Jenneskens: “Ik ben niet zo fan van alleen maar hype hype hype”

Voor de tent van AFW spreken we Kimberly Jenneskens. We zitten koud drie uur voor de show en ze is geenszins zenuwachtig. Alles is onder controle. “Ik heb wel vaker events gedraaid. Die ervaring komt nu goed van pas.”

Wat kunnen we zo van Jenneskens verwachten?
Het wordt echt een spektakel! We gaan voor een hele intense ervaring die inspeelt op het community gevoel en de focus legt op de volledige experience. Ik haat het idee van “ik laat jou zien wat jij moet aandoen”. Ik wil die 360 environment creëren. De muziek is zelf geproduceerd door mijn vader dus dat maakt de show ook in één klap heel persoonlijk. Alles aan deze show is zelfgemaakt. Het is er geen om te dicteren maar om te ervaren.

Je opereert binnen de street scene, een oververzadigde markt dat de laatste jaren zich heeft gevormd tot de norm als het op mode aankomt. Wat maakt Jenneskens uniek binnen deze markt?
Voor mij is het heel belangrijk dat we niet alleen voor nu ontwerpen, en niet alleen de dingen maken die nu cool zijn. Streetwear is inderdaad een trend, maar daar heb ik niets mee. Ik focus me op het bouwen aan een community die geïnspireerd is door underground culture, maar die ook constant evolueert en door blijft gaan. Dus als de wereld er over 10 jaar helemaal anders uitziet dan ziet Jenneskens er ook helemaal anders uit. Het gaat voornamelijk om die undergound wereld waar we inzitten; die scene waar we nu op inspelen draait allemaal op human movement en veranderingen in de maatschappij, verschillende groepen, cultuur. Dat is voor mij heel belangrijk.

Alle Jenneskens kleding wordt op een duurzame manier gemaakt. Vanwaar de keuze om streetstyle met sustainability te combineren? Je koketteert hier niet mee. Is dit omdat je niet wil geassocieerd wil worden met het imago dat de meeste sustainable merken krijgen? Of omdat je het duurzaam produceren vanzelfsprekend vindt?
We bestaan natuurlijk nog niet zo heel lang en dus wat ik nu belangrijk vind is dat het iets ontwikkelend is. We kunnen niet van dag één helemaal sustainable zijn. We nemen al heel veel stappen om duurzaam te produceren maar er zit bijvoorbeeld nog wel plastic in de collectie. Met andere woorden zijn we er nog niet 100 %. Ik vind duurzaamheid ook iets dat niet in je gezicht moet worden geduwd. Je moet het meer integreren in je ideeën zodat mensen het niet doorhebben dat het zo is. In mijn mening gaat het merendeel van de mensen zich niet zomaar aanpassen en er is meer interesse in stijl dan in een duurzame productie. Ik wil dat het subtiel blijft omdat ik de toekomst van mode als vanzelfsprekend duurzaam zie.

De keuzes die je met Jenneskens maakt, spelen in op wat de zeitgeist dicteert zoals duurzaamheid en genderbending. Met het oog enorm op de toekomst gericht, hoe zie jij de mode-industrie ontwikkelen? Wat is voor jou belangrijk als het op de toekomst van de mode-industrie aankomt?
Ik zou het heel fijn vinden als het meer een unieke gepersonaliseerde ervaring word. Het moment dat ik mijn eigen merk wou beginnen was het voor mij al te massaal. Als je over fashion praat moet het niet te geprobeerd zijn. Vaak als je mensen over fashion hoort praten gaat het alleen maar over status. Ik vind dat zo gezocht; dat is echt wat fashion kapot maakt. Ik zou willen zien dat mode iets is dat jij zelf echt cool vind en niet omdat het fashion is. Dat het veel meer dat gepasseerd is en beter in deze maatschappij past. Er zullen nog heel veel sociale shiften plaatsvinden nu en ik denk dat fashion daar nog beter op kan gaan inspelen. Over het algemeen vind ik dat er meer creativiteit inzit en dat we dat meer kunnen gaan gebruiken om onszelf te uiten.

Ik zag op je website dat je graag richting unisex kleding wil gaan. Heb je nog het voornemen om een herenlijn te starten? Of ga je voor genderneutraal?
Het is zo dat ik dat sinds vorig jaar heel graag wil, maar in de praktijk is het niet gemakkelijk om dat in één keer om te gooien. Ik ben altijd heel erg womenswear gericht geweest en als je de switch maakt moet je natuurlijk denken aan twee verschillende silhouetten, twee verschillende pasvormen; het is heel anders. Dat was even zoeken. Maar deze collectie is voor het eerst 99 % unisex en we laten ook goed zien in de show dat de collectie door iedereen gedragen kan worden. We gaan in ieder geval in de goede richting en blijven streven naar dat gegeven.

Jenneskens heeft op een korte tijd een naam voor zichzelf gemaakt op social media. Hoe groot speelt sociale media een rol binnen het orkestreren van het merk?
Het is zo belangrijk. Vooral in de wereld waar ik in opereer, een scene die echt van de mensen is, is het belangrijk dat zij ook betrokken zijn. Om deze reden hebben we ook de hele cast op straat gescout, omdat wij vinden dat zij bij deze movement passen. Natuurlijk is Instagram een belangrijk onderdeel van het merk maar het is niet de prioriteit. Ik vind het een platform om dingen samen te delen maar ben niet zo fan van alleen maar hype hype hype.

© Foto: Tarone Rachamim

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events