Lichting is het kloppend hart van Amsterdam Fashion Week. Dit zijn de beste graduates van onze academies, het neusje van de zalm, vers van de pers. Anders gezegd: dit is de toekomst. Net zoals vorig jaar presenteerde de 14 talenten hun collecties in het Park Plaza Victoria Amsterdam. Op amsterdamfashionweek.nl alvast een introductie.
Iris van Wees
Academie: Amsterdam Fashion Institute
Collectie: SCREENCATCHER
Het startpunt
“Ik voel de drang om mensen uit hun normale manier van leven te halen, door verrassende en interactieve ontwerpen aan te bieden. Dit terwijl ik de implementaties en mogelijkheden van 3D virtueel ontwerp introduceer in het huidige modesysteem.”
Het verhaal
“Het ervaren van een nieuwe creatieve vrijheid binnen deze virtuele omgeving resulteert in het creëren van de interactieve wereld van SCREENCATCHER, waar het digitale onze eigen realiteit ontmoet. Ik schakel graag tussen de digitale en de fysieke wereld, waarbij ik 3D-ontwerpen uit hun perfecte virtuele omgeving haal en ze in onze eigen wereld plaats met behulp van Augmented Reality.”
Het resultaat
“De uitkomst van dit project is een verzameling van waste-banners en vlaggen in combinatie met verschillende digitale interacties, waaronder virtuele ervaringen, grafische animaties en gezichtsfilters. De collectie is geïnspireerd door de digitale implementaties in ons huidige leven, en geeft een inleiding tot de toekomst van de mode-industrie.”
Juris Efneris
Academie: Amsterdam Fashion Institute
Collectie: SPACE THAT NEVER WAS
Het startpunt
“Onze planeet is aan het afzien. De mensheid is de oorzaak… Als de aarde sterft, sterf jij ook. En als jij sterft, overleeft de aarde. Mijn doel is om een actieve deelname te stimuleren aan het behoud van een gezonde toekomst. Ik zie dit als een plicht.”
Het verhaal
“De collectie is een krachtig statement tegen de negatieve kant van de mode-industrie: van de vernietiging van onze gezonde toekomst voor onze planeet tot de fast fashion die de consument manipuleert om aan belachelijk lage kwaliteit te kopen die ze niet nodig hebben. We kunnen ons gedrag niet veranderen zonder eerst onze waarden en perceptie te veranderen. Kritisch denken is van fundamenteel belang.”
Het resultaat
“De collectie onderzoekt de self-made fashion movement: antithetische mode, en presenteert een duurzame manier van werken. De kleding herdefinieert zichzelf als een vorm van reflectie en weerstand – alle gebruikte materialen zijn gerecycled. Het ontwerpproces ontstaat vanuit een instinctief naderingspunt.”
Dylan Westerweel
Academie: Artez Institute of the Arts (Arnhem)
Collectie: Jack Saul
Het startpunt
“Iedereen is zich bewust van het idee van de vrouwelijke verleidster, maar wat als we dat overschakelen naar een mannelijk perspectief?”
Het verhaal
“Jack Saul is geïnspireerd door de schoonheid en strijd van de Victoriaanse “rentboy”. In een tijd waar homoseksualiteit vaak werd afgekeurd stelde ik me voor dat, hoewel dit waarschijnlijk een vrij optimistische kijk is, deze jongens hun schoonheid en seksualiteit konden gebruiken om de wereld te bekijken vanuit een perspectief dat, zo niet voor hun schoonheid, een mysterie was. Op deze manier zag ik hun schoonheid en seksualiteit als een wapen en een hulpmiddel, en visualiseerde zo de mannelijke tegenhanger voor de femme fatale.”
Het resultaat
“Ik gebruik overdreven mannelijke vormen als basis voor mijn ontwerpen in combinatie met 3D-muscle patchwork, ingesnoerde taille en ingebouwde achterwerken. Klassieke mannelijke items worden hervormd om het lichaam te benadrukken op een manier die niet de norm is. Zachter, meer verleidelijke stoffen worden gecombineerd met borduurwerk, handschilderingen en 3D-structuren in bloemen en anatomische harten. Het kleurenpalet bestaat uit roze wit en blauw, gaande van zeer zachte handgemaakte katoen tot schreeuwende magenta wol.”
