De verwachtingen liggen hoog voor Lichting2018 winnaar Ferry Schiffelers. Logisch ook, zijn winnende collectie ‘Parade van de Rouw’ liet iedereen in de zaal vol ontzag. Zowel kinderen als vrouwen met baby op de arm liepen in theatrale diepzwarte ensembles de catwalk over. Een prachtige en melancholische beschildering van de vrouwen die hem dierbaar zijn.
Dit jaar neemt Ferry zijn vrouwen mee van begrafenis naar de eetkamer. Een royale tableau vivant waarin de gasten die zo uit een droomwereld zouden kunnen komen, poseren voor het plaatje. Niet de melancholie, maar de bourgeoisie staat hier centraal.
De openingslook is herkenbaar; net zoals vorig jaar van top-tot-teen zwart, strak, met schitterende bivak muts, en het accent op de mouwen. Aan de hand van de tweede look veranderd de sfeer geleidelijk aan. Het sprookje over de jonge elite van Versailles komt tot leven. Witte tule babydolls rijkelijk bedekt met diamanten worden gecombineerd met speelse glinsterende headpieces. Een prachtige gouden met de hand geborduurde jurk waant zich over de catwalk, en het verhaal wordt afgesloten door de bruid van de entourage, gekleed in een trouwjurk bedekt met een weelde van witte bloemen. Als iedereen zijn plek aan tafel inneemt, klinkt het applaus door de kerk.
Ferry heeft met ‘Ladies who Lunch’ een heel ander gevoel neergezet dan tijdens zijn debuutshow, maar gevoel was er zeker. De jonge designer heeft de kracht van emotie aan zijn zijde en weet als geen ander om dit over te dragen op de catwalk. Een fantastische tweede show voor dit opkomend talent.