Gucci, Louis Vuitton, Prada, Valentino: dure merkkleding verschaft status aan Nederlands-Marokkaanse jongeren, maar het sleurt hen ook mee in een vicieuze cirkel van groepsdruk. In de documentaire Mocromode wordt onderzocht welke impact het heeft op hun leven.
Stereotype
Mocromode is een documentaire over misschien wel de meest gestereotypeerde groep in onze samenleving: Nederlands-Marokkaanse jongens. Veel van hen wonen in achterstandswijken, maar dragen dure kleding, van bekende modehuizen zoals Louis Vuitton, Gucci, Armani en Prada. In de documentaire volgen we Omar (24) en Moggie (22): twee vloggers die hun leven in Rotterdam-Zuid – in de achterstandwijk Charlois – vastleggen. Ze zijn veel bezig met hun voorkomen en kopen graag designerkleding. Dat zorgt ook voor afgunst. Waarom hechten ze veel waarde aan hun verschijning? In 25 minuten durende documentaire probeert de maker door antwoord op te krijgen.
De documentaire is nu online te zien bij VPRO.