Mulas Hybrid Haus Staat voor het Eerst op AFW!

Vorig jaar was ze nog één van de getalenteerde Lichting 2019 talenten, nu staat ze met haar geheel eigen merk Mulas Hybrid Haus op het programma van AFW september 2020. Jessica van Halteren is een creatieve wervelwind en neemt al snel de touwtjes zelf in handen als het op creatieve samenwerkingen aankomt. Tijdens Amsterdam Fashion Week presenteert ze samen met visual artist Mila van der Linden de fashion film “Mirror Soul”.

 

Ik ben voor het eerst in aanraking gekomen met jouw design skills tijdens Lichting. Wat hebben MHH en de collectie die je toen presenteerde gemeen?
Tijdens Lichting showde ik mijn afstudeercollectie, welke een versmelting tussen mens en object presenteerde. Destijds startte ik ook met het werken vanuit gebruikt materiaal, wat nog steeds de leidraad is in iedere collectie van MHH. Ook nu zoek ik nog steeds naar vernieuwende vormen, die vaak niet alleen een link hebben met het menselijk lichaam, maar ook met objecten en ruimtes. Ik probeer met MHH niet alleen kleding, maar juist een volledige wereld te presenteren, waarin de mens binnen zijn omgeving centraal staat.

Je bent nog maar amper twee jaar afgestudeerd en staat nu al op AFW met je nieuwe merk. Wat waren je grootste uitdagingen bij het opstarten van MHH?
De afgelopen twee jaar zaten vol met uitdagingen. Met de mensen waarmee ik samenwerk  probeer ik constant te reflecteren en te werken aan projecten die meer omvatten dan alleen kleding maken, de grootste uitdaging zit in het zoeken naar balans tussen artistieke ontwikkeling en het bouwen aan een merk. Ik heb veel support gekregen van organisaties die beginnend talent ondersteunen, zoals M-ODE en het AFK. En net als een presentatie op AFW, geeft dat precies die push die nodig is om te blijven experimenteren.

Wat is tot nu toe je favoriete project dat je met MHH bent aangegaan?
Ieder project waar ik de afgelopen tijd met MHH aan heb gewerkt was een hoogtepunt op zich. Alles wat we doen is ontzettend uiteenlopend, van onze fight-wear collectie in samenwerking met Tirino Yspol tot een collab met Coeval Magazine in Milaan. Dus ik kan niet kiezen, omdat ze niet te vergelijken zijn.

Aankomende AFW presenteer je een nieuwe collectie door middel van een fashion film. Wat is het concept achter je collectie? En vanwaar de keuze om het op deze manier te presenteren?
Voor deze collectie hebben we echt super veel onderzoek gedaan naar onderwerpen als zelfliefde, narcisme en eenzaamheid. Naar pure menselijke emoties en vooral de harde en rauwe kant hiervan. De collectie is gemaakt uit oude trouwjurken en mannenpakken, waarbij stereotyperende “bridal” elementen uit verband zijn gerukt. Een soort eigen love wear.
Vorig jaar september werkte Mila en ik al samen aan “Purple Soup”, een trippy, short film welke we presenteerden tijdens een volledig cureerde rave met eten en drinken die ook geïnspireerd was op de collectie en film. Dat was echt vet. Die manier van presenteren brengt in mijn optiek mijn ontwerpen tot leven. Je moet ernaar kunnen kijken, maar het ook kunnen horen, voelen, proeven en je erdoor kunnen omringen.
In januari bespraken we het idee om een fashion film te maken, waarin de nieuwe collectie van MHH zou worden gepresenteerd. De film “Mirror Soul” gaf de mogelijkheid om écht een verhaal vorm te geven, waar de kleding een belangrijk onderdeel van is.

Photo: Texas Schiffmacher

Voor “Mirror Soul” werk je samen met visual artist Mila van der Linden. Waarom is ‘collaboration’ zo’n belangrijk onderdeel van de mode-industrie volgens jou?
Vorig jaar september werkte ik dus samen met Mila van der Linden aan Purple Soup. We hadden gelijk een klik op creatief vlak. Mila is afgestudeerd aan Central Saint Martins en toen ik vorig jaar haar afstudeerfilm zag, dacht ik gelijk: zij snapt het experiment. Ze heeft mij op heel veel vlakken geïnspireerd. Dat je bijvoorbeeld jezelf als creative of designer niet in een hokje moet plaatsen en je moet laten limiteren door wat je oorspronkelijke “expertise” is. Naast dat Mila de film director is, produceert ze bijvoorbeeld alle muziek voor onze film zelf én speelt ze de hoofdrol. Samenwerkingen zijn super belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat je niet stopt daar waar je denkt dat de mogelijkheden ophouden. Je daagt elkaar uit om nóg verder, nóg extremer te gaan.

Waar wil je met MHH naartoe? Wat zijn je toekomstplannen voor het merk?
We zitten op de goede flow, met het presenteren van mode verhalen en -werelden. Het lijkt me super vet om dit verder uit te bouwen. Ik heb ideeën voor een fysiek “hybrid haus”, waarin alles door MHH ontworpen is, van de kleding en het beddengoed tot het behang, de meubels, het eten en drinken. En dan daar weer een film van maken. Ik wil met MHH de weg inslaan van het experiment en de oneindige mogelijkheden.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events