INFINITE TRANSPARENCY
Vorig jaar showde Kimberly Jenneskens haar allereerste collectie op Amsterdam Fashion Week. Al gauw werd het merk de “streetwear” stempel opgedrukt. Deze editie bewijst de designer echter dat ze meer in haar mars heeft.
In de donkere zaal gevuld met Jenneskens’ cult following klinken geluiden die recht uit een horrorfilm zouden kunnen komen. We zien een vage schim van een vrouw op het scherm, maar hoe zij er precies uitziet of wat ze aan het doen is, blijft onduidelijk. Het glitchende beeld blijft lopen, een stem aan de telefoon citeert een gedicht. Het geluid valt weg en door de boxen weerklinkt een 80s achtige beat. De show kan beginnen.
In september lag de focus op het creëren van een community in de underground scene waar het merk in opereert. Jenneskens zoekt niet alleen de grenzen van haar eigen merkverhaal op, ze verwacht ook van de maatschappij om hetzelfde te doen, zo verheft het merk de huidige betekenis van urban fashion en liet ze vandaag een collectie zien die niet meer gedefinieerd kan worden als enkel streetwear, maar beïnvloed wordt door het buitenaardse, de underground scene, en technologie.
Jenneskens begint bij elke collectie vanuit dezelfde set patronen en silhouetten, deze keer speelt de designer echter met nieuwe technieken. Het verassingselement zat hem deze show in het onverwachte gebruik van lakleer. Het materiaal werd gebruikt voor broeken met een joggingfit, oversized truien die je eerder in fleecestof hebt gezien, en als detail genaaid op de zakken van jasjes. Mijn oog viel meteen op het volledig lakleren two-piece in pastel paars en met semi zip-up. Het babygele cropped jasje met zwart laquer zakken krijgt ook een welverdiende shout-out. Ook zagen we een see-through plastic jas á lá Marine Serre, maar dan oversized.
Jenneskens weet duidelijk hoe ze verder wil groeien, en de snelheid waarmee de designer evolueert is bewonderenswaardig. Ik kan alvast niet wachten om te zien hoe het merk zich keer op keer aanpast aan de foreseeable future.