Luxe interieurlabel Palais slaat haar eigen weg in. Met een focus op ethisch verantwoord design moet elk product voor honderd procent duurzaam gemaakt zijn. ‘Een combinatie van luxe en sustainability’; dat is het nieuwe interieurmerk Palais volgens oprichters Hanna Verboom, Petra van Roon en Michiel van Heusden.
Jullie zijn dit merk gestart met z’n drieën, maar hebben allemaal een heel andere achtergrond; wat bracht jullie samen? Wat is jullie individuele rol binnen Palais?
Petra: Hanna en ik zijn op persoonlijk vlak altijd vriendinnen geweest en hebben het al heel lang over dit type project. Met beide een grote voorliefde voor mooie producten was basis in die zin al gelegd. Tijdens diezelfde periode ben ik ook gaan samenwerken met Michiel voor een stichting die mensenhandel bestrijd in India.
Michiel’s kracht ligt in bedrijfseconomische aspecten, ik ben in charge als het aankomt op art direction; opzich al een goed team, alleen kwamen we erachter dat wij beide heel introverte ondernemers zijn, terwijl het onmisbaar is om het verhaal op een aantrekkelijke manier naar buiten te brengen, en daar kwam Hanna naar voren.
Hanna: De afgelopen vier jaar heb ik als sociaal ondernemer al een aantal merken mogen bouwen (cinetree.nl en getitdone.org) toen Petra en Michiel mij benaderde om hen te helpen met het opzetten van Palais was de keuze snel gemaakt. We delen dezelfde missie.
Waarom hebben jullie India gekozen als rode draad voor het merk?
Petra: Michiel en ik hadden in India al een achtergrond met de stichting, voor ons leek dit dus een logische stap omdat we daar al een netwerk hadden en bekend waren met het opzetten van import en export. We laten ons leiden naar waar we mooie producten kunnen vinden en werden verliefd op wat India te bieden heeft.
Palais is één van de stappen die jullie zetten to make this world a better place. Wat is jouw ultieme doel als het op een duurzame planeet aankomt?
Hanna: Het is heel terecht dat duurzaamheid meer en meer op de kaart wordt gezet door de modewereld en daar willen we binnen de interieurwereld met Palais ook aan bijdragen. Onze definitie van duurzaamheid is tweeledig. Het eerste deel is duurzame productie: hoe wordt het allemaal gemaakt, de relaties met fabrieken en leveranciers; het volledige overzicht. Anderzijds gaat alles over de mensen die de producten maken, dat zij eerlijke lonen en goede werkomstandigheden krijgen. Een wisselwerking tussen milieu en de makers.
Op 18 september opende jullie expositie en krijgen we een kijkje in de keuken van de tot stand koming van Palais. Normaal gesproken worden mensen aangesproken om duurzaam te kopen door de kommer en kwel op te dissen. Jullie hebben daarentegen een positieve insteek en zetten de makers van de producten in het zonnetje.
Petra en Hanna: Wat we vooral heel erg merken in het werken met de mensen die onze producten maken, is dat wij hen net zo hard nodig hebben als zij ons. Dat is zo mooi om te eren en dat aan de mensen laten zien die onze producten kopen. Ze zijn daar enorm verbaasd dat ze op die manier aandacht krijgen. Voor ons is dit een logische stap: de mensen die onze producten maken zijn belangrijk voor ons en verdienen dat podium. Deze aanpak helpt met het overbrengen van ons verhaal en maakt het betekenisvol voor de klant om het te ‘ervaren’ dan gewoon blind een kussen te kopen.
De collectie is geïnspireerd op Jaipur en Marrakesh. Gaan we in de voorjaarscollectie ook andere inspiratiebronnen tegenkomen of blijven deze twee steden centraal staan in het design?
Petra: Jazeker! Wat we in eerste instantie doen is inspiratiebeeld verzamelen en kijken wat voor rode draad daar uitkomt, dat doen we samen met Milou Neelen. Het is een ontwerpproces waar we eerst zien wat ons allebei aanspreekt op het moment, dat zetten we op een Pinterest bord en zo laten we ons leiden naar een plek, dus er komen zeker andere plaatsen terug in onze collecties. Wat wel steeds weer terugkomt is kleur met de nadruk op detail.
Wat kunnen we nog verwachten van Palais in de toekomst?
Hanna: In januari staan we op Maison Objet in Parijs met onze nieuwe collectie. Naast de Bijenkorf en luxe interieur winkels in Nederland, richten we ons ook op het buitenland. Die markt is natuurlijk groter. Daarnaast gaan we uitbreiden qua assortiment, zo krijgen we bijvoorbeeld kimono’s, lampenkappen, en geurkaarsen. Hierbij kijken we naar de kernvraag: welke stukken kunnen we eerlijk geproduceerd krijgen. Als we dat nog niet voor elkaar hebben voor een bepaald type product, dan werken we eraan in de volgende collectie. Soms een frustrerend proces, maar voor ons de enige juiste volgorde.