Amsterdam Fashion Week Wunderkind Daniëlle Cathari schopte het al ver. De Nederlandse ontwerpster werd in 2017 als eerste student bekroond met de VFiles prijs toen ze haar befaamde gedeconstrueerde adidas tracksuits op de catwalk showde tijdens New York Fashion Week. Ook adidas Originals zag talent in haar en werkt sindsdien samen met Cathari aan nieuwe collecties. De volgende stap zette ze door haar eigen merk te lanceren: DC. Het merk weerspiegelt haar liefde voor contrast. Ook Cathari’s geliefde tracksuits zijn terug te vinden in de eerste drop. Nu de tweede collectie ook online staat dachten wij dat het tijd werd om samen te zitten.
Iedereen kent je natuurlijk vooral van de deconstructed adidas tracksuits die leidde tot een partnerschap met adidas Originals. Ben je van plan om deze samenwerking voort te zetten? Of ben je nu vooral gefocust op je eigen merk?
De partnership met adidas Originals is een doorlopende samenwerking. Ik ben gefocust op beide, zowel op adidas Originals x Daniëlle Cathari als het eigen merk. Nu zijn we voornamelijk bezig met het eigen merk, en het uitbrengen van eigen collecties.
Einde 2018 lanceerde je DC, je eigen merk dat bekend staat om zijn unieke contrasterende factoren. Was het moeilijk om je eigen design identiteit te vormen en communiceren, en de befaamde adidas tracksuits waar je bekend mee bent geraakt los te laten? Wat is er zo anders aan DC?
Het grootste verschil aan DC is dat ik mijn eigen DNA nu in z’n geheel kan doorvoeren. Waarin adidas Originals x Daniëlle Cathari een samenwerking is en het beste van beiden merken wordt gecombineerd. De identiteit/design DNA was er dus al.
Nu is het aan ons om te bouwen aan het merk en deze visie op onze eigen manier naar buiten te brengen.
In september maakte je deel uit van de AFW Industry Talks. Je was meteen het jongste panel lid binnen het thema: Female Entrepeneurship. Hoe was deze ervaring voor jou?
Female Entrepreneurship is erg belangrijk, dus ik vond het zeker interessant en leuk om hier als panellid aan mee te kunnen doen.
In de Talk vertelde je over je obsessie met interieur design. Dat blijkt ook in je laatste Instagram posts, waar meubelstukken gecombineerd worden met je nieuwe FW19 collectie. Wie is je favoriete interieur designer? En waarom?
Er zijn talloze designers en interieurstukken die mij inspireren. Vooral mid-century modern design spreekt mij erg aan. Een favoriete interieur designer heb ik niet per se, maar ik ben laatst naar de galerij van Axel Vervoordt geweest wat erg inspirerend was.
Je FW19 collectie is net gelanceerd, waarin prints worden gebruikt van de Franse graphic designer Lou Buche. Kun je me meer vertellen over deze prints en hoe deze samenwerking tot stand kwam?
De prints zijn geïnspireerd op het nostalgische en beweeglijke van cartoons. Het uitgangspunt voor de illustraties gemaakt door Lou Buche was een scene uit Dumbo: Pink Elephants on Parade (1941). Lou Buche had al veel overeenkomsten binnen zijn werk met deze stijl, wat perfect aansloot op elkaar.
Zijn er verder nog mensen waar je heel graag mee zou willen samenwerken?
Zeker, ik vind samenwerkingen in het algemeen erg belangrijk en leerzaam, zeker in deze industrie. Samenwerken met andere partijen zorgt er voor dat je anders naar dingen gaat kijken, zowel naar het proces als het eindproduct. Ook leidt dit weer tot inspiratie en nieuwe invalshoeken. We zijn nu bijvoorbeeld aan het samenwerken met Retrosuperfuture, een internationaal brillenmerk uit Italië. We kunnen er nog niet heel veel over zeggen, alleen wel dat het deze lente uitkomt!