Gisteren belde ik met een vriendin, om zorgen te delen, met name over werk, en de huidige status van creatievelingen binnen onze maatschappij tijdens COVID-19. Ze is styliste, had vorige week shoots gepland met Nike op maandag en dinsdag, TLC op donderdag en ook nog eentje op vrijdag. Met de angst dat nu over ons land heerst en de maatregelen dat daarbij horen, werden ze een voor een gecanceld.
De mode-industrie gaat onzekere tijden tegemoet, en dan met namen de opkomende designers, independent magazines, en fashion graduates. Producties liggen stil, events worden afgelast, er wordt in elke hoek van de wereld om hulp gevraagd. Tussen alle nieuwsoverzichten, de een al negatiever dan de ander, komen grote modemerken en designers naar voor en zetten hun resources in om het virus tegen te gaan. Van designer naar activist. Van paniek naar innovatieve oplossingen. Dit is wat de mode-industrie nog wél kan betekenen.
In tijden van paniek en isolatie lijkt mode opeens enorm irrelevant. De banaliteit van het medium dat in zijn essentie een manier is om onze lichamen te beschermen van de buitenwereld, zet zich momenteel in om precies dat te doen. Zo heeft modeontwerper Christian Siriano zijn team aan het werk gezet om mondmaskers te maken voor ziekenhuizen in New York. Het team van Brandon Maxwell onderzoekt het juiste medische textiel om kleding te maken voor ziekenhuisartsen en verpleegkundigen die COVID-19 patiënten behandelen. Hij streeft er ook naar maskers en handschoenen van medische kwaliteit te maken naarmate er meer informatie over de productie van deze benodigdheden beschikbaar komt.
Ook grote modehuizen en bedrijven verstrijken hulp. Luxegroep LVMH kondigde vorige week aan dat het zijn parfumhuis zou inzetten om handdesinfecterende middelen te produceren en zo de Franse bevolking bij te staan. Saint Laurent en Balenciaga volgen dan weer Siriano’s voorbeeld en zijn gestart met het produceren van mondmaskers. Giorgio Armani doneerde eerder deze maand 1,25 miljoen euro aan Italiaanse ziekenhuizen en instellingen die betrokken zijn bij de bestrijding van het virus. Gucci is ook van plan om 1,1 miljoen euro te doneren aan de Italiaanse zorgverstrekkers.