Maak kennis met onze tien ‘Visions Of’ kandidaten. Geselecteerd door een internationale jury en begeleid door de Nederlandse ontwerper Duran Lantink zijn deze talenten de top van de creatieve industrie. De komende maanden zullen zij hun concepten naar een hoger niveau tillen en verder uitwerken tot complete collecties. Die afgewerkte producten worden gepresenteerd tijdens de Amsterdam Fashion Week september editie. Vandaag belichten we het werk van Lola van Praag.
Vertel me eens over je concept presentatie tijdens AFW Studio. Wat was je grootste inspiratie? En hoe verliep het designproces?
Ik ben initieel begonnen aan dit talentenprogramma met Curtis Wu. Hij komt uit Wuhan en zat in maart, wanneer de eerste Corona outbreak plaatsvond, vast in China. Toen heb ik besloten om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van de kleding, het onderzoek hebben we echter wel samengedaan. De kleding die tijdens de concept presentatie te zien was maakte deel uit van mijn afstudeercollectie bij Westminster University en is gebaseerd op surfers in de jaren 70 en 80.
Hoe gaat je collectie in september er anders uit zien?
Ik ontwerp voor wat in mijn ogen een nieuw soort Dandy is. Ik presenteer mijn outfits op mannen maar de kleding is voor iedereen die het mooi vindt. Dat is de rode draad die loopt tussen mijn presentatie in maart en wat ik zometeen ga laten zien. De collectie die we nu maken is echter heel anders en heeft zijn inspiratie geworteld in het boek Mauvais Genre van Sebastien Lifshitz waarin crossdressers gefotografeerd werden in 1800 tot de jaren 70.
De collectie is niet zo kleurrijk en shiny als wat ik normaal maak maar zal in wit en ecru zijn. Dit voelde na de donkere corona periode aan als een juiste stap. De stoffen die ik gebruik zijn restjes die ik nog had liggen, stoffen die mijn vrienden niet meer gebruikten, donaties en duurzame gekochte stoffen.
Mijn team bestaat uit een aantal mensen waaronder Arjan Schippers, een ontwerper die ik leerde kennen tijdens mijn bachelor jaren. Hij is vooral bezig met het maken van hoeden, en deze zullen dus ook in de collectie worden verwerkt.
Jij bent gedreven door textiel, print en kleur. Hoe vertaal je deze dingen in je eind collectie?
Normaal gezien gebruik ik heel veel kleur omdat dat me ook blij maakt, maar ik heb het eigenlijk heel erg naar mijn zin met wit en ecru. Het gaat voor mij om tactiliteit, kleuren die ton sur ton heel goed werken met textiele uitspattingen. Daar ligt de focus op bij deze collectie. Daarnaast heeft iedereen wel iets wits liggen om te doneren dus ook financieel een slimme zet. Ik ben een aantal keer op NH radio geweest bij ‘June tot 12’ met een oproep voor oude gehaakte kleedjes en zijde stoffen. Die worden nu ook in een van de outfits verwerkt. Het gaat om craftmanship, en op een andere manieren naar sustainability kijken. Zoal het hergebruiken van de gehaakte kleedjes. Een van de donateurs helpt on nu zelfs met de productie van de stukken.
Hoe zal je presentatie in september er uit zien?
Momenteel zijn we heel druk bezig in samenwerking met The Fashion Composers Agency om dansers te selecteren die de collectie gaan presenteren. We hebben een choreograaf op het oog en samen met Zareb Hoeve zal ik de art direction verzorgen.