Joep Maasdam is het talent achter Feraggio, een schoenenmerk gefocust op comfort en inclusiviteit. De jonge Creative Director heeft in een korte tijd zichzelf bekend gemaakt binnen de mode-industrie en laat zien dat een eigen visie hebben en hard werken beloond wordt in een tijd waarin veel onzekerheid heerst onder jonge creatievelingen. Wij spraken Joep over de stappen die hij maakt in zijn carrière en hoe hij Feraggio in stand houdt tijdens de Corona crisis.
Je bent in 2017 afgestudeerd aan de nu onder vuur liggende school AMFI. Hoe heb jij de studie ervaren? En hoe heeft het je voorbereid op je job als Creative Director bij Feraggio?
Mijn tijd op AMFI heeft me op een bepaalde manier wel voorbereid op mijn carrière in de mode-industrie. Mijn studieloopbaan ging echter niet vanzelf en er waren aardig wat bumps in the road, maar ik ben nu wel de harde werker die ik ben, met een oog voor oneindige details, want dat is er echt ingestampt. Ik ben verder een heel sensitief persoon, dus overdenken zit wel in mijn aard. Op persoonlijk vlak kan dat soms te veel zijn maar op professioneel vlak helpt het me soms wel om het beste uit mijn werk te halen. Dat de druk bij AMFI bijzonder hoog lag, is geen verrassing meer. Ik heb dan misschien soms een te grote bewijsdrang, maar dit heeft me er in dit geval uiteindelijk wel doorheen gebeukt.
Je studeert af als jong talent, loopt stage bij een marketing agency en komt terecht bij een beginnend modemerk. Wat trok je zo aan bij Feraggio? En hoe heb je jezelf op zo’n korte tijd opgewerkt binnen het team?
Ik heb al vroeg kennis gemaakt met de founder van Feraggio tijdens mijn stage bij Creative Agency CMK1. Naast de zakelijke connectie waren Juliette en ik praktisch gezien al vrienden bij de lancering van het merk. Vervolgens werd ik gevraagd voor een hele grote campagne shoot in Kaapstad en zijn we nog meer naar elkaar toe gegroeid. Juliette en ik delen ook nog eens dezelfde verjaardag en dat maakt ons allebei gemotiveerde protagonisten. Naast Juliette ben ik veel in contact met Jan Jansen, in mijn ogen de genie van de schoenenwereld. Hij zit ook achter de techniek van onze pumps. Voor mij is het erg waardevol om naast mijn achtergrond in marketing, ook meer over design te leren van hem. Ondanks het generatieverschil zitten we op één lijn. Ik denk dat ik mijn snelle groei binnen het bedrijf te danken heb aan mijn veelzijdige skillset en het vertrouwen dat me al heel gauw is toegekend. Tuurlijk ga je eerst kijken in hoeverre je de dingen kan waarmaken die je belooft maar al heel snel merkte Juliette mijn motivatie en enthousiasme. We hebben hetzelfde doel binnen Feraggio en dat an sich is al heel waardevol.
Je bent verantwoordelijk voor de communicatie van Feraggio, iets wat in de tijd van Corona enorm belangrijk is om te overleven. Kan je me vertellen wat jouw strategie was als het op COVID aankwam? Hoe ben je met deze crisis omgegaan?
Ik geloof dat het in deze tijd meer dan ooit belangrijk is om uit te gaan van je kracht. Als je een tandje bijzet, zonder aan jezelf voorbij te gaan, kan je heel ver komen. Als het op brand communication aankomt vind ik dat je nooit onverschillig mag zijn tegenover de tijdsgeest waar we ons in bevinden. Je moet verantwoordelijkheid nemen voor de positie die je hebt als merk. Met de pandemie heb ik besloten om een stapje terug te nemen en te kijken wat er nu gaande is op een objectieve manier. Laten we eerlijk wezen, wij verkopen schoenen, hakken dan ook nog. De gemiddelde vrouw gaat geen hakken aantrekken voor tijdens Zoom meetings, dag in dag uit. Als je daar bewust van bent en je platform gebruikt op een manier waarop mensen nu behoefte aan hebben, krijg je positieve reacties terug. Je moet natuurlijk blijven bestaan en daar ook alles aan doen, maar als we het hebben over marketingstrategie ben ik ervan overtuigd dat eerlijkheid en oprechtheid het belangrijkste is.
Met jouw creatieve visie druk je duidelijk je eigen stempel op Feraggio. Wat zijn voor jou de belangrijkste waarden en boodschappen die je wil aankaarten met Feraggio?
In het algemeen kijk ik voornamelijk naar progressie, gelijkheid en duurzaamheid. Ik vind inclusief zijn heel erg belangrijk, dit heb je ook zien groeien bij Feraggio. Een regenboog vlag opzetten is in mijn ogen niet genoeg. Wat doe je dan werkelijk voor een community? Mijn eerste doel met Feraggio was om grotere maten uit te brengen voor de klassieke pump die we aanbieden. Dan heb je pas echt iets te zeggen en ben je iets aan het doen voor deze achtergestelde groep. Merken zijn bang om mensen uit te sluiten of verkeerde dingen te zeggen. Ik geloof dat je beter iets één keer verkeerd kan doen maar het wel hebben geprobeerd dan dat je je rug toekeert en doet of er niks aan de hand is. Mensen uitsluiten gebeurt hoe dan ook. A good brand takes a stand. Ik werk voor een merk dat centraal staat voor vrouwen maar het is ook meer dan dat, die gender gelijkheid en emancipatie, daar sta ik vooral voor. Een goed voorbeeld hiervan is onze campagne voor de nationale dag tegen pesten met de 9-jarige Holland’s Got Talent finalist Stef Smits waarbij hij zijn eigen Feraggio hakken mocht ontwerpen met mij.
We leven in een onzekere tijd, eentje waar het nog moeilijker is voor jonge talenten om zich te infiltreren in de mode-industrie of hun eigen weg te banen in andere creatieve sectoren. Hoe zou jij dit hebben aangepakt als je net zou beginnen nu? En heb je nog advies voor deze jongeren?
Ik heb veel respect voor de mensen die studeren op de manier waarop het nu moet gaan. Ik kan het mezelf niet voorstellen. Je plek vinden als creatieveling is al een uitdaging op zich. Vanuit mijn bevoorrechte positie probeer ik vrienden die in deze situatie zitten te helpen waar ik kan, door mee te denken als dat gevraagd wordt. Ik zie snel wat waardevol is om op te focussen voor iemand die aan het begin van zijn/haar carrière staat. Bouwen aan je “eigen merk” is net zo cruciaal als laten zien hoe jij belangrijk kan zijn voor een ander merk. Je creatieve antenne moet constant aan staan om de visie die je hebt uit te werken. Het opbouwen van een netwerk en durven uitreiken naar mensen voor advies en referenties wordt ook zwaar onderschat. Je moet laten zien wat je waard bent. Het zijn zware jaren maar je komt er wel, als je niet opgeeft. En mijn laatste advies: er zit geen schaamte in genoegen nemen met minder zolang je gefocust blijft op wat je uiteindelijk wil bereiken.
Waar zie je jezelf in vijf jaar? Wat wil je nog graag bereiken?
Ik vind het in de eerste plaats belangrijk om doelen te stellen en vooruit te streven zonder jezelf heel erg in de weg te zitten. Ik denk dat het goed is om te dromen en na te denken over de toekomst. Ik zie mezelf over vijf jaar nog steeds bij Feraggio, wellicht als mede-eigenaar. Ik zie nog steeds kansen liggen die gegrepen kunnen worden met dit merk. Als ik bijvoorbeeld Mark Bryan op onze hakken zie lopen in Duitsland, omdat hij overtuigd is van Feraggio’s comfort en luxe details, besef ik me dat daar nog veel meer uit te halen valt. Ook als het op design neerkomt, kunnen we nog veel verder uitbreiden. In de basis ben ik geen designer, maar er is ook zoiets als ‘learning by doing’! Ook ben ik klaar om mezelf meer in de belangstelling te zetten. Ik zie meer dan ooit de logica in om vanuit mezelf te spreken, ook naast het merk. Ik denk dat ik, als man met hakken, nog veel kan bereiken. Ik wil mijn waarden verder uiten. Dat betekent meer voor mij dan een merk grootbrengen.