Deze maand zetten wij een aantal nieuwe Nederlandse merken in de kijker die een unieke visie op onze huidige mode-industrie hebben. Vandaag besteden we aandacht aan New Amsterdam Surf Association, een surf merk dat buiten de lijntjes kleurt en zich niet aan de stereotypen binnen de surfwereld houd. Wij spraken met oprichter Paul Zeper over de start van het merk, zijn team van vrienden, en de toekomst van de surfwereld.
Wat is het verhaal achter New Amsterdam Surf Association?
Ik ben op vroege leeftijd begonnen als professioneel windsurfer in het discipline freestyle. Daar merkte ik al vrij snel dat ik met de standaard merken zoals Quicksilver en O’Neill waardoor iedereen gesponsord werd geen affiniteit had. Mijn kleding was anders dan de andere surfers en daar werd ik ook vaak op aangesproken. Ik heb altijd een passie gehad voor graffiti en illustreren, en heb ook Graphic Design gestudeerd, dus kleding kwam al snel op mijn pad terecht. Hierdoor heb ik tijdens mijn laatste jaar professioneel surfen beslist om het merk ‘De Zeep’ op te starten. Dat heb ik helemaal in mijn eentje opgepakt, en dat was de eerste keer dat ik met kledingproductie in aanraking kwam. Het proces verliep met vallen en opstaan en zo heb ik stilaan geleerd hoe kledingmarkt werkt. Na een tijdje heb ik binnen De Zeep de lijn ‘New Amsterdam Surf Association’ opgericht. Dat liep heel goed maar op een gegeven moment ging NASA de ene kant op terwijl De Zeep een andere kant opging. De Zeep was meer conceptueel geïnspireerd. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. NASA had veel succes en daar ben ik dus ook uiteindelijk mee doorgegaan. In dit opzicht was NASA niet helemaal nieuw territorium voor mij. Ik heb de basis van 0 echter wel gekend met De Zeep.
NASA legt de imperfecties van de surfwereld bloot, en is gemaakt voor de surfers die niet dit ideaalbeeld van witte stranden en perfecte golven ter beschikking hebben. Wat biedt NASA juist aan diversiteit en inclusiviteit dat andere surfmerken niet bieden?
NASA is ontstaan uit al die dingetjes die ik opmerkte toen ik surfte. De typische surfmerken promoten alleen maar witte stranden, bikini babes en blauw water. Wijk aan Zee staat echter voor bruin water, storm en koud weer. Dit is waar ik ook als merk voor wil staan omdat dit is wat ik ken en hier geen representatie van zie bij andere surfmerken. Dit uitgangspunt wordt vertaald naar onze kleding door streetwear fashion met surfwear te combineren. Het leven in de stad de grootste inspiratiebron voor mij.
Je geeft aan dat je een plan aan het opstellen bent voor NASA omtrent sociale en duurzame doelen. Wat houdt dat precies in?
Wij zijn zeker bezig met het denken op een duurzame manier. We hebben een panel samengesteld met ons team en mensen van buitenaf en kwamen er al gauw achter dat het vooral gaat om responsibility. We gaan er niet om heen draaien, kleding is in de basis niet sustainable, maar we zijn hierdoor dus wel aan het kijken waar we het beter kunnen doen. Alle verpakking wordt biodegradable, we doen research naar organisch katoen en proberen zo veel mogelijk te recyclen. Onze padding is bijvoorbeeld gemaakt van gerecycleerde waterflessen. Omdat we nog zo’n klein merk zijn kijken we stap voor stap waar we kunnen veranderen. We produceerden 99% in Portugal maar dat werkte voor ons niet helemaal omdat de prijs zo hoog lag en we willen ook dat onze klanten het merk kunnen betalen. Mensen willen niet 80 euro voor een t-shirt uitgeven. Als je kleine oplagen maakt omdat je geen waste wil, moet je anders gaan nadenken. We willen dat de levenscyclus van onze items langer wordt. Dat zit hem in het design en kwaliteit.
Kan je me iets meer vertellen over het project dat NASA recentelijk samen deed met Dynamo Jongeren?
Qua sociale responsibility zijn we vooral aan het focussen op diversiteit. Wij wonen allemaal in Amsterdam maar zijn van verschillende afkomst. Deze diversiteit zien wij niet in het huidige beeld van de surfwereld. Wat wij willen doen is surfen inclusiever maken en toegankelijkheid bieden aan meerdere mensen. Een van onze eerste projecten waar we mee bezig zijn is het organiseren van surflessen in samenwerking met jongerenorganisatie Dynamo jongeren. Wij willen niet die partij zijn die surfkampen in Frankrijk organiseert voor 500 euro per persoon. In plaats daarvan trekken we liever een andere doelgroep aan die misschien de kans om op surfkamp te gaan nooit heeft gehad. Het doel is dat er uiteindelijk een bus voor de deur van onze winkel staat die vol zit met surfspullen en naar Wijk aan Zee rijdt. Voorlopig hebben we drie trips gepland. Een voor de zomer en twee erna.
Ik heb zelf acht jaar op de Kinkerstraat gewoond. Daar stonden altijd koeriers van Marokkaanse afkomst die geïnteresseerd waren in het feit dat ik met mijn surfspullen voorbijliep. Ik legde ze uit dat Marokko een geweldig surfland is en zij hadden geen idee. Ik vind dat deze mensen meer moeten hebben dan alleen het lokale voetbalveldje. Ook staan we open voor jongeren die zowel geïnteresseerd zijn in het surfen als ons merk. Stel ze zijn geïnteresseerd in kleding ontwerpen, zouden wij stageplekken kunnen voorzien. We willen ook op deze manier onze community vergroten.
NASA heeft momenteel een upcycling wedstrijd lopen. Kan je me vertellen wat deze inhoud, en wat je favoriete creaties zijn tot nu toe?
Ik vind het zelf heel leuk om te knutselen en met creatieve dingen bezig te zijn en zie best wel veel volgers die creatief zijn geschoold. Het leek me leuk om met een deel van onze deadstock iets nuttigs te doen en daar groeide deze upcycling wedstrijd uit voort. Zo krijgt een item een levensduur van een kunstwerk en dat vind ik heel interessant. We zijn nu alle deelnamen aan het verzamelen dus we gaan binnenkort laten zien wat er gemaakt is. Het lijkt me leuk om dit ook elk jaar of elk seizoen te doen. Buiten deze wedstrijd zijn we binnen het team ook bezig met het creatief hergebruiken van materialen. We transformeren zo wetsuit bags in plantenzakken en doen regelmatig grappige dingen met de stofjes die we over hebben. Deze bezigheden zijn kenmerkend aan ons team omdat we allemaal een andere creatieve achtergrond hebben en deze combineren.
Je bent nog maar net begonnen maar hebt al een samenwerking achter de rug en een flagship store open op de Nieuwezijds Voorburgwal. Wat zijn je toekomstplannen voor New Amsterdam Surf Association?
We willen ons uiteindelijk ook meer gaan richten op mensen uit de creatieve industrie en voor deze doelgroep ook surfkampen organiseren. Heel veel mensen hebben een positief beeld over surfen maar hebben nooit de kans gehad om het zelf uit te proberen, en die mensen vind ik juist interessant om mee te nemen naar de zee. We gaan hopelijk ook iets voor ADE doen en zijn van plan een pop-up container te zetten op Lowlands.