“It’s time Victoria’s Secret recognized the buying power and influence of women of ALL ages, shapes, sizes, and ethnicities”.
Een noodkreet van plus-size model Robyn Lawley op haar Instagram account om verandering te brengen in het kortzichtige schoonheidsbeeld van Victoria Secret. Zo riep ze haar followers op om een petitie te tekenen met als doel de Victoria Secret Soirée show in november, met een line-up van louter size 0 modellen, te boycotten.
Robyn Lawley staat bekend als het eerste plus-size model die op de cover van Sports Illustrated prijkte. Het model sprak zich al eerder uit in de strijd voor acceptatie van grotere maten. Het onderwerp ligt haar aan het hart, niet alleen vanwege haar eigen positie, maar ook omdat ze zich bekommert om het beeld dat haar dochtertje wordt opgedrongen door de beauty industrie met het oog op eventuele anorexia en andere eetstoortnissen als gevolg daarvan.
Het beeld dat Victoria Secret van haar “Angels” promoot is dan ook niet bepaald het meest realistische. Al jaren gebruiken ze dezelfde formule; een Victoria Secret angel is dun, gespierd, heeft lange benen en een fijn gezichtje, plus: een overdosis sex appeal. Velen vinden het outdated, en hoewel de mode-industrie zich meer en meer openstelt voor inclusiviteit en diversiteit, voelde het merk eerder geen behoefte om haar angel ideaal aan te passen. Met vitiligo model Winnie Harlow als nieuwste aanwinst, ruikt Victoria Secret wel gelegenheid om het rumoer rond het merk te stillen. Dit ziet Lawley echter niet als een stap in de goede richting, maar een hypocriete zet om de schijn hoog te houden.
Lawley is duidelijk niet de enige die het schoonheidsideal van de mode-industrie inclusiever wil maken. Haar oproep op Instagram heeft zo al 2,200 likes binnen gehaald. Er is echter ook een hele grote groep die niet akkoord gaat met haar standpunt. Reacties zoals ‘er is een reden dat er in de modellen wereld geen plek is voor plus-size, want modellen moeten nu eenmaal perfect zijn’, ‘dit gaat echt niets veranderen, daar is de modewereld nog niet klaar voor’, en ‘heb jij niets beters te doen dan obesitas promoten?’ vinden hun weg zich tussen de honderden positieve reacties.
Naast het tekenen van de petitie kunnen mensen ook een onbewerkte selfie delen met de hashtag #MyAngelWings. Die zou ervoor zorgen dat het lingerie merk ThirdLove bij elke post een bh schenkt aan het goede doel ‘Support The Girls’, een non-profitorganisatie die bh’s en menstruatieproducten schenkt aan dakloze vrouwen in de Verenigde Staten. Ook al redt de boycot het niet, dan komt er zo toch nog iets positiefs uit deze dappere actie.