Lizzy van der Ligt kennen we natuurlijk van haar instagram account @lizzyvdligt waar ze laat zien dat eigenlijk alles waarvan je het nooit had gedacht, toch leuk bij elkaar kan staan. Afgelopen jaar lanceerde ze haar merk Le Café Noir Studio, helemaal Lizzy maar dan in collectievorm.
Je verhaal begon al bloggend, waar je andere kledingmerken onder de loep nam. Wat heb je geleerd van het in contact komen met al die merken en hoe wil jij het met Le Café Noir anders doen?
Ik ben eigenlijk begonnen bij Scotch&Soda en in die tijd ben ik gestart met een blog. Toen op een gegeven moment ben ik voor mezelf verder gegaan als styliste, en voelde ik wel dat ik iets miste. Mezelf stijlen is altijd een passie geweest maar Ik vind het eigenlijk leuker om andere te stylen, en als ik bij Scotch&Soda zag hoe leuk het is om zelf dingen te maken heb ik de volgende stap gezet en ben ik vorig jaar begonnen met mijn eigen lijn. Ik dacht dat ik best al wel veel wist over hoe ik alles moest aanpakken, maar geloof me als je het zelf allemaal moet gaan doen is het toch echt heel anders. Het is wel het allerleukst, en ik ben enorm trots dat ik vandaag op Amsterdam Fashion Week mijn harde werk kan laten zien.
Hoe ervaar je het om de focus te weerleggen van jezelf als merk, en Le Café Noir, een merk door jou opgericht, maar dat zichzelf staande houdt? Is het moeilijk om met een bedrijfsleider bril te kijken en je influencer bril te laten liggen?
Op zich vind ik het wel meevallen. Ik krijg nu wel heel vaak de vraag: “Vind jij het dan niet raar om tegelijkertijd andere merken te promoten?”, Mijn antwoord daarop is nee, want net mijn merk heet niet Lizzy Van der Ligt maar Le Café Noir Studio. Ik probeer die werelden volledig gescheiden te houden. Ik vind het wel moeilijk om mijn tijd te verdelen, maar ik hoop wel dat ik op een dag mijn volledige focus op Le Café Noir Studio te leggen.
Je staat nu voor het eerst op Amsterdam Fashion Week, een nieuwe fase voor Le Café Noir. Wat kunnen we verwachten?
Mijn plan is om er een echt feestje van te maken. Ik ben geen high fashion designer, ik maak kleding voor jonge trendy vrouwen, en ik hoop gewoon dat met mijn show ze zich met elkaar verbonden voelen. De droom is dat mijn merk bekend wordt bij het grote publiek. Iedereen kent wel de naam Lizzy van der Ligt maar het leuke nu is dat ze op deze manier kennis kunnen maken met het merk achter de naam.
Als je terugkijkt naar wat je al allemaal hebt bereikt, wat staat er dan nog op je ‘to do’-lijstje?
Ik verkoop momenteel alleen online, en ik wil eigenlijk uiteindelijk dat het een online platform word waar ook styling video’s op komen. Een soort van online magazine waar mensen geïnspireerd kunnen geraken en ook direct kunnen kopen. Alles wat ik nu apart doe op één platform; youtube, styling, ontwerpen. Dat het één samenhangende bron van inspiratie wordt.