Deze mannenlabels zijn dus gewoon van vaderlandse bodem, gemaakt voor mannen, door mannen (en dus één vrouw, Aafke Tuin, zie nummer 3). Shop dit lijstje af en je bent voorzien van de juiste staples. En nog even FYI: het is komend weekend Vaderdag, mocht je daar iets mee willen.
- Unrecorded
De boys van Unrecorded (Jolle van der Mast en Daniel Archutowski) zitten op duurzaamheid, ‘een betere wereld’ dus, maar dan zonder in vegan lijstjes te willen staan. Ze verkopen organic staples. Dat begon met een crowdfunding campagne waarmee ze meer geld ophaalden dan ze nodig hadden om de productie te starten: een combinatie van vraag uit de markt en ‘love’ zoals Jolle van der Mast het noemt. Inmiddels hebben ze naast hun klassieke T-shirts ook hoodies, oxfords, lamswollen truien, baseball caps en shawls. Unrecorded doet – heel chic – niet aan opzichtige logo’s, labels of kreten. Jolle: “Logo’s zijn linksom of rechtsom gelinkt aan subculturen. Wij willen ons juist niet committeren aan één groep, maar juist inclusief zijn. De hipster draagt ons met zijn Triple S, een ouwe kakker draagt ons met een Barbour. Onze ‘essentials’ zijn klassiekers en raken daardoor nooit outdated, waardoor mensen ze jaar in jaar uit kunnen dragen. Wat ook weer duurzaam is.” Daarnaast hebben Jolle en Daniel gezonde ambitie: ze willen binnen twee jaar het grootste duurzame label van Europa zijn door een groep aan te spreken die niet bezig is met duurzaamheid. “Ze komen bij ons voor een mooi T-shirt of een wollen trui, en ze lopen de winkel uit met een item én karma punten, so to say.”
- Salle Privée
Het meest exclusieve mannenmodelabel dat Nederland rijk is, schat ik. Gevestigd aan de Amsterdamse Cornelis Schuyt, heel passend, verkoopt Salle Privée stijlvolle klassieke herenkleding in ingetogen kleuren waarvan werkelijk elk naadje, stiksel en manchet klopt.
Oprichter Patrick Munsters, die al eerder piekte met Scotch & Soda en Marie Stella Maris, vermijdt trends en biedt juist een tijdloze en seizoenloze garderobe. In dat opzicht ook erg duurzaam en van nu. Ulrika Lundgren – bekend van haar kledingmerk Rika – hielp hem met de strategie en de branding. Mét succes, want nog geen jaar na dato verkocht Patrick zijn label bij MrPorter, de mannenversie van net-a-porter. Ook lanceerde hij vijf geuren die bij Skins Cosmetics liggen.
Je moet wel wat budget hebben, want een paar sokken kost 50 euro. Hele mooie sokken overigens, dat wel. Een jas kost al gauw 2000 euro. Maar volgens Munster kan je hem dan ook voor altijd blijven dragen, en dan komt het aan op een simpele rekensom: cost-per-wear. You do the math.
- Mr. Marvis
De formule: korte broeken. Yup. Gewoon, korte broeken. Bedacht door Steven Vrendenbarg, David Sipkens en Aafke Tuin. Tweemaal corporate, de laatste creatief. En dat is dus een formule voor succes, want Mr. Marvis claimt het snelst groeiende modebedrijf van Nederland te zijn. Steven Vrendenbarg: “De perfect fit ontbrak, dus zijn we het zelf gaan ontwikkelen.” De broeken zijn in elke mogelijke kleur beschikbaar en gemaakt voor ‘de levensgenieter met gevoel voor stijl, die het goed voor elkaar heeft maar er niet mee te koop loopt’.
Hun nieuwste claim to fame zijn zwembroeken waaronder ook een aantal limiteds in Liberty stoffen – lovelovelove. Detail: het koordje kan zowel naar binnen als naar buiten gedragen worden, wat nogal een punt van discussie schijnt te zijn onder mannen.
- The Grey
De emancipatie van de man is dusdanig op gang dat de tijp rijp is voor skincare voor mannen. “Mede dankzij de vele barbershops kopen mannen tegenwoordig baardolie en wax in plaats van gel die hun vrouw bij de Etos heeft gekocht,” vertelt Gregor Jaspers die twee jaar geleden de mode verliet om The Grey te maken. Bij gebrek aan beter.
Uniek aan The Grey is dat het alles-in-één producten zijn. Je hoeft dus niet een aparte oogcrème, dagcrème, nachtcrème te kopen. Flauwekul, vindt Gregor, die voor zijn werk veel reisde en gek werd van het aantal potjes en crèmpjes dat altijd maar mee gezeuld moest worden. “Dat kan beter.” En dus maakte Gregor het zelf. Marketingtechnisch natuurlijk niet slim, want meerdere potjes verkopen, betekent meer omzet, maar voor de consument natuurlijk wel winnen. “Het is precies wat een man nodig heeft, niet meer, niet minder.”
En voor de man die nog moet (of: wil) emanciperen op beautygebied: binnenkort komen er tutorials, gemaakt door Philippe Vogelenzang, dus sowieso fijn om naar te kijken.