InCKubator, robots en Billie Eilish, Calvin Klein is niet te stoppen. Het befaamde onderbroeken staat bekend om het promoten van een schoonheidstandaard à la Victoria Secret en kan de photoshop schandalen niet meer op twee handen tellen. Er is echter verandering in zicht voor het imago van CK, één die met de nieuwe ‘I Speak my Truth’ campagne lijkt te draaien om diversiteit, acceptatie en openheid. Good on you, Calvin Klein.
InCKubator
Calvin Klein kondigde deze week aan dat het nieuwe iniatief InCKubator eindelijk in de startblokken treedt. Het team bestaat uit een groep jonge mode-creatieven binnen het New York hoofdkantoor die zijn samengebracht om de status-quo uit te dagen en ideeën voor te stellen gekenmerkt aan een jongere en frissere mindset.
I Speak my Truth
De nieuwe campagne van Calvin Klein is beslist een stuk inclusiever en spreekt een gevarieerd publiek aan dat niet persé leunt op het voorgekauwde beeld dat de media op de voorgrond schuift. Naast de blote borst van Shawn Mendes krijgen we zo ook de verhalen van Billie Eilish en Troye Sivan te zien.
“Onze brand ambassadeurs hebben deze campagne gemaakt tot wat ze is, sommige door naar voor te komen hun persoonlijke verhalen die nog nauwelijks een platform in de traditionele media hebben gekregen, en anderen die al bekend zijn maar een andere zeer persoonlijke, rauwe kant hebben onthuld.” – Campagne director Jonas Lindstroem
Controversie
Éen van de scenario’s in de campagne bestaat uit model Bella Hadid en robot superster Lil Miquela die op het einde van de scene zoenen. Reacties hierover waren verdeeld. De LGTBQ+ community was beledigd dat zowel Bella als Lil Miquela zelf beide hetero zijn en gooide al gauw de term ‘queerbating’ in de discussie. Andere vonden het dan weer een stap in de goede richting als het op representatie aankomt.