Nina Liburd
Academie: Artez Institute of the Arts (Arnhem)
Collectie: The Darker Side of Black
Het startpunt
“Mijn collectie is geworteld in het verleden en weerspiegelt een toekomst van gemeenschappelijke oorzaak en gemeenschappelijk verband die verder gaat dan de opgelegde definities waarmee we leven.”
Het verhaal
“Op persoonlijk niveau resoneert de collectie en het verhaal erachter met mijn eigen identiteit die geworteld is in Guyana, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, en een intergenerationele betrokkenheid bij Oost-Afrika omvat.”
Het resultaat
“Mijn belangrijkste inspiratie voor de collectie is de Jab Jab. Dit is een carnavalstraditie op het Caribische eiland Grenada, waar ze zich bedekken met zwarte motorolie. Ze doen dit om erkenning te tonen van ontberingen die ze doorstaan tijdens het koloniale verleden van het eiland, en als een viering van de vrijheden van vandaag.”
Armia Yousefi
Academie: Utrecht School of the Arts
Collectie: The Raf Race
Het startpunt
“De inspiratie voor mijn collectie ontstond toen ik door oude trouwfoto’s van mijn ouders ging. De foto’s zijn gemaakt tijdens de Iran-revolutie in 1978 in Teheran. Toen raakte ik geïnspireerd en wilde ik een soort van mijn eigen verwrongen huwelijksscenario maken.”
Het verhaal
“Het is een verhaal waar verschillende fictieve personages, gemengde vechtsporten, verwarde romantiek en Japanse mythologie door elkaar worden gehaald.”
Het resultaat
“De collectie is een fictieve interpretatie van een Perzisch huwelijk tijdens de revolutie, die tijdens het proces evolueerde naar een manachtige collectie.”
Sophie Wantia
Academie: Utrecht School of the Arts
Collectie: NEED TO PLAY
Het startpunt
“Ik zie mode als een manier om naar de samenleving te kijken en hierop te reageren. ‘Need to play’ is een tegengif voor de dagelijkse druk en stress, zowel in de samenleving als in ontwerpmethoden.”
Het verhaal
“Door regels te bedenken, te manipuleren en aan te passen, creëer ik mijn eigen speeltuin. Een speelplaats die vrolijk en optimistisch is met een speelse houding waarbij positiviteit en onverwachte interacties de belangrijkste drijfveren zijn.”
Het resultaat
“Mijn collages van expressieve kleuren, vormen, prints en textiel tonen een wereld van eindeloze mogelijkheden en vrolijke interacties.”
Lina Lau
Academie: Royal Academy of Arts (The Hague)
Collectie: A Premium Mediocre Collection
Het startpunt
“Ik geloof dat de waarden van mijn generatie hebben geleden door de mode-industrie. Onze waarden zijn het slachtoffer van onze eigen perceptie. Wat we aanbidden, is wat zichtbaar is op ons smartphonescherm; een minimale weergave van wat we feitelijk zijn. We verlangen enkel naar wat we kunnen zien en wat er te zien is zijn namen, productbeschrijvingen en merknamen. Deze aspecten zijn de sleutel geworden tot het creëren van luxe.”
Het verhaal
“Het resultaat is wat ik “Premium Mediocrity” heb genoemd. Een manier om eenvoudige middelmatige producten te nemen en hun initiële status te verhogen met marketing of branding. Premium Mediocrity is onze nieuwe luxe geworden; het witte Gucci T-shirt onze nieuwe bontjas. Ik heb zo nieuwe luxe waarden vergeleken met oude luxe waarden, om een nieuwe definitie van de term luxe te creëren.”
Het resultaat
“Deze collectie bevindt zich tussen verleden en heden, waarbij elementen uit de Renaissance worden gebruikt om te begrijpen waar de behoefte aan powerdressing vandaan komt, en vervolgens ergens strand in een tijd waar de consument eindigt met technische sportkleding. Uiteindelijk reflecteert deze collectie zowel de geschiedenis als het heden, omdat het een voorspelling is van wat en wie we waarderen.”
