Vorig jaar, tijdens de september editie van Amsterdam Fashion Week, werd Dylan Westerweel verkozen tot de meest veelbelovende ontwerper van Nederland. Naast de dertien Lichting 2019 kandidaten was Jack Saul de collectie die er uitsprong, en dan vooral door Dylan’s naadloos vertalen van concept tot ontwerp. Wij spraken de designer over zijn volgende collectie.
Voor Jack Saul gebruikte je overdreven mannensilhouetten vermengd met traditionele vrouwelijke elementen zoals ingesnoerde tailles en ingebouwde bilpartijen. Je gaat hier niet zoals velen de unisex kant op, maar speelt deze gender elementen juist tegen elkaar uit. Waarom vind jij dat dit de juiste manier is om mannelijkheid te herdefiniëren?
Ik denk niet dat er een juiste manier is. het is voor mij meer een bevraging. Ik ben benieuwd naar wat een “man” een “man” maakt en wat dat voor mezelf en andere mensen betekent. Sexiness is niet te vangen in gender en daardoor ook niet de vorm die daar bij “hoort”.
Is er een designer waar jij naar op kijkt als het op representatie van mannelijkheid aankomt?
De bevraging van mannelijkheid is iets wat al jaren plaatsvind in de mode, maar ook in verdere culturele uitingen. In de mode kan je natuurlijk kijken naar Westwood, Galliano, Rei Kawakubo en Gaultier maar ook naar ontwerpers als Charles Jeffrey die speelt met performance en gender en Ludovic de Saint Sermin die sex volledig op de voorgrond van zijn shows zet. Maar als je kijkt naar werk van Claude Cahun die onderzoek deed naar traditionele gender concepten, Ballet Russes en de fotografie van Walter pfeiffer zie je dat het onderzoeken van mannelijke kwetsbaarheid zich veel verder dan alleen binnen de modewereld afspeelt.
Momenteel ligt de creatieve industrie zo goed als stil, en wordt er gegrepen naar nieuwe manieren van werken. Hoe heb jij, als ontwerper, deze turbulente maanden ervaren? Welke invloeden heeft dit gehad op je werkproces?
Met enorme ups en downs. Het is voor mij nu bijna onmogelijk om de buitenwereld ‘uit’ te zetten en me terug te trekken in mijn eigen, veilige cocon. Die cocon heb ik echt nodig om te creëren.. In de afgelopen weken mocht ik ook niet naar binnen keren van mezelf. Hetgeen wat er zich nu in de wereld afspeelt is te belangrijk en gaat voor mijn proces. Hoe het praktisch gezien is gegaan: het ene moment knal ik dagen achter elkaar en het volgende moment loop ik tegen een dryspell van een week aan. Dit is nou eenmaal hoe het werkt en ik onderga het.
De winnaar van Lichting ontvangt maar liefst 10.000 euro om zijn of haar carrière te kickstarten. Welke dromen heb je hier al mee kunnen waarmaken? Of ben je hier nog volop over aan het nadenken?
Het heeft me ruimte gegeven om groot te kunnen dromen voor mijn volgende collectie. Ik heb in alle rust onderzoek kunnen doen in Londen en heb daar de spark voor deze collectie gevonden. Ook is het experiment zelf, in stof en textuur, nu makkelijker omdat er minder financiële druk op zit, dus durf ik ook meer en specifieker te experimenteren. Daarnaast is het hebben van een eigen werkruimte best wel een droom, die ik in vervulling heb kunnen laten gaan. Ik zie het echt als fund voor deze collectie, om verder op te gaan in mijn ideaalwereld van de ultieme sexy en kwetsbare man en hieraan te blijven bouwen.
Wat is de volgende stap in je carrière als ontwerper?
Mijn volgende show tijdens Fashion Week in november! Dat is nu concreet de volgende stap natuurlijk. Daarna zou ik graag zo verder gaan en jaarlijks showen, al weet ik hoe moeilijk dat is. Maar ik leef nog even verder in deze droom! Verder wil ik meer interdisciplinair gaan samenwerken en zo mijn blikveld en werk verbreden en verrijken.
De laatste keer dat ik je sprak was op het euforisch moment toen je de Lichting 2019 prijs in ontvangst mocht nemen. Op de vraag “wat gaan we nog van jou mogen verwachten”, zei je met veel enthousiasme: “Nog heel veel meer sexy mannen!”. Hoe ga je dit statement waarmaken in je volgende collectie?
Meer sexy Mannen! Maar ook een dieper onderzoek naar wat queerness betekent, zowel voor mij als in de geschiedenis.
Zowel in mijn vorige collectie als in mijn nieuwe werk omschrijf ik dat mannelijke sexiness ook in kwetsbaarheid kan liggen. Maar waar mijn eerste collectie focust op het lichaam, ben ik nu een laag dieper gegaan: dat gevoel, dat snijvlak van sexy en breekbaar. Een vervolgstap en een verdieping, alsof je iemand leert kennen; van het fysieke naar de psyche, naar het hart. Misschien íets minder in your face, maar minstens net zo sexy.