Omdat er zoveel leuke ‘creatives’ rondlopen die weten wat er te koop is in de wereld, vroegen we hen naar hun all time favourites. We liften we graag mee, want waarom zelf het wiel uitvinden wanneer iemand anders dat al heeft gedaan, toch? Waar eten ze het liefst, wat is hun favoriete vakantiebestemming, het beste boek van de afgelopen tijd, de mooiste film – dat werk. Deze keer de beurt aan Marcelle Novelli.
Naam: Marcelle Novelli
Leeftijd: 26
Website/Instagram: www.marcellenovelli.com / @marcellenovelli
Hoe zou jij je beroep omschrijven?
De makkelijke versie: Fashion Brander.
De moeilijke versie: Ik heb een branding achtergrond, dus alles wat ik doe komt neer op het creëren van verhalen. Ik ben een storyteller als het ware en focus op brand concepting en de visuele vertaling van concepten door middel van videografie, fotografie, graphic design en event productie.
Wat is je signature als creative?
Ik koppel mode graag aan de realiteit, ik heb niet zo veel met aspiratie. Alles wat ik doe en alles wat mij inspireert, is geworteld in het alledaagse. Daarnaast hou ik ervan om een beetje tegen de regels van de traditionele modewereld aan te schoppen, dus ik zoek altijd een link met duurzaamheid of innovatie. En wat mijn als persoon heel erg typeert is dat ik niet graag gezien wil worden, ik voel me comfortable in de ‘backstage’.
Mijlpaal in je carrière?
Op de middelbare school kon ik cum-laude slagen als ik voor de herexamens ging. Op de dag zelf, toen ik op school aankwam, dacht ik: “fuck deze shit”. Ik pakte mijn fiets en ging terug naar huis.
Op welk project ben je het trotst?
De herlancering van iNDiViDUALS (het modemerk van Amsterdam Fashion Institute), wat ik samen met een groep medestudenten heb georganiseerd om de nieuwe, duurzame richting van iNDiViDUALS in te wijden. We wilden de nadruk leggen op de banaliteit van mode-evenementen die meer aandacht hebben voor de ‘verpakking’ (de gastenlijst, de drankjes, de mensen) dan het product waar het in feite om draait, dus ensceneerden wij een nepfeest om de modewereld een spiegel voor te houden.
- Favoriete kledingstuk: een utility hoodie van Études. Het heeft overdreven veel zakken, zelfs in de capuchon en in de rug. Maar bij productionele en backstage opdrachten draag ik ‘m altijd omdat ik dan alles dichtbij mij heb: call sheet, portofoon, pennen, water… ik kan echt alles in dat kledingstuk kwijt.
- Gratis reclame voor: Jimmy Joy shakes! Als ik een drukke dag heb en geen tijd om een goede maaltijd klaar te maken, dan neem ik een Jimmy Joy shake. Het is binnen een seconde klaar, bevat alleen natuurlijke plantaardige voedingsstoffen, én het heeft me geholpen van mijn instant noodles verslaving af te komen 🙂
- Onmisbaar juweel: een ketting van Jutka & Riska met een camee bedeltje. Ontbreekt nooit bij mijn zomeroutfits! In de winter ligt het in een glazen kistje. Dan kan ik er naar kijken en weer verlangen naar de zomerdagen.
- Mooiste kunstwerk/favoriete kunstenaar: The Great Animal Orchestra door Bernie Krause. Het is een audiovisuele installatie van geluiden die opgenomen zijn in het dierenrijk, tentoongesteld in La Triennale di Milano.
- Beauty secret: Eye serum van Estée Lauder. Super chill na een dag staren naar mijn computerscherm.
- Must see: Big Night (1996), niet alleen een feel good food movie, maar het vertelt ook een mooi verhaal over culturele ontmoeting en de identiteitscrisis waarmee de meeste immigranten worden geconfronteerd in een nieuw thuisland. En de beste eindescene ooit! (geen spoilers).
- Must read: Grand Hotel Europa, over het massatoerisme in Europa en wat het vandaag de dag betekent om Europeaan te zijn.
- Favoriete Instagram account: @subwayhands. Het is letterlijk wat het is: iPhone fotos van handen in de metro. Maar het laat je stilstaan bij bepaalde patronen, verhalen, en de schoonheid in de alledaagse sleur.
- Op mijn wishlist: De Pistachio Labauletto Bag van Sunnei. Huilen, want die ga ik nooit kunnen betalen.
- Plaats: Sao Paulo, mijn geboorteplaats. De energie daar vind ik nergens anders. Eigenlijk is het een stad die verdeeld is in allerlei kleinere stadjes door de mix van culturen. En de beste pizza op de wereld eet je daar.
- Plek: Hong Kong Superstore op de Kinkerstraat. Als ik me verveel dan ga ik daarheen en koop ik iets wat ik nooit heb geproefd. En ze hebben daar heel veel verschillende soorten Mochi, mijn favoriete snoep.
- Stijlicoon: Peggy Gou. Zij bewijst dat je je stijl niet per se in één hokje hoeft te stoppen. Zelf ben ik namelijk een beetje klaar met die hele ‘instagram aesthetic’, dat alles bij je zandfilter of je suikerspin filter moet passen.
- Ding: Zonsondergangen, maar die zijn niet te koop 🙂