Waar we in Londen en New York focus zagen op politieke thema’s op de catwalk, is Milaan Fashion Week een bron van vreugde als het op mode aankomt. Verassing na verassing op de catwalk, een spektakel om naar te kijken. Dit zijn de blikvangers van vorige week.
Dolce & Gabbana
De runway van Domenico Dolce en Stefano Gabbana is altijd een feestje om naar te kijken en dat was ook dit keer weer het geval: een bruid in sneakers, de eerste Afro-Amerikaanse burggravin van Groot Brittannië, Italiaans icoon Isabella Rossellini met haar hele gezin, same-sex koppels, plus-size model Ashely Graham; de catwalk van D&G vierde de diversiteit.
“Each one of us is the king or queen of our own lives!” stond er in de shownotes van de SS19 show; waar individualiteit voorop stond. Gedrapeerd in tule met polkadots en leopard print, volumineuze silhouetten en honderden bloemen die in elke outfit op een unieke manier tot zijn recht komen. #DGDNA moet een nieuw tijdperk voor Dolce&Gabbana markeren, waarin het individu centraal staat. Maar eerlijk gezegd zagen we niets nieuws, maar dat was geen straf.
Moncler 1952
Een oudewets design in een nieuw jasje, Moncler deed het. Voor de spring 2019 collectie sloeg het merk de handen ineen met Craig Green, Simone Rocha, Fragment by Hiroshi Fujiwara en Noir Kei Ninomiya om te zien of het puffer jacket opnieuw uitgevonden kon worden. Rocha focuste op zowel het praktische gebruik als vrouwelijkheid met het Ierse weer en de natuur als visuele inspiratie. Dat leverde een interessante combinatie op: vinyl jassen met bloemen gemaakt uit diamanten of een glanzende trench coat bedekt met delicate madeliefjes. Daarnaast showde Moncler voor het eerst een volledige ready-to-wear lijn die een urban garderobe vormen voor de modebewuste yup. Hiermee bewijst Moncler dat het merk meer is dan het bekende jasje alleen.
Moschino
Moschino’s show was een reactie op de houdbaarheidsdatum van mode en de roep om innovatie. De designer werkte met een verhaallijn die impliceerde dat de collectie nog niet ‘af’ was, en gebruikte schetslijnen, krabbels en voorwerpen uit het atelier alsof ze per ongeluk werden verweven met de kleding.
Rollen stof die nog aan een jurk vasthingen, een outfit in de vorm van een schaar om patronen mee te knippen, en een sjaal gemaakt van meetlint brachten het thema van de show Unfinished Business tot leven. Net als in New York, kon Jeremy het ook in Milaan niet laten om controversiële onderwerpen aan te kaarten hoewel de ontwerper in Milaan echter een speelsere houding aannam.
Antonio Marras
Antonio Marras staat bekend om zijn doordachte verhaallijnen die naar voor komen in zijn collecties. Dit keer ging zijn show over immigratie en werd deze opgedragen aan Those who have still not left and those who are forced to leave. Door houten deuropeningen die leken op metaaldetectoren van luchthavens liepen modellen in dierenprint, gigantische hoeden bestaande uit duizenden perfect geplaatste bloemen en schouders bedekt met zwarte veren. Zijn grootste inspiratiebron was negentiende-eeuwse Franse dichter Arthur Rimbaud, die naar Ethiopië vluchtte om aan zijn verboden relatie met dichter Paul Verlaine te ontsnappen. Het verhaal komt tot een einde als tientallen soldaten door de deuropeningen marcheren en op hun knieën de grond kussen; een metafoor voor de blijdschap en dankbaarheid om terug thuis te komen na alles verloren te hebben.