Een biermerk dat zich verzet tegen de mainstream; Bud engageert zich voor opkomend talent en creatievelingen, en is sinds vorig jaar ook een household name in de Nederlandse mode-industrie. Zo werkte het merk al samen met Daily Paper, TNO, en ondersteunt deze AFW Studio de show van Daniëlle Cathari. Wij vroegen Senior Brand Manager Caroline Klaassen achter het verhaal van het biermerk dat cultuur en creativiteit voorop zet.
In februari 2019 hebben jullie het talenten programma BUDX uit de grond gestampt. Kan je me vertellen waar BUDX voor staat?
BUDX is een initiatief van het biermerk Bud, dit hebben we opgezet om nieuwe culture initiatieven te identificeren en een platform te bieden. Sinds 2016 ondersteunen we wereldwijd (lokaal) talent, met als doel mensen te inspireren, hen groots te laten denken en hun ambities na te streven. Door de sterke connectie met muziek, kunst, mode en lifestyle ligt de focus op het samenbrengen van talenten uit deze disciplines. Veel raakvlakken met AFW dus, waardoor een samenwerking voor ons een logische stap is.
Waarom die passie vanuit Bud om zich te vermengen met de creatieve industrie?
Als biermerk mogen we onderdeel zijn van de meest mooie momenten. Unieke ontmoetingen, concerten, festivals, het vieren van successen, we brengen al sinds jaar en dag mensen samen. De creatieve industrie is voor ons een logische match. Niet alleen door de vele natuurlijke momenten waarop we al met ons bier aanwezig zijn, zeker ook vanwege onze ambitie om de grootstedelijke cultuur mee vorm te geven. We willen (jonge) mensen inspireren om kansen te grijpen, ambitie te tonen en successen te vieren. Door een commitment te geven op onze samenwerkingen in onder andere de creatieve industrie, weten we samen met vele waardevolle talenten een rol van betekenis te spelen in Nederland.
Het eerste BUDX event in Nederland kwam gepaard met namen zoals Patta, Daily Paper en TNO; drie merken die zich in het zelfde speelveld bevinden als het op de Nederlandse streetwear scene aankomt. Waarom net deze namen?
Streetwear brands als Patta, Daily Paper en TNO gaan veel verder dan kleding. Het zijn creatieve collectieven die net zoals Bud samenwerkingen aangaan op het gebied van muziek en kunst. Alle drie zijn ze ontstaan in Amsterdam, een van de meest creatieve broedplaatsen van de wereld. Deze merken zien elkaar niet als concurrenten, maar als onderdeel van een grotere community. Met Bud willen we graag de verbindende factor zijn. Ook zetten we onze slagkracht als groot internationaal merk graag in om deze community te vergroten en meer mensen er onderdeel van te maken.
Uit het event groeide een samenwerkingsverband met The New Originals en in december kwam zo het TNO x Bud Soundsystem uit. Ook hoorde daar een passende Bud x TNO kledinglijn bij, een capsule collectie van items geïnspireerd op workwear. Hoe zijn deze ideeën tot stand gekomen?
De samenwerking tussen Bud en TNO is vrij organisch tot stand gekomen. De filosofie van The New Originals is er een van samenwerken en het collectief, samen ben je sterker dan alleen. Dit past perfect bij BUDX, wat ons globale platform is voor culturele samenwerkingen. In onze collab komt muziek, kunst en fashion samen. Tijdens BUDX werd het TNO Soundsystem gepresenteerd, wat een van de inspiratiebronnen was van de kledingcollectie. Het Soundsystem is een muzieksysteem waarbij meerdere speakers aan elkaar gekoppeld worden en daarmee een enorme impact heeft en staat tevens symbool voor samenwerking. Het TNO Soundsystem stond na het debuut op BUDX onder meer bij culturele hotspots als Sexyland en het Stedelijk museum. Voor Bud belangrijke plekken om aanwezig te zijn, omdat wij ons richten op een jonge doelgroep (18+) in steden als Amsterdam.
Tijdens de tweede editie van AFW Studio ondersteunt Bud de show van Daniëlle Cathari. Wat spreekt jullie zo aan bij deze designer?
Danielle is een geweldig voorbeeld van een ambitieuze, jonge onderneemster met een groot creatief talent. Danielle past, met haar mindset, heel erg goed bij Bud. Ze durft groots te dromen, is niet bang om haar ambities onder woorden te brengen en combineert daarnaast ook verschillende disciplines, zoals kunst en fashion. Danielle begon in New York, dankzij een samenwerking met Adidas maar wil nu graag ook haar eigen naam maken in Amsterdam. Een uniek en belangrijk moment in haar carrière, waarin zij nog meer van zichzelf kan laten zien. Een moment dat wat ons betreft gevierd moet worden. Wij dragen daar met Bud graag aan bij.