Park Plaza Victoria Amsterdam neemt tijdens AFW Studio opnieuw haar positie in als hub voor opkomende designers. Wij spraken met Lennart Maas over de centrale rol van het hotel binnen de Nederlandse mode-industrie.
Victoria Hotel stelt sinds de 18e eeuw al haar deuren open voor internationaal modetalent. Door de rijke geschiedenis staat het hotel bekend als de plek waar mode gevierd kan worden. Waarom heeft Park Plaza Victoria Amsterdam ooit de beslissing gemaakt om mode te omarmen?
Dan ga ik terug in de tijd. Rond de jaren 50-60 leefde de Barok stijl en vormde Amsterdam een centrum voor de mode-industrie. Het Victoria Hotel werd toen een hub voor opkomende designers. Luxe merken zoals Christian Dior, Rochas en Balmain waren toen nog opkomend, en het Victoria hotel was het eerste en enige hotel dat ruimte bood aan deze generatie ontwerpers.
Ik heb ergens opgevangen dat jullie een gigantisch boek hebben waarin uitnodigingen van modeshows door de jaren heen verzameld werden?
Dat klopt! Het boek ligt in mijn kantoor en is het pronkstuk van onze archieven. Zo hebben we meer dan 30 invites van Nederlandse namen, maar ook internationale designers.
Hebben jullie er ooit aan gedacht om jullie mode archieven tentoon te stellen?
Waar we nu mee bezig zijn is het laten herleven van de waarde van Park Plaza Victoria Amsterdam en de plek dat het hotel biedt aan designers. Onze grootste uitdaging is de manier waarop we het oude gevoel kunnen laten terugkomen maar dan op basis van wat er nu leeft in de mode-industrie.
Op 7 september heropende jullie de deuren van het gerenoveerde hotel en gingen jullie de samenwerking aan met Amsterdam Fashion Week om de ontwerpers van Lichting2018 in de kijker te zetten. Was dit een manier om de mensen te doen herinneren aan Park Plaza Victoria Amsterdam sterke relatie met de mode-industrie?Dat was inderdaad een heel bewuste keuze. De fijne samenwerking met Amsterdam Fashion week en het feit dat wij een historie hebben met fashion, met name opkomend talent, viel heel mooi samen. Het was voor ons een de perfecte nieuwe start om het vernieuwde hotel te openen.
Voor deze editie van AFW gaan jullie opnieuw de samenwerking aan, en ondersteunen jullie onder andere de show van Hul lek es. Waar zien jullie de samenwerking tussen de modewereld en Victoria naartoe gaan in de toekomst?
We willen een permanent podium bieden aan de mode-industrie en zijn talenten, en zien dus de samenwerking met de modewereld als een doorlopend proces. Waar we in maart mensen uit de fashion scene verwelkomen voor een te gekke afterparty, talks hosten met designers, en de show van Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer ondersteunen, hebben we in de toekomst ook al grootse plannen als het op mode aankomt.
Welke designer zouden jullie graag nog kunnen hosten of ondersteunen?
Ik ben enorm onder de indruk van Ninamounah. De schoonheid van het gebouw kunnen we heel goed linken met de designer en zouden we het dus geweldig vinden om daar nog iets mee te doen. Ook zouden we graag nog een keer samenwerken met Ferry Schiffelers, de winnaar van lichting2018. Hoe mooi zou het zijn om hem terug te brengen met zijn gloednieuwe collectie.