Iron Roots, Naif, Awondr, Panareha, ALCD, Qurc Amsterdam, Oxious, Skot, So Good To Wear, Royal Bamboo, Worlds of opportunities, Solitude, A perfect Jane, Unrecorded, Kings of Indigo, Nic&Mic en Studio Ruig.
Fairbee zal ook een digitaal magazine lanceren. Kan je me hier iets meer over vertellen?
Wij kwamen erachter dat veel consumenten behoefte hebben aan informatie: wat is duurzaam, nieuwe stoffen, maar ook naar het verhaal achter de merken. Het heeft ook als doel om mensen te inspireren en op een leuke manier ertoe aanzetten om een stap richting een duurzamere leefstijl te zetten.
Fairbee zal aanwezig zijn in The Hub by AFW en maakt deel uit van de AFW podcast series om te praten over sustainability binnen de mode-industrie. Wat spreekt je aan bij AFW? Waarom is deze samenwerking belangrijk voor Fairbee?
AFW is het mode event van Nederland en de combinatie van duurzaamheid en mode is voor ons een logische. Positieve impact genereren doe je samen door expertises te bundelen.
Coverbeeld: Ⓒ Kuyichi