Independent en uniek in zijn concept; Garment Magazine is het jaarlijkse modemagazine dat zijn naam te danken heeft aan de studenten van het Amsterdam Fashion Institute. De nieuwe editie is sinds gisteren verkrijgbaar bij Athenaeum en benaderd de fantasiewereld van het thema ‘underwear’.
Dit jaar werd de rol van editor-in-chief uitgereikt aan Sophie. De ambitie en drive straalt van haar gezicht af, en dat reflecteert op de 28 teamgenoten die ze onder haar leiding heeft. Vol enthousiasme komt iedereen uit een van de laatste meetings. Het einde is in zicht! De studenten krijgen zes maanden de tijd om een product neer te zetten, en dan bedoel ik niet alleen de uitwerking van de nieuwe Garment editie. Het jaarlijkse magazine krijgt elke keer weer een nieuw concept, visuele stijl en tone of voice toegewezen. Het Amsterdam Fashion Institute staat dan ook bekend om zijn hands-on minors, en pusht zijn studenten ter voorbereiding voor het werkleven in de creatieve industrie.
Elke editie focust op een nieuw kledingstuk of ‘garment’, waarom werd er deze keer voor het thema ‘underwear’ gekozen? Waarom weerspiegelt dit onderwerp onze zeitgeist het best?
Eerste instantie hebben we met heel de groep gekeken naar wat er al gedaan is bij Garment en wat we zouden kunnen doen om de lezers te verassen. Body positivity is momenteel een hot topic. Een onderwerp dat aan de ene kant heel interessant is, aan de andere kant al wat afgezaagd. Hier wilden we graag mee spelen en vroegen ons af hoe we dit op een interessante manier zouden kunnen toepassen. We kwamen er achter dat body positivity niet iets is dat je heel letterlijk moet benoemen, maar waar je eerder mee kan spelen en zo visueel een gevoel van inclusiviteit kan overbrengen. We zagen ondergoed als een perfect communicatiemiddel voor dit doel.
Ondergoed is iets heel persoonlijks en onzichtbaar voor andere; het is je eigen geheimpje, een beetje mysterieus. Dat was het startpunt van ons concept. Doordat je het niet ziet bij andere kan je alleen maar gaan fantaseren en doordat andere het niet van jou zien, kan je er ook zo uitbundig, creatief of juist simpel naar kijken als je zelf wil, aangezien je niet hoeft na te denken wat andere mensen ervan zouden vinden. Het is die speling en balans tussen reveal en conceal, en dat stukje fantasie, wat we met deze editie benadrukken.
Hoe zorgen jullie ervoor dat het magazine zonder budget gemaakt kan worden?
Ik denk dat dit het deeltje is waar we voornamelijk heel erg onze connecties hebben moeten inzetten. AMFI is een bron voor creatievelingen en dus hebben we onze medestudenten gevraagd om hun talenten met ons te delen. De kleding die gebruikt wordt in de photoshoots is bijvoorbeeld gemaakt door onze designers. Daarnaast is het een kwestie van bedrijven en mensen zoeken die matchen met ons magazine en ook een opportunity zien in de samenwerking. Ik denk dat creatief denken hier een must is. Zo hebben we bijvoorbeeld een gigantisch doek dat gebruikt werd om een gebouw op te knappen gratis van straat gehaald. Perfecte decoratie voor de launch party dachten wij!
Jij werd uitgekozen als editor-in-chief van deze editie. Op welk deel van het magazine ben jij het trotst?
Ik ben enorm trots op onze cover. Het is het eerste wat je als lezer ziet en daarom vonden we het ook belangrijk dat deze een perfecte weerspiegeling was van het concept. Het moest om fantasie gaan; die wereld onder je kleding die andere niet zien. We hebben de sprong van een saaie wereld naar die fantasiewereld centraal gezet. Ook hebben we kunnen uitpakken met speciale details zoals een holografische schijn en een cut out, waar het model ook echt inspringt. Omdat het formaat ook groot is wordt het een echt volwaardig coffee table book.
Wat was je grootste uitdaging als editor-in-chief?
Ik vond het belangrijk dat iedereen een rol aannam waar hij/zij in kan uitblinken. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen stijl, waardoor ik het heel moeilijk vond om aan te geven dat sommige dingen niet binnen het concept pasten, ook al is het iets waar je je ziel hebt ingestopt en zelf heel gepassioneerd door bent. Het is belangrijk om een guiding rol aan te houden en iedereen op dezelfde lijn te krijgen.
Wat kunnen we verwachten van de Garment Magazine launch party?
Het is op Veronica Schip wat al heel uniek is op zich. We hebben deze locatie gekozen omdat je er heen moet met het pondje en het je als het ware letterlijk naar een andere wereld laat reizen. Net zoals wat de cover weerspiegelt, willen we dat mensen ook die stap zetten in onze fantasiewereld.
De launch party van Garment Magazine vindt vanavond plaats op het Veronica Schip. Meer info op https://garmentmagazine.com/