G-Star RAW x GVB

Stampvol zat de metro 52 van 20 uur. De helft van de reizigers wist exact wat er ging gebeuren en stapte met grote verwachtingen de metro in; een man of 200 had echter geen idee wat er gaande was. Op de stoel naast mij waren ze het geluid aan het checken toen de metro zijn vertrek maakte. Een risico zo’n openbare show onder de grond. De cameraploeg stapt de volgende halte op om het moment vast te leggen. Het eerste model komt voorbij op torenhoge hakken in een G-Star denim look. Het spektakel kan beginnen.

G-Star RAW neemt je mee in 30 jaar denim innovatie en gebruikt de G-Star icons die ze over de jaren heen hebben verzameld als inspiratie voor de show. En wat een schouwspel van een show was dit. Nog nooit eerder werkte een Nederlandse household name samen met de openbaar vervoerder van Amsterdam, laat staan voor een catwalk in de metro. Ik hield m’n hart vast het moment ik te horen kreeg dat de noord-zuid lijn zijn normale traject zou doorlopen. De metro vulde zich met AFW gangers, maar ook met de doorgaande toerist. Je moest rennen voor een zitje en anders was het manoeuvreren aan de zijkant, en dan hopen dat je ook nog de deur niet blokkeerde. Nederlands topmodel Felice Noordhoff opende de show in een denim on denim look en zette de toon voor deze 30ste verjaardag. De collectie die de metro overnam bestond uit onder andere de master pieces uit shows die G-Star heeft gegeven tijdens New York Fashion Week, en outfits uit het befaamde archief dat maar liefst uit 35000 stukken bestaat. Van Teddy Boys tot Dandy’s en lange futuristische looks die de highlight van het denim entourage vormden. Ook waren er outfits geïnspireerd op horseback riding met denim oorkleppen, lange sokken, en fitted jackets van suede. Wat deze show zo mooi maakte was de veelzijdigheid. G-Star RAW maakt duidelijk dat hun applicaties op denim eindeloos zijn. Zelfs gewatteerde en glitter jeanstasjes maakte hun weg op de geïmproviseerde catwalk. De show was ook nog eens volledig duurzaam, één van de andere verwezenlijkingen dat het merk achter haar naam mag zetten. G-Star haalde met deze show alles uit de kast, letterlijk. Mensen begonnen meteen te klappen bij het laatste rondje van de modellen midden in de chaos van de rijdende metro. Het was een echte Guerilla in een vol operationele metro; rumoerig, in- en uitstappen van reizigers en het omroepen van de verschillende stations. Een unieke ervaring voor iedereen.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events