Na zijn veelbelovende debuut bij Burberry zet Riccardo Tisci vandaag deze trend verder. Waar we in September een mix van verfijnde ontwerpen en streetwear zagen, focust de designer met de pre-collectie voor Fall/Winter 2019 vooral op dit laatste. Tisci zet de designcodes van Burberry op zijn kop, en laat dat nu net zijn wat deze drop zo interessant maakt.
We kennen Riccardo Tisci allemaal van zijn ‘high fashion meets streetwear’ ontwerpen bij Givenchi. Naast de ready-to-wear collecties, was Tisci ook verantwoordelijk voor Givenchi’s Haute Couture lijn, waarin hij elegantie en een melancholische kijk naar voren bracht.
Het is wellicht deze veelzijdigheid die aan de basis lag van zijn succesvolle debuut bij Burberry. De Spring/Summer collectie was zowel een ode aan Burberry ‘s paradepaardjes, als aan de Britse cultuur. De designer noemde het zelf een patchwork van de Britse levensstijl. Met de iconische Burberry trenchcoat als opener zette Tisci een beeld neer dat we jarenlang bij Burberry hebben gezien en dus ook verwachten van het modehuis. Naarmate de show vorderde zagen we echter zowel punk-geïnspireerde looks als grafische prints, met “Why did they kill Bambi” t-shirts als throwback naar zijn Givenchi dagen, en nooitgeziene accessoires zoals parapluholsters en paspoorthoezen als absolute hoogtepunt. Op het eerste zicht traditioneler als wat vorige CCO Christopher Kane voor het merk heeft gedaan, maar allesbehalve saai.
“I wanted this collection to be a continuation of the story I began to tell in September.” Niets weerhoudt ons dus om de lat hoog te leggen voor Tisci, en terecht. De designer gaat voor de Fall/Winter pre-collectie weer aan de slag met Burberry ‘s handelsmerk, maar dan met streetwear looks als eindstation. De Burberry prints, huiskleuren en iconische outerwear stukken worden flink uit hun context getrokken en bepalen een nieuwe stijl waarin een modernere look naar voor wordt gebracht, zonder de kenmerkende Burberry uitstraling te verliezen. Burberry heeft met Riccardo Tisci een succesverhaal binnen, en wij kunnen niet wachten om te zien waar de designer nog mee komt.