Vincent Wong
Academie: Royal Academy of Art (The Hague)
Collectie: JUVENILE ODDITY
Het startpunt
“We willen graag denken dat globalisering, de uitvinding van het internet en de vooruitgang van technologie onze samenlevingen, culturen en naties in staat hebben gesteld om progressiever en ruimdenkend te worden in het uiten en accepteren van verschillen. Maar met de recente gebeurtenissen lijkt het alsof de wereld in de tegenovergestelde richting gaat waar het conservatiever, nationalistischer en intolerant wordt. We worden afgerekend omdat we zijn wie we zijn. Wat erger is, is dat technologie ons blootstelt aan controle door overheidsinstanties en machthebbers. We worden gemonitord met behulp van gegevens die we aan sociale media verstrekken. We kunnen niet langer onszelf zijn omdat kunstmatige intelligentie weet wie we zijn, beter dan de meeste mensen met wie we omgaan.”
Het verhaal
“Het concept komt vanuit het feit dat ik wil dat mensen zich weer opnieuw kunnen uiten. Dat doe ik door inspiratie te halen uit en referenties uit de jaren 70 en 80 waar technologie nog onderontwikkeld was en subculturen volop in bloei waren. Je kunt eender welke naam en persoonlijkheid kiezen, en een club binnenlopen met een gekke outfit om vervolgens dé ster voor de nacht worden. Niemand zou je kunnen Googlen om erachter te komen wie je echt bent.”
Het resultaat
“Mijn collectie “JUVENILE ODDITY” geeft een frisse en letterlijke draai aan klassiek op maat gemaakte herenkleding. Een aanmoediging om te doen wat je maar wilt en te zijn wie je ook bent ondanks de verschrikkelijke tijden waar we nu in leven.”
Ashley Luypaers
Academie: Maastricht academy of Fine Arts and Design
Collectie: PEACOCKING
Het startpunt
“Vaak is de mannelijke identiteit een onderwerp voor discussies en dialogen, vanwege evolutie en veranderingen binnen de bestaande, traditionele identiteit. “PEACOCKING” is een persoonlijke vertaling van deze sociale veranderingen in kleding. Mode is iets dat individuele identiteit en persoonlijke waarden kan belichamen, met de mogelijkheid om via uiterlijk elke sterke boodschap te communiceren. Daarom is mode voor mij inherent verbonden met cultuur, samenleving en politiek.”
Het verhaal
“De collectie “PEACOCKING” is het resultaat van een artistiek onderzoek naar de manifestatie van zelfexpressie in herenkleding. De begrippen “zelfexpressie” en “individuele identiteit” staan hierbij centraal. De collectie reflecteert hoe deze noties worden gedefinieerd ten opzichte van de huidige mode, en hoe mannelijke mode beperkt is door traditioneel en cultureel geïnformeerde ideeën over mannelijkheid.”
Het resultaat
“Het resultaat is een collectie die de traditionele normen, associaties en verwachtingen van mannelijke mode uitdaagt. PEACOCKING bevat traditioneel maatwerk, gecombineerd met inspiratie uit de MMA- en (kick) bokscultuur, vertaald in gedurfde prints, stoffen en silhouetten.”
Dana Lipka
Academie: Maastricht Academy of Fine Arts and Design
Collectie: ZZX – The Mixed Team
Het startpunt
“Vroege moderne Olympische spelen (1896,1900,1904) lieten individuen uit verschillende landen komen. Het IOC (Internationaal Olympisch Comité) heeft hun resultaten gegroepeerd onder de aanduiding ‘gemengd team’ met de code ‘ZZX’ zoals GER voor Duitsland of NED die Nederland vertegenwoordigt.”
Het verhaal
“Door de achtergrond van mijn gezin in de sportwereld, heb ik een sterke band met actieve slijtage en het gevoel dat het belangrijk is dat individuen verenigd zijn in een team. Sport wordt vaak beschouwd als een van de belangrijkste fasen om nationale trots te illustreren. Het kan in veel opzichten functioneren als een directe spiegel van de nationale identiteit.
Kunnen we ons nog steeds identificeren binnen onze nationaliteit in tijden van globalisering?
Ik werd geactiveerd om dit onderzoek te starten, gedreven door mijn nieuwsgierigheid naar verschillende culturen die samenkomen en wanneer uitwisseling plaatsvindt. Vanaf mijn vroege jeugd betrokken zijn geweest bij de urban dance scene introduceerde ik ‘hiphop’ en begon mijn fascinatie voor die subcultuur vorm te geven. Het heeft een gastvrije en open karakter. Maar er is ook een leegte tussen dat feit en het gebrek aan kennis over de werkelijke wortels van de cultuur waaruit de dans voortkomt.”
