Lichting 2021

Dit jaar mag Amsterdam Fashion Week maar liefst twee keer op een rij de beste graduates van de zeven Nederlandse modeacademies hosten. De langverwachte Lichting 2020 presentaties vonden deze zomer nog plaats in de Hermitage in Amsterdam, waarbij Gerrit Rietveld Academie afgestudeerde Darwin Winklaar met de welverdiende kroon naar huis ging. Nu, een maand later, laten de Lichting 2021 kandidaten het beste van zichzelf zien onder het glazen dak van Capital C.

De winnaar werd door een panel van modeprofessionals verkozen tot het meest veelbelovende talent van Nederland en wint hiermee de Lichting 2021 award ter waarde van 10.000,- die beschikbaar gesteld word door Meester Koetsier Foundation en juridische support gedurende één jaar door Van Kaam IP, Media & Privacy.

Voor de tweede keer op rij werd de Lichting prijzenpot verdeeld. De Lichting 2021 award werd toegekend aan creatieve duizendpoot en Gerrit Rietveld Academie graduate Roxane Mbanga, die een myriade aan creatieve uitingen gebruikte om haar dagelijkse visie op de Boubou te vertalen. De tweede plaats is weg gelegd voor Marco Blazevic, afgestudeerd aan ArtEZ, die inspiratie haalde uit zijn jeugd en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken.

Roxane Mbanga
In haar immersieve installatie ‘NOIRES’ daagt Roxane Mbanga de vooroordelen van de kijkers uit en belicht ze zwarte vrouwelijke lichamen. NOIRES is een multimediagesprek dat uit een boek, video’s, geluid, wandtapijten, kledingstukken, sculpturen en prints bestaat. Als onderdeel van deze installatie, ‘Naked Underneath’ of, ‘hoe gebruik je kleding om jezelf te laten gelden?’ is een reeks video’s gemaakt waarin vrouwen uit verschillende landen worden gesuggereerd om hun lichaam opnieuw toe te passen door de sensatie van naaktheid in de openbare ruimte. Voor dit project kijkt Roxane naar een traditioneel unisex kledingstuk uit West- en Centraal-Afrika: de Boubou. Roxane’s reis startte in Nigeria, waar ze geïnspireerd raakte door een vrouw op de markt die een Boubou aanhad. Vanaf dat moment heeft ze op elke locatie vrouwen geïnterviewd over de ervaring die ze hebben als ze het traditionele kledingstuk aanhebben in het dagelijks leven en is begonnen aan haar eigen Boubou’s. Haar uiteindelijke doel is om dit kledingstuk te normaliseren in elke omgeving.

Marco Blazevic
Deze collectie dient als monument voor de mensen aan de grenzen van onze samenleving en de hustle om hun situatie te boven te komen. “From rags to riches” is diep geworteld in onze kapitalistische samenleving. De paradox in dit principe wordt geïllustreerd door oplichters die doen wat nodig is om het goede leven te leiden, om de rijkdom te belichamen. Om een ​​ecologisch statement te maken tegen overconsumptie, heeft Marco Blazevic dit principe omgedraaid naar “from riches to rags”. Dit creëert een verhaal dat de paradox uitdrukt van vechten om de kost te verdienen, terwijl je een veel te hoge levensstandaard hebt, culminerend in een nederig maar tevreden bestaan. Door het onverwachte en geheel unieke karakter van Marco’s interactieve presentatie werd het bijna moeilijk om de mensen weg te leiden bij zijn collectie. Een “drugsdealer” deelde kleine gouden envelopjes uit die wanneer geopend geen drugs bevatte maar de Instagram handle van de ontwerper. Een boxer met lange witte kanten cape stond op twee bierbakken te poseren, en twee cafégangers in reconstructed denim suits zaten shotjes uit te delen in de hoek van de ruimte. Door de originele manier van presenteren kwam de collectie tot leven en waren mensen geneigd om deel uit te maken van Marco’s leefwereld.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events