La Fam wil de wereld overnemen. Het merk opgestart door broer-en-zus-duo Anna and Renze van Jaarsveld is een gevestigde naam onder Nederlandse streetwear fanaten en verschijnt nu ook op de internationale radar. Van een pop-up event in Parijs tot verkooppunten in Japan; wij spraken de founders over de evolutie van het merk en hun missie om La Fam wereldwijd uit te breiden, zowel in creatieve disciplines als in bereik.
La Fam is opgericht in 2018 en heeft zich sinds ontpopt tot één van de grote namen binnen de Nederlandse streetwear scene. Waar komt het idee voor La Fam vandaan?
Het is ooit allemaal begonnen op de middelbare school, daar moesten we echt binnen de vakken blijven die werden aangeboden en kwamen we beide in een situatie waar we gebrek hadden aan creatieve uitingen en daar wel heel erg naar op zoek waren. Op dat moment hebben we besloten om samen een kledingbedrijf te starten aangezien dit ook de ruimte geeft voor veel verschillende disciplines van creativiteit. We vonden het heel interessant om naast kleding ook content en muziek te maken en zo een La Fam wereld neer te zetten waar alle disciplines samen komen in onze visie.
De eerste drie jaar was het echt alleen maar vallen en opstaan. We hadden nog geen connecties en geen following, en moesten alles vanuit niets opbouwen. Twee jaar geleden zijn we een nieuw hoofdstuk begonnen met La Fam waar we alles op orde hadden qua visie, doel en kennissen. Vanaf dat moment zijn we gaan knallen om deze visie de mooiste uiting te geven. Tot de dag van vandaag zijn we nog steeds aan te bouwen om de lat zo hoog te leggen als maar kan.
Hoe is La Fam’s visuele identiteit tot stand gekomen?
We hebben onze brand identity door de jaren heen opgebouwd. Ons poppetje Rico was bijvoorbeeld een tekening die Renze altijd maakte, en de tekeningen waar we nu mee werken zijn allemaal begonnen als schetsen waarvan we niet zeker wisten of we ze überhaupt konden gebruiken. Vanuit deze tekeningen kwamen dan weer 3D prints, wallpapers, etc. De tekeningen gingen een eigen leven leiden. We hebben nu ook een vast logo, maar dat was niet altijd het geval. We zijn begonnen met tien verschillende designs, en kwamen uiteindelijk uit op een collegestijl logo, en dat sloeg enorm goed aan. Ons kleurgebruik zat er al vanaf het begin in. We zijn ooit begonnen vanuit het idee dat te veel kledingmerken zich focusten op neutrale kleuren en het produceren van T-shirts omdat dat goed verkoopt. Wij willen meer uitgesproken zijn in de kleding en de content die we maken, we produceren alleen wat we zelf willen, en kijken meer naar dingen die wat specialer zijn. In de toekomst wanneer we andere kansen krijgen om onze wereld verder uitbreiden, zouden we graag hele gebouwen willen coveren in onze prints of een gigantische La Fam zeppelin door de stad laten vliegen.
Jullie verkopen La Fam in de notoire streetwear winkel Zeedijk 60. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Ik denk dat die klik er meteen was. Smib is bijvoorbeeld ook geïnspireerd door Japan. Bonne Suits is dan weer iets rustiger qua design maar alle merken die daar samenkomen zijn op een missie om de cultuur van creatieve jongeren te bewaken, en dat is iets dat we met hen delen. Ook hebben we allemaal dezelfde doelgroep en vrienden en keken we toen we nog wat jonger waren enorm op naar de jongens van Zeedijk 60.
Collabs staan centraal binnen jullie merkidentiteit. Met wie zouden jullie het liefst samenwerken in de toekomst?
Ik moet eerlijk zeggen dat er hele vette collabs aankomen, samenwerkingen waarvan ik nooit had durven dromen. Daar kunnen we helaas nog niks over kwijt, alleen dat volgend jaar een heel groots jaar wordt voor La Fam. We gaan ook collabs doen met soortgelijke brands die een iets groter bereik hebben. Dit is de eerste keer dat we een jaar vooruitplannen. We zitten vol tot 2024 en we hebben er echt heel veel zin in.
La Fam heeft het doel om wereldwijd mensen te verbinden. Zo hebben jullie al een aantal verkooppunten in het buitenland en gaan jullie in gesprek met creatives wereldwijd op jullie blog. Ook hebben jullie deze week een pop-up shop in Parijs. Wat is jullie uiteindelijke streefdoel?
Ons doel is om volgend jaar Japan te veroveren. Japan is voor ons belangrijk omdat de Japanse streetwear stijl meer uitgesproken is dan de rest van de wereld en dat past heel goed bij ons. Ze houden van bold prints, gedurfde kleding, uitgesproken kleurgebruik, en dat geeft ons de vrijheid om voor deze doelgroep onze gekste ideeën uit te werken. Hier in Nederland zijn mensen toch iets terughoudender.
Wat kunnen we nog verwachten van La Fam in 2022?
Ik denk dat we tijdens de pandemie heel erg zijn gaan focussen op online promotie. We zijn sterk geworden in het produceren van Instagram content, maar in de nabije toekomst willen we graag meer fysiek aanwezig zijn. Zo gaan we evenementen organiseren waar iedereen het naar zijn zin heeft, en waar het niet gaat om te zien en gezien te worden maar puur draait om creativiteit. We willen graag mensen samenbrengen over de hele wereld en verder denken dan alleen kleding.
We gaan dit jaar met een Franse ontwerper samenwerken, zo is het ook ons doel om collabs te doen met minder bekende designers. Iedereen begint als kleine designer en het is alleen maar leuk als wij al een klein opstapje kunnen bieden.