Het resultaat
In een samenwerking met dansers heb ik onderzocht of we de onbalans van het vieren van hiphop als een trend kunnen overwinnen, maar stedelijke dans zoals `Krump ‘niet als een legitiem onderdeel van de hoge cultuur beschouwen.
Emma Torsteinsrud
Academie: Gerrit Rietveld Academie
Collectie: Mythical Relatives 2019
Het startpunt
“Mijn collectie is ontstaan door het samenkomen van realiteit en dromen.”
Het verhaal
“Van de kleine korstmossen die aan de bomen groeien tot de fabels waarmee ik ben opgegroeid. Wanneer we categorisch onderscheid maken tussen natuur en cultuur, dier en mens, organisch en kunstmatig, begrijpen we niet hoe werelden van leven en sterven met elkaar verweven zijn.”
Het resultaat
“Mijn verzameling is een samensmelting, het resultaat van het oplossen van het individu en het omarmen van het collectief. Door samen te groeien in plaats van afzonderlijke soorten, kunnen we leren door onze nieuwe relatie over onszelf en de omgeving waarin we naast elkaar bestaan. We worden voeding en brandstof voor elkaar.”
Mika Perlmutter
Academie: Gerrit Rietveld Academie
Collectie: The ‘She Keeps Her Shears Sharp’ Patchwork Collective
Het startpunt
“Een lappendeken wordt van oorsprong gemaakt door een vrouw of een groep vrouwen. Het bestaat vaak uit drie delen textiel: de bovenkant (patchwork), de vulling en de achterkant. De lappendeken is een item dat veel betekenis, geschiedenis en complexiteit bevat. En ook letterlijk is het natuurlijk een verzameling van verschillende stukken stof die worden gebruikt en dan samen weer een geheel vormen.”
Het verhaal
“In deze collectie is zowel die symbolische betekenis als de daadwerkelijke techniek van de lappendeken gebruikt. Door het opnieuw gebruiken van andere stoffen in plaats van nieuwe materialen te gebruiken en aandacht te geven aan deze ambacht en manier van textiel verwerken.”
Het resultaat
“Voor de collectie werden leftovers van sportkleding en textiel uit het huishouden gebruikt en er werd dus gezocht naar een manier om op een duurzame manier deze stoffen weer opnieuw te gebruiken. De collectie zelf is ook een symbolische lappendeken. Ik werkte samen met negen vriendinnen en artiesten met verschillende artistieke achtergronden. We zochten naar de overeenkomsten en maakte op deze manier samen een grote lappendeken waarmee ik de kracht van het samenwerken wil benadrukken.”
Manou van den Berg
Academie: Willem de Kooning
Collectie: Traffic Light Sunset
Het startpunt
“Ik groeide op zonder te beseffen dat er ook iets magisch is te vinden in het alledaagse. Met deze collectie heb ik geprobeerd dat op te zoeken.”
Het verhaal
“Ik heb gekeken naar onze normale gebruiken en routines en hoe die elke dag weer terugkomen in ons leven. Deze objecten en producten krijgen haast geen aandacht en we staan er nauwelijks bij stil. Traffic Light Sunset draait om het stilstaan in de wereld die zo snel beweegt en verandert. Het gaat over om je heen kijken en het ontdekken en waarderen van de kleine dingen in het leven.”
Het resultaat
“Door het uit elkaar halen, maar ook vereren van alledaagse kleding heb ik aandacht gecreëerd voor de magie van het gewone.”
Rosalie van Pinxteren
Academie: Willem de Kooning Academy
Collectie: Adobefashion
Het startpunt
“In Adobefashion onderzoek ik de invloed van de internetcultuur op het huidige modelandschap. Het internet, gedomineerd door bewerkt en gemanipuleerd beeld speelt een grote rol in ons steeds veranderende beeld van de realiteit.”
Het verhaal
“Door daadwerkelijk gephotoshopt beeld te gebruiken voor de kledingstukken van de collectie wordt de grens tussen onze fysieke- en digitale identiteit steeds vager. Kunnen we de realiteit nog onderscheiden van onze geperfectioneerde versie en vice versa?”
Het resultaat
“Door opnieuw na te denken over de presentatie van mode probeer ik met Adobefashion te laten zien dat mode over meer gaat dan alleen het fysieke aspect. Behalve de collectie werden er in samenwerking met Tim Hollander 50 boeken uitgegeven rondom het onderwerp en zijn ook de onderzoeken en experimenten gepubliceerd.”