Philips is al een aantal jaar op een missie om diversiteit te omarmen. Het merk en haar Pride activatie gaan zo de hele wereld rond. De samenwerking met Nederlands merk Ninamounah zorgde voor een verrijking van Philip’s boodschap ‘Life is Better When #youareyou’ en ontelbare uitwerkingen, van een campagne tot een collectie en een trouwe band die ervoor zorgt dat #youareyou nu ook een betekenis krijgt in de modewereld. In AFW Studio 2020 vindt Philips opnieuw een manier om deze boodschap te vertalen in nieuwe perspectieven. Wij spraken met Philips Head of Sponsorship Nathalie Lam over haar passie voor diversiteit en inclusie en Philip’s beslissing om een designer te benaderen.
Wat betekent diversiteit en inclusie voor Philips?
Bij Philips zijn we ervan overtuigd dat de wereld beter wordt als iedereen zichzelf kan zijn. Het is zo belangrijk om open te staan voor elkaars verschillen en unieke eigenschappen, en daarom omarmen wij inclusiviteit en diversiteit volledig. Wij geloven dat we beter worden door mensen aan te nemen die zorgen voor diversiteit en nieuwe perspectieven. Zo is er meer ruimte voor creativiteit en innovatie.
Welke Philips Pride activity over de jaren heen sprong er voor jou het meeste uit?
Het project met Ninamounah springt er voor ons het meeste uit, al helemaal omdat het de eerste keer was dat Philips de handen ineenslaat met een kledingontwerpster. De samenkomst van Philips en Ninamounah voor Pride Amsterdam begon met een t-shirt ontwerp waarin ‘Life IsBetter When #youareyou’ in elk aspect is terug te vinden. De verschillende symbolen in het design representeren de gelijkheid in liefde ongeacht waar de drager zich mee identificeert. Deze symbolen vormen samen een golf die in kleur verloopt, zoals de kleuren van de Pride vlag. De golf van liefde eindigt met een icoon op het hart van de drager van het t-shirt, die het gehele spectrum van de LGBTQIA+ gemeenschap symboliseert.
Hoe was het om met een designer samen te werken? En dan ook nog een die zo vocaal is over haar steun aan de LGBTQIA+gemeenschap?
De samenwerking verliep goed omdat Ninamounah ons verzoek meteen begreep en haar vertaling naar het ontwerp precies was waar we naar zochten: een visualisatie van ons thema ‘Life Is Better When #youareyou’ dat wereldwijd ingezet kan worden. Voor ons is dit een mogelijkheid om doelgroepen aan te spreken die we anders misschien niet hadden kunnen bereiken. We vinden het ook belangrijk om zowel nieuw als gevestigd talent te ondersteunen met een boodschap die samenvloeit met ons doel om diversiteit te promoten.
Tijdens AFW Studio zetten Philips en AFW de #youareyou hashtag voort en verspreiden zo meer bewustwording door middel van een winactie. Kan je me meer vertellen over deze samenwerking?
Ik geloof heel erg in de kracht van samenwerken. Danie Bles’s expertise en ideeën omtrent diversiteit bracht ons tot nieuwe manieren om dit thema te verrijken en dit biedt ons de mogelijkheid om gezamenlijk onze belangrijke boodschap te delen. Amsterdam Fashion Week heeft een platform waarbij designers zich visueel kunnen presenteren en zichzelf kunnen zijn, en daardoor ook andere inspireren om zichzelf te zijn. Hier konden wij ons heel goed in vinden en daarom is deze samenwerking ook heel natuurlijk verlopen.