Vorig jaar werd AFW Studio geopend met een Rock & Roll performance van Lieselot Elzinga. Deze editie pakt het befaamde jassen- en tassen merk KASSL, het geheel anders aan. In het prachtige Museum Voorlinden worden de verschillende zalen ondergedompeld in KASSL’s unieke identiteit. Wij spraken met de founders van het merk, Ilse Cornelissens en Bart Ramakers, over het verhaal achter KASSL, en waarom zij de perfecte opening zijn voor AFW september 2020.
Wat is het verhaal achter KASSL?
Bart: “In 2013 ben ik voor mezelf begonnen met Parrot Agency. Graanmarkt13 founders Tim en Ilse hebben me toen de kans gegeven om mijn merken te showen in de Graanmarkt in Antwerpen. Er was een klik, Tim en Ilse kochten al mijn merken die ik vertegenwoordigde. Er ontstond een hechte vriendschap en dit resulteerde jaren later in ons collectief: KASSL.”
“Twee jaar geleden reisde ik naar New York voor Fashion Week. De parka’s met bontkragen waren uit het straatbeeld verdwenen, iedereen liep toen in een Balenciaga pufferjas. Tijdens een lunch met de curator van het New Museum raakte ik in de ban van haar vintage jas die ze op de Nieuwmarkt in Amsterdam had gekocht. Ik nam de vintage vissersjas mee naar Ilse, ook zij werd razend enthousiast. We hebben de jas laten zien aan de Franse Camille Serra, voormalig designer van onder meer Joseph en Margiela. Op basis van dit vintage exemplaar heeft Camille een collectie gecreëerd en zo is het collectief KASSL ontstaan.”
Ilse: “We hadden al vrij snel de olieachtige stof die nu eigen is aan de KASSL jassen gevonden bij Limonta in Italië. De eerste collectie bestond alleen nog uit die op vintage geïnspireerde fisherman’s jas in een olie kwaliteit. Vanaf het moment dat Camille erbij betrokken is, is het fantastisch en inspirerend om te zien hoe een goede designer met een basisidee zoveel kanten op kan gaan.”
Waar liggen de roots van de naam KASSL?
Bart: “Kassel is een stad in Duitsland. Ik ken daar een koppel die een fabriek runt, gespecialiseerd in het ontwikkelen van uniformen voor het Duitse leger en de brandweer. Deze kleding is gericht op functionaliteit, dat erg overeenkomt met de insteek van KASSL. Wij hebben natuurlijk een modestem, maar daarnaast hangt er een technisch en utilitarian element aan vast. De Duitse mentaliteit is ook heel praktisch, dat past in ons plaatje. Ilse is toen uiteindelijk op de proppen gekomen met de naam KASSL.”
Ilse: “Ik zat in de auto met Bob Verhelst, hij heeft nu ook de expositie in Voorlinden in elkaar gezet, mijn baby van 3 maanden oud en co-founder Charlotte. We hadden het over het feit dat de Duffel coat ontstaan is in het dorpje Duffel en ik dacht dat het best wel cool zou zijn als onze jas ook een begrip zou worden. Bij deze gedachte reden we Kassel binnen en toen viel alles op zijn plek.”
Naast de iconische jassen maakt KASSL nu ook tassen, vanwaar deze uitbreiding?
Bart: “Ik ben altijd van het doorpakken, ik hou van ontwikkelen en het creëren van nieuwe kansen. Het idee van onze tassen is ontstaan doordat Camille begon te experimenteren met rest materialen van de jassen. Toen kwamen we samen uit bij de klassieke, rechthoekige tas. Camille heeft deze verder ontwikkeld tot de eerste KASSL puffy tas, een seizoen voor Bottega Veneta hun puffy tas uitbracht.”
Ilse: “Dat hele proces vond ik enorm interessant. Het experimenteren met producten binnen je merk en dan het gevoel krijgen: “Dit is het!”. De tassen zijn een natuurlijke toevoeging aan KASSL en zijn merkidentiteit. Het is nooit onze droom geweest om volwaardige collecties neer te zetten, maar alles wat we wel toevoegen hoort bij ons merk.”
KASSL’s merk identiteit is gebaseerd op de klassieke Fisherman’s coat. Hoe houd je dit iconische design verfrissend bij elke nieuwe collectie?
Bart: “Camille heeft een inspiratiebron die als basis wordt gebruikt. Als dat staat, wordt er een samenspel tussen het team gecreëerd. We moeten het allemaal wel echt voelen. KASSL heeft bepaalde ideeën waar het wel of niet voor staat, daar denken we bij elke nieuwe collectie heel goed over na. Soms wil je iets crisp en functioneels, soms mag het juist puffy zijn. Aankomend seizoen hebben we heel veel Japanse referenties gebruikt. Deze referenties zijn het startpunt van vernieuwing binnen onze merkidentiteit. We leven echter in een tijd waar je niet constant alleen moet vernieuwen, maar ook waarde moet hechten aan klassiekers die altijd goed zullen blijven verkopen.”
KASSL houdt een duurzame manier van produceren aan, kan je me daar misschien meer over vertellen?
Ilse: “Onze relatie met de fabrikanten is het allerbelangrijkst en onze grootste uitdaging blijft het zorgdragen dat we niet over-produceren. Maar als je relevante dingen uitbrengt op de juiste momenten dan pak je ook op de juiste manier overstock aan. Daarom houden we ook een hele korte lijn met onze fabrikanten die we allemaal persoonlijk kennen en stuk voor stuk family run businesses zijn. Ook onze sampling wordt ontwikkeld in Duitsland en in Amsterdam. Zo worden er ook geen oneindige samples naar China gestuurd.
Ilse, jij bent ondertussen een bekend gezicht op AFW, en was één van de sprekers tijdens de AFW Talks vorig jaar september. Toen gaf je aan dat je aan het twijfelen was of 3 collecties per jaar nog wel een noodzaak was. Ik vroeg me af hoe je nu denkt over dit statement in deze unieke tijden?
Bart: “We zijn nu terug gegaan naar twee collecties per jaar in plaats van vier. Ik kan me ook voorstellen dat het ooit één collectie per jaar zal worden, maar aan de andere kant wordt KASSL wel verkocht in bijna alle grote luxe warenhuizen in de wereld. KASSL’s positionering is binnen het luxesegment, het merk wordt verkocht naast een Bottega Veneta en een Prada. We hebben hier enorm naartoe gewerkt, om op die plek terecht te komen heb je constant nieuwe producten nodig. Waar we wel op letten is dat we niet ontwerpen om persé iets nieuws te kunnen laten zien. We willen dat elk stuk emotioneel is.”
Ilse: “De tijd is rijp om verandering te brengen en KASSL staat daar zeker achter. Het gaat erom dat je op een juiste manier over de invulling hiervan nadenkt. Als je zorgt dat je relevante dingen uitbrengt waar je volledig achter staat en op het best mogelijke moment aanlevert, dan wordt het ook mogelijk om minder te produceren.”
Als opening van AFW september 2020 hosten jullie een guerrilla expositie in Museum Voorlinden. Wat kunnen we ons daarbij voorstellen?
Bart: “KASSL is niet een standaard merk dat je persé op een catwalk ziet. We willen juist vrijheid creëren voor onszelf, en het merk binnen verschillende contexten tonen. Het gaat niet alleen maar om mode, we staan open voor andere creatieve disciplines. Daarom is deze samenwerking met Voorlinden heel passend voor KASSL. We werken deze keer ook samen met Bob Verhelst, hij verzorgt de art direction van Graanmarkt en heeft al veel mode tentoonstellingen op zijn naam, zoals: ‘Margiela: The Hermès Years’. Samen hebben we beslist om de zalen van Voorlinden volledig te benutten, en gebruiken we de kunst in elke ruimte als achtergrond om onze kenmerken te communiceren. Zo zal de ‘Pillow Sofa’ die Belgisch duo Muller Van Severen voor ons ontworpen heeft, ook aanwezig zijn. Omdat we de officiële opening van Amsterdam Fashion Week zijn, is het belangrijk voor ons om deze kans op een unieke manier te benaderen. Hierdoor kiezen we niet voor een één dimensionale manier van presenteren.