Deze nieuwe merken kan je nu in Amsterdam vinden!

Nu de economie blijft achteruitgaan door de wereldwijde verspreiding van COVID-19, krijgen vooral kleinere bedrijven een zware klap, en dat geldt ongetwijfeld ook voor de mode-industrie. De perfecte tijd om jonge designers en startende merken te ondersteunen dus, en dat is precies de koers die winkel NALLES in de Rosmarijnsteeg neemt. De volgende merken zijn samengekomen door het enthousiasme voor mode van de NALLES eigenaren Stijn Van Eeckhoutte en Tobie van Putten.

Draga Dina

Draga Dina is de belichaming van extraversie. Het merk is drie jaar geleden opgestart door Noortje Mulders, die besloot zelf geen kleding meer te kopen en alleen nog te dragen wat ze zelf maakte. Van haar moeder en oma kreeg ze het naaien mee, en met haar eigen kleurrijke visie zorgt ze ervoor dat haar designs niet onopgemerkt blijven. “Ik wil vooral als je mijn kleding koopt dat je je lekker voelt in je eigen vel, en je eigen lichaam waardeert!! Dat je denkt “yes look at my ass, look at my hips, yes I feel epic.”

Foto: Barry Visser
Foto: Barry Visser

Best Kebab

Best Kebab is opgericht door Adigun Connor Atanda oftewel Rago Foot en verwijst naar de Britse nachtclubcultuur. Best Kebab is een van de meest populaire namen voor afhaal-kebabrestaurants van de U.K, die meestal 24 uur per dag geopend zijn. De relatie die dit heeft met Rago’s werk is dat de stijl van de kleding gebaseerd is op ‘nachtkleding’, kleding die je ‘s nachts draagt naar een huisfeest of in de club, tot de vroege uurtjes in de ochtend. Rago begon kleding te maken als onderdeel van merchandise voor de muziek die hij uitbracht en kwam zo terecht in een gemeenschap dat hem leerde over zeefdrukken, borduren, kleurstofsublimatie en andere soortgelijke drukprocessen. Het merk is gefocust op unieke one-of-a-kind items, die per klant aangepast kunnen worden.

Foto: Jonathan De Waart

Reece Made
Reece Made is ervoor degene die een statement willen maken, en zich comfortabel wil voelen op een totaal tegenovergestelde manier van basic. “Mensen veranderen in de loop der tijd en vormen vaak een meer uitgesproken mening. Dat rebelse probeer ik in sommige designs dan ook terug te laten komen.” Reece Made’s focus ligt op slow denim en maakt gebruik van zoveel mogelijk duurzame materialen zoals gerecyclede vezels en plastic flessen. De kleding wordt gemaakt door zo min mogelijk water te gebruiken, door de fabrics raw te houden, of een sustainable proces toe te passen bij het creëren van een wassing

Bootcut Boys
Bootcut Boys is nog maar net uit de grond gestampt en was origineel een revival project voor oude broeken die werden gecustomised en zo een nieuw leven kregen. Nu specialiseren Adam en James zich in denim wear en maken ze Bootcut jeans voor mannen en vrouwen met stoffen geïmporteerd uit Japan.

Foto: Jonathan De Waart

BINAC
Binac is een merk opgericht door drie vrienden met een liefde en passie voor fashion en design. Het merk heeft als doel proberen zo creatief mogelijk te zijn door te kijken naar de toekomst, maar niet zonder het verleden te vergeten. De uitdrukking “Black Is Not A Color” probeert te moedigen verder te kijken dan de verschillende culturen van individuelen om een vrije geest te behouden. Zoals vele van deze lijst, zijn de designers begonnen in de Jean School, en is denim het kernmateriaal van het merk. Hun favoriete stuk is een 14oz selvedge, die met de helft van leer is gemaakt en de helft van denim. Aan de rechterkant is over het denim een laag met tule gestikt om er voor te zorgen dat het een schitter effect geeft wat je nergens terug zal vinden.

Foto: Jonathan De Waart

 

NALLES

Rosmarijnsteeg 6
1012 RP Amsterdam

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events