Na een succesvolle samenwerking tussen REconstruct Collective en Bud tijdens AFW september 2020, slaan de twee merken de handen wederom ineen. Deze keer wordt de samenwerking echter naar een nieuw level geheven, en zal REconstruct exclusieve merch ontwerpen voor het biermerk. Ik ging in gesprek met Michelle Lievaart van REconstruct en Linda Elberse van Bud over hoe deze samenwerking er op vrijdag 3 september gaat uitzien.
Hoe is de samenwerking tussen REconstruct en Bud tot stand gekomen?
Linda: “Met het biermerk Bud willen we mensen inspireren om kansen te grijpen en dromen na te jagen. Door een commitment te geven op onze samenwerkingen in onder andere de creatieve industrie, weten we samen met vele waardevolle talenten een rol van betekenis te spelen in Nederland. REconstruct is een voorbeeld van (lokaal) talent die wij een podium willen bieden met als doel mensen te inspireren om groots te denken en ambities na te streven. Het modecollectief, bestaande uit vier vrouwelijke designers, Michelle Lievaart, Laura Aanen, Kim Kivits en Sanne Verkleij, zijn ambitieuze, talentvolle ondernemers die nog volop aan het bouwen zijn aan hun eigen label. Hun missie om het modesysteem te reconstrueren biedt een frisse blik op de modewereld. Dit reconstrueren uit zich in de vorm van het gebruik van overstock materialen voor vooruitstrevende mode-items. Het merk is onderdeel van een groter creatief collectief dat op een progressieve manier verandering teweeg wilt brengen in de mode-industrie. Aan deze ambitie willen wij als Bud maar al te graag bijdragen door het bereik van deze community te vergroten.”
Michelle: “Bud zet zich in voor talent binnen de kunst, muziek en sport. Vorig jaar hebben we tijdens AFW met onze show voor het eerst samen mogen werken met Bud. Dit was voor beide partijen zo goed bevallen dat we dat dit jaar door hebben gezet.”
REconstruct is het eerste modemerk dat tijdens Amsterdam Fashion Week een merchandise-lijn presenteert voor Bud. Wie kwam met dit idee op de proppen?
Michelle: “Dit proces is eigenlijk heel natuurlijk en als vanzelfsprekend gegaan. Bud is als biermerk leidend op het gebied van duurzaamheid en de collecties van REconstruct zijn ook altijd op duurzame wijze gemaakt. Onze kleding wordt met de hand geproduceerd in Amsterdam uit de overproductie van andere merken, tweedehands kleding en overgeproduceerde stoffen. Hierdoor kwamen we samen met een initiatief om oude merchandise items van Bud te reconstructen en hebben we zelfs het materiaal van een enorm billboard doek dat aan een gebouw in Rotterdam hing verwerkt in onze collectie.”
Linda: “De langetermijnvisie van REconstruct heeft ons geïnspireerd om een verdergaande samenwerking aan te gaan en dit opkomende merk opnieuw het podium te bieden, wat het verdient. REconstruct doelt namelijk op een nieuwe realiteit waarin duurzaamheid hoog op de agenda moet staan. REconstruct Collective proberen daarbij de jongere generatie te inspireren om onderdeel te worden van deze verschuiving binnen de modewereld. Deze ambitie sluit uitstekend aan op ons merk Bud. Net als REconstruct willen wij de jongere generatie inspireren om kansen te grijpen en groots te dromen. Daarnaast is duurzaamheid een kernwaarde voor Bud. Wij produceren namelijk ons bier op 100% hernieuwbare energie. Met deze gemeenschappelijke delers is een samenwerking ontstaan waarbij we elkaars doelen en ambities kunnen versterken.”
Wat was jullie uitgangspunt voor deze merchandise-lijn? Hoe komen de identiteiten van REconstruct en Bud samen?
Linda: “Het idee om een merchandise-lijn te presenteren tijdens Amsterdam Fashion Week is gezamenlijk tot stand gekomen. Tijdens een brainstormsessie kwamen wij er al snel uit. Bud wilde namelijk de designers van Reconstruct de ruimte geven om hun droom te laten uitvoeren, namelijk het reconstrueren van restmaterialen tot nieuwe silhouetten.
Net als Reconstruct vinden wij het belangrijk om zo veel mogelijk waste te voorkomen. Daarom hebben wij restmaterialen, die benodigd waren voor de afgelopen projecten, gedoneerd aan Reconstruct. Daarbij kan gedacht worden aan een groot Billboard in Rotterdam wat wij destijds ingezet hebben voor het EK voetbal of diverse merchandise items die we nog op voorraad hadden. Zodoende hebben de designers hun creativiteit de vrije loop gegeven, om een unieke merchandise-lijn te creëren die te bewonderen zal zijn op de catwalk van AFW.”
Michelle: “We hebben enorm veel raakvlakken, Bud is erg gedreven om van de wereld een betere plek te maken door mensen met elkaar te verbinden. REconstruct gelooft ook niet in concurrentie maar in de kracht van samenwerken en elkaar naar een hoger level tillen. Dit is ook het uitgangspunt voor onze volgende show.
De show heeft als naam REligion en is all about believing in yourself and your own talent. Creating union in uniqueness. De show wordt één big ass celebration of talents, waarbij elk model op eigen manier zal performen in een REconstruct look.”
Kunnen AFW-gangers deze collectie ook bemachtigen?
Michelle: “De collectie is na de show te bestellen op www.reconstruct.nl en op 9 oktober zal er ook een private shopping event in de A’DAM toren plaatsvinden met de gehele nieuwe collectie, waaronder ook de Bud X REconstruct items.”
Wat kunnen de mensen verwachten van de Bud x Reconstruct merchandise-lijn?
Linda: “Precies wat er van REconstruct te kunnen verwachten is: stoer, rebels en gewaagd. De ontwerpsters worden geïnspireerd door het hedendaagse straatbeeld en de levende streetstyle voor het ontwerpen van hun kledingstukken. Met dezelfde inspiratiebron zijn ze aan de slag gegaan met onze materialen. De dames hebben letterlijk ‘alles uit de kast gehaald’ om deze unieke lijn te ontwerpen, met een vleugje Bud.”