Jong ontwerptalent in de kijker: Otilia Vieru

Upcycling talent Otilia Vieru heeft het al ver geschopt sinds ze afstudeerde aan KABK. De Moldavische designer staat niet stil, blijft innoveren, en wist haar naam al snel internationaal op de kaart te zetten. Midden in de uitbreiding van haar kledingmerk spraken wij Vieru over haar SS22 collectie, haar toekomstplannen en de projecten die voor haar het waardevolst waren.

  

Jouw ontwerppraktijken zijn gebaseerd op het recyclen van gebruiksvoorwerpen en jezelf laten leiden door de materialen om de aard van je eindproducten te bepalen. Hoe ga jij opzoek naar de perfecte materialen?
Het is een constant proces waarbij ik zowel online als in winkels opzoek ga. Ik zie het materiaal of object echter liever in het echt, en ga daarom het liefst naar lokale kringloopwinkels en rommelmarkten. Elke keer als ik wat bulkartikelen tegenkom of gewoon iets dat een interessante vorm heeft, begin ik meteen te bedenken hoe ik het zou kunnen gebruiken en in mijn textiel zou kunnen verwerken. Als je erover nadenkt is alles een soort verrassing; de materialen die worden gevonden, de manier waarop ze worden verwerkt en het uiteindelijke ontwerp.
Dit proces doet me denken aan mijn jeugd en de passie van mijn familie voor antiek en vintage. We brachten vaak een dag, zo niet het hele weekend door op de vlooienmarkt bij het treinstation in Chisinau. Mijn ouders helpen me ook als het gaat om het inkopen van materialen. Zowel mijn moeder als mijn vader houden een oogje in het zeil in Moldavïe voor oude USSR deadstock garen. Ze hebben bij verschillende gelegenheden geweldige materialen gescoord en blijven op die manier bijdragen aan mijn creatieve praktijken. Mijn signature techniek is het botsen met traditionele technieken zoals haken, macramé, breien en vlechten met hergebruikte en ongebruikelijke voorwerpen.

De eerste keer dat je op de AFW-radar verscheen was tijdens de 2019 KABK EXPOSED-show, waar je je afstudeercollectie “WELCOME TO THE BRAINDRAIN” presenteerde. Sindsdien is het haast onmogelijk om de talloze projecten waaraan je hebt gewerkt bij te houden. Wat is, sinds je afstuderen, de meest unieke ervaring als ontwerper? Op welk project ben je het trotst?
Ik ben erg dankbaar voor alle kansen en uitdagingen die op mijn pad kwamen na mijn afstuderen. Het aspect dat mij het meest voldoening geeft is het opbouwen van connecties met andere creatievelingen. Ik waardeer het enorm om met stylisten te werken en mijn eigen werk te ervaren vanuit de visie van iemand anders. Het is altijd geweldig om mensen uit de muziek- en performance-industrie te zien in mijn creaties, zoals artieste UMI bijvoorbeeld, die in september optrad op het 10th Anniversary Governor’s Ball in New York met een van mijn macramé-korsetten aan. Tot nu toe ben ik vooral trots op het neerzetten van mijn merk en het in mijn eentje realiseren van een volledige collectie.

Na het winnen van de DESIGNBLOK 2019 III-prijs ging je in oktober opnieuw naar Praag om je nieuwe collectie te laten zien tijdens het International Design Festival. Als je je collectie van 2019 vergelijkt met degene die je net liet zien, hoe zou je dan zeggen dat je geëvolueerd bent als ontwerper? Hoe verhouden de twee ervaringen zich tot elkaar?
DESIGNBLOK 2019 was een onvergelijkbare ervaring. Na het winnen van de III-prijs heb ik de kans gekregen om een ​​nieuwe collectie te presenteren, wat mij inherent een boost van inspiratie en vertrouwen gaf. Aan het begin van het werken aan een nieuwe collectie heb ik een aantal persoonlijke doelen gesteld die ik wilde bereiken. Het onderzoeken van het duurzaamheidsaspect van mijn textiel en de ‘draagbaarheid’ van mijn stukken waren zo enkele van mijn doelen. Als ik de twee projecten moet vergelijken, zou ik zeggen dat het verschil in vorm en de afname van het aantal op maat gemaakte stukken de meest opvallende kenmerken zijn. Mijn collecties zijn meer een constant onderzoek. Ik beschouw mijn ontwikkeling niet als lineair, ik zie het meer als een organisch gevormde reis. Het was een uitdaging om in de industrie te duiken en in mijn eentje een hele collectie te creëren. Vergeleken met mijn vorige collectie “WELCOME TO THE BRAINDRAIN”, had ik weinig tot geen input van buitenaf. Ik wilde mezelf bewijzen dat ik alles alleen kan, en eerlijk gezegd was het moeilijk. Een perfectionist zijn maakt me ook mijn eigen ergste criticus. Toch ben ik erg blij dat ik mezelf erin heb verdiept, omdat het me een beter begrip heeft gegeven van wat ik momenteel doe en wat ik in de nabije toekomst wil doen. Ik zie zeker hoe deze ervaring mij als ontwerper heeft doen groeien.

Je SS22 collectiecatalogus is zojuist uitgebracht in samenwerking met JS Studio, een multidisciplinair creatief bureau in Antwerpen. Kun je me iets vertellen over het concept van deze collectie? Wat waren je grootste inspiratiebronnen?
Mijn nieuwste collectie is geïnspireerd op mijn jeugdherinneringen van de tijden die ik doorbracht in het dorp van mijn oma in Moldavië. Ik gaf me over aan de flora en fauna van een afgelegen plattelandsgebied. Deze collectie heeft een heel persoonlijke benadering, zo heb ik ook alle ambachten die ik gebruik in mijn collectie geleerd van mijn onlangs overleden grootmoeder. Ik verken de grenzen tussen mijn intuïtie en mijn intentie. Dit vertaalt zich in mijn werk door middel van textiel: mijn abstracte manier van haken representeert pure intuïtie, mijn symmetrisch geknoopte macramé dat puur gedreven wordt door intentie staat daar mee in contrast. Kleuren hebben ook een belangrijke connotatie en zijn geïnspireerd door rauwe, natuurlijke en zintuiglijke ervaringen zoals een dichte mist, de geur van argyle, de donkere sterrennachten, vuurvliegjes in de nacht, enz.

Ik had de eer om de oprichters van JS Studio, Jessica Nzeyimana Van Geersom en Sandra Kazadi, een tijdje terug te ontmoeten toen we samen aan een project werkten. Ik was gefascineerd door hoe creatief en wilskrachtig deze dames zijn. Ik voelde dat onze visies en workflow overeenkwamen en wilde daarom nogmaals met ze samenwerken. JS Studio nam samen met Matías Batallé de creatieve leiding over. Omdat ze een multidisciplinair creatief bureau zijn, heb ik alle talenten onder het dak van JS Studio mogen ontmoeten. Het concept en het decorontwerp voor de catalogus shoot zijn ontwikkeld op basis van de impressie van textiel en de garnaalachtige sieraden. De catalogus is momenteel beschikbaar op mijn Instagram account en komt binnenkort ook op mijn website.

Waar zie je jezelf als ontwerper naartoe gaan?
Ik ben van plan om mijn team uit te breiden. Ik heb al projectmatig met andere kunstenaars gewerkt, maar ik zou graag iemand hebben die me helpt bij het beheren en uitvoeren van alle toekomstplannen. Ik sta te popelen om meer technieken te verkennen en samen te werken met andere interdisciplinaire creatievelingen. Nu ben ik bezig mijn werk toegankelijker te maken. Momenteel zijn mijn ontwerpen nog niet te koop maar dat wil ik in de nabije toekomst wel veranderen. Ik weet niet precies waar dit heen gaat maar ik weet zeker dat het interessant gaat worden!

 

 

Foto credits:

Concept and creative direction @jsstudio_agency & @mawbau
Photography @mawbau
Styling & consulting @kzdi
Models:  @callme.onie @florencehorman @getmainlombart @wede.barbara MA @jsstudio_agency
Makeup @jessicavgn
Hair @by.amndne
Photography assistant @egonmlb
Dressing assistant @junglecandy